• 0

Ziektekosten vergoeden aan personeel

Een medewerker heeft mij gevraagd of ik er voor open sta om zijn ziektekostenverzekering te betalen.

Nu sta ik hier best welwillend tegenover, maar vraag me af wat de eventuele fiscale gevolgen zijn. Wat mag wel en wat mag niet. En mag ik bijv. als DGA ook mijn ziektekostenverzekering vanuit de BV betalen.

 

Moet bijvoorbeeld de factuur ingeboekt worden in de administratie of komt er iets terug op de loonstrook?

 

Graag jullie hulp voordat ik een besluit neem.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Inhoudelijk hoe dit geboekt moet worden en de fiscale gevolgen hiervan kan ik je niet zeggen.

Echter, ik denk dat dit niet het criterium zou moeten zijn om dit wel of niet te doen.

De vraag is wat voor werkgever wil je zijn? Als je vind dat een bedrijf sociaal moet zijn t.o.v. het personeel en bijvoorbeeld geheel of gedeeltelijk de ziektekosten vergoed en bijvoorbeeld de pensioenpremie betaald, dan is dat het criterium.

Hoe dit verder ingevuld moet worden moet de accountant en/of de belastingdienst kunnen zeggen.

 

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0
Een medewerker heeft mij gevraagd of ik er voor open sta om zijn ziektekostenverzekering te betalen.

En toen antwoordde jij uiteraard: "maar dat doe ik al! 6,5% van je salaris draag ik als werkgever af als inkomensafhankelijke ziektekostenpremie"!

Inhoudelijk hoe dit geboekt moet worden en de fiscale gevolgen hiervan kan ik je niet zeggen.

Het is een bruto verstrekking die het inkomen verhoogt, dus ook sociale lasten, premies en inkomensafhankelijke bijdrage ziektekosten. Wil je een netto verstrekking van bijv € 120,- per maand doen, dan kost je dit als werkgever al snel meer dan het dubbele daarvan.

 

De vraag is wat voor werkgever wil je zijn? Als je vind dat een bedrijf sociaal moet zijn t.o.v. het personeel en bijvoorbeeld geheel of gedeeltelijk de ziektekosten vergoed en bijvoorbeeld de pensioenpremie betaald, dan is dat het criterium.

Mee eens, maar wees dan wel slim of laat je goed voorlichten: een hogere pensioenbijdrage kan voor zowel werknemer als werkgever gunstiger zijn dan gebruteerde vergoeding van de nominale ziektekostenpremies. In plaats daarvan kun je bijvoorbeeld ook een ziekekostencollectief faciliteren, met hoge kortingen op de aanvullende verzekeringen en max 10% op de basisverzekering.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Rob en Norbert,

 

Bedankt voor jullie bericht.

Ik vind het inderdaad wel sociaal om deze kosten te vergoeden, maar het mag geen extra kosten met zich meebrengen. Ik wil hier er ook geen problemen mee krijgen. De wet is hier vanaf 2006 over veranderd en je betaalt inderdaad al een behoorlijk percentage via de loonbelasting. Een aantal vragen waar ik mee zit is bijvoorbeeld of ik de kosten ook af kan trekken van het resultaat. Moet de factuur van de ziektekostenverzekeraar ook op naam van de BV staan, etc.

Link naar reactie
  • 0
Een aantal vragen waar ik mee zit is bijvoorbeeld of ik de kosten ook af kan trekken van het resultaat

Tuurlijk, want je doet feitelijk niets anders dan het bruto salaris verhogen.

 

Moet de factuur van de ziektekostenverzekeraar ook op naam van de BV staan, etc

Nee, hoeft niet: het is immers een vergoeding die je de werknemer betaalt als extra salaris(component)

Je kunt overigens de (verzamel)nota wel voor je werknemers betalen: je krijgt daarvoor bij de meeste verzekeraars een extra procentje of 2 incassokorting. Voordeel voor de werknemers kan bijvoorbeeld zijn dat werkgever de premie jaarlijks vooraf voldoet aan verzekeraar en maandelijks aan werknemers in rekening brengt: de toeslag voor termijnbetaling (per maand al snel 6%) komt daarmee te vervallen.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Een medewerker heeft mij gevraagd of ik er voor open sta om zijn ziektekostenverzekering te betalen.

En toen antwoordde jij uiteraard: "maar dat doe ik al! 6,5% van je salaris draag ik als werkgever af als inkomensafhankelijke ziektekostenpremie"!

Inhoudelijk hoe dit geboekt moet worden en de fiscale gevolgen hiervan kan ik je niet zeggen.

Het is een bruto verstrekking die het inkomen verhoogt, dus ook sociale lasten, premies en inkomensafhankelijke bijdrage ziektekosten. Wil je een netto verstrekking van bijv € 120,- per maand doen, dan kost je dit als werkgever al snel meer dan het dubbele daarvan.

 

Norbert,

De vergoeding van de ZVW premie door een werkgever is in principe alleen loon voor de loonheffingen en niet voor de werknemersverzekeringen. Waarom zou vergoeding van de vaste premie voor bijvoorbeeld aanvullende verzekeringen wel tot loon voor werknemersverzekeringen horen volgens jou?

 

Groet,

Alex

Link naar reactie
  • 0

Hoi Alex

 

Niet helemaal waar. De vergoeding ZVW is voor de werknemer loon voor de loonheffing. De werkgever draagt dit daadwerkelijk af!

 

Als de werkgever er daarnaast voor kiest om de nominale premie ook te vergoeden, dan staat dat gelijk aan een salariscomponent en moet daar dus gewoon LB over ingehouden worden.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Juist Joost (leuke alliteratie trouwens) en mijn vraag is dan:

 

Is vergoeding van de nominale premie aan de werknemer, voor de werknemer uitsluitend loon voor de loonheffingen of ook loon voor de werknemersverzekeringen. Ik denk het eerste aangerzien vergoeding van de inkomenafhankelijke premie ZVW ook uitsluitend loon voor de loonheffingen is.

 

Groet,

Alex

Link naar reactie
  • 0

Ach so,

 

Vergoedt u meer dan de ingehouden inkomensafhankelijke bijdrage Zvw, dan is het meerdere belast loon voor alle loonheffingen. Het gaat dan bijvoorbeeld om gehele of gedeeltelijke vergoedingen van de nominale premie en de premie voor aanvullende verzekeringen die een werknemer rechtstreeks aan zijn zorgverzekeraar moet betalen

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 278 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.