• 0

BTW nummer en naam op factuur.

Beste mensen,

 

Een klant van mij wil zijn factuur niet betalen omdat er volgens hem geen btw nummer op staat en ik de factuur aan de naam van de eigenaar van het bedrijf in plaats van de bedrijfsnaam.

 

Nu dacht ik dat btw nummer toch niet verplicht is ik heb wel mijn kvk nummer erop gezet? of zie ik dit verkeerd.

 

maakt het uit dat ik bij gegevens de naam van de persoon ipv. zijn bedrijfsnaam heb gezet of is dit een smoes om nog niet te hoeven betalen.

 

Anders, kan ik de factuur dan gewoon aanpassen? of moet ik een nieuwe factuur maken? wat doe ik dan met de oude?

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

 

Facturen die niet aan deze eisen voldoen, bent u verplicht te herstellen.Voor de omschrijving kan je verwijzen naar de eerste factuur. Deze bescheiden vormen dan een onderdeel van de factuur.

 

Pas op 1 januari 2004 is het verplicht om jou BTW nummer en de afnemer zijn BTW nummer in de factuur te vermelden.

 

MVG

 

 

Chris

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

> Pas op 1 januari 2004 is het verplicht om jou BTW nummer en de

> afnemer zijn BTW nummer in de factuur te vermelden.

 

wanneer kappen mensen eens met dit fabeltje? het is helemaal niet per 1 januari verplicht om je klant zijn btw nr te vermelden, enkel bij bepaalde gevallen (en dat aantal is wat uitgebreid). zo uit mijn hoofd vallen dit eronder:

 

- intracommunautaire leveringen (factureren naar klanten binnen de eu die ondernemer zijn waarbij de btw verlegd wordt)

 

- bij onderaannemerschap waarbij de btw verlegd wordt (dat is dus nieuw)

 

je hoeft dus niet per 1 januari aan al je klanten hun btw nr te gaan vragen :)

 

(het is dus wel verplicht om je eigen btw nr te vermelden!)

Link naar reactie
  • 0

Ok, BTW nummer is dus nog niet verplicht kan ik hier opmaken.

 

bij de belastingdienst staat.

"naam en adres van de ondernemer die de levering of de dienst verricht"

 

Ok ik heb wel zijn juiste naam en adres vermeld, alleen niet zijn bedrijfsnaam. Maar als ik bij de computerwinkel een scanner koop krijg ik ook een factuur die niet op naam staat, deze kan ik wel aftrekken is deze factuur daarom incorrect ? ?

 

Als ik een nieuwe maak oude door de versnipperraar en een nieuwe aan maken met zelfde nummer ? mag dat?

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik me het goed herinneren heeft dit te maken met het hanteren van een kas- dan wel factuur-systeem.

 

De meeste dienstverleners en b2b bedrijven hanteren een factuursysteem, maar detaillisten, ambulante handel, horeca etc. werken vaak met een kassysteem. Daarbij is de 'kassabon' (betalingsbewijs) voldoende, ook voor de belastingdienst.

 

Als je zo'n bonnetje goed bekijkt zie je meestal ook dat vrijwel alle velden aanwezig zijn zoals op een factuur, maar niet de gegevens van de klant.

Link naar reactie
  • 0

Het is in dit geval inderdaad zo dat je een naam en een adres vermeld hebt... alleen maakt het voor de ondernemer wel uit of deze op naam van het bedrijf staat, of op naam van hem privé... (in het ene geval is het een zakelijke aanschaf en kan hij BTW terugvorderen, in het andere geval is het een privé aanschaf die ingebracht wordt in het bedrijf, waardoor hij kan fluiten naar zijn BTW teruggave!)

 

Ik zou 'm even een factuur sturen met de juiste tenaamstelling, met het verzoek de foutieve factuur te vernietigen.

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 85 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.