• 0

WBSO berekening

De WBSO subsidie is gebaseerd op een vermindering loonheffing.

Toch wilt men niet dat je zelf in je sal.administratie het percentage loonheffing aanpast

maar gaat de subsidie-gever zelf (SenterNovem namens de overheid) eea uitrekenen

en komen dan tot een S&O-loon bedrag dat ze vertellen in de S&O-verklaring.

Ze geven je op basis hiervan het recht dat bedrag bij de loonheffing in mindering te brengen bij de afdracht.

Men zet de subsidie (ander loonbelastingpercentage) dus eigenlijk om in een vast bedrag.

 

Bij de berekening van het S&O-loon gaat men uit van een gemiddeld uurloon van je medewerkers van enkele jaren geleden.

Dit kan dus alleen maar onjuist zijn want er zijn medewerkers gemuteerd en uurlonen zijn gewijzigd.

Waarom kiest SenterNovem bij de WBSO dan toch voor deze rekenwijze ?

 

En dit betekent dan eigenlijk dat je bij een R&D afd. beter de 'dure' jongen op WBSO-projecten kunt laten schrijven dan de 'goedkopere'.

 

Wie kan verlichting brengen ?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Even uit mijn hoofd, zal het vanavond nog even nazoeken:

 

- WBSO subsidie is een bedrag dat je in mindering mag brengen. Geen percentage van de totale loonbelasting o.i.d.

 

- Dat bedrag wordt bepaald door een deel van de uren die je aan een ingediend project besteedt te subsidieren

 

- Het bedrag wordt bepaald door (uren werknemer A * uurloon A) + (uren werknemer B * uurloon B) etc x het subsidiepercentage (volgens mij 40%).

 

- Hieruit volgt een bedrag en dat mag je in mindering brengen.

 

- Om de boel eenvoudiger te maken kun je kiezen voor een door Senter Novem vastgesteld algemeen uurloon, maar volgens mij kun je in je aanvraag al aangeven dat je te maken hebt met hogere of lagere uurlonen en die gebruiken als grondslag.

 

En je moet natuurlijk de 'jongens die daadwerkelijk aan een project werken' de uren laten schrijven, niet de dure jongens terwijl de goedkope het werk doen.. :)

 

Edit: Uit m'n hoofd iets doen is niet goed blijkt alweer. Voor correcte antwoorden zie hieronder. Excuus

Link naar reactie
  • 1

in 2010 is wel e.e.a. gewijzigd. De berekening gaat als volgt:

 

http://www.senternovem.nl/wbso/financieel_voordeel/index.asp

 

Bepaling van het S&O-loon

Het S&O-loon berekent u door het S&O-uurloon te vermenigvuldigen met de toegekende S&O-uren. Het S&O-uurloon is een vast gemiddeld bedrag per uur dat geldt voor al uw S&O-medewerkers. Dit S&O-uurloon geldt voor een heel kalenderjaar. Hebt u in 2008 geen S&O verricht of beschikt u niet over een S&O-verklaring voor 2008 dan geldt voor u in 2010 een vast uurloon (forfait) van € 29.

Hebt u wel een S&O-verklaring voor 2008 én hebt u in de periode van de S&O-verklaring S&O-werkzaamheden verricht dan wordt uw S&O-uurloon voor 2010 gebaseerd op gegevens uit uw aangiften loonheffingen van 2008.

 

Waarom voor deze wijze gekozen is, is een omgekeerde logica over de dure jongens. De dure jongens inschakelen zou dus pas over 2 jaar effect hebben mits je dan nog steeds in aanmerking komt voor de WBSO. Of je dan nu die hoge loonkosten wilt en pas over 2 jaar het voordeel, lijkt mij de vraag...

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@Frank

> Het bedrag wordt bepaald door (uren werknemer A * uurloon A) + (uren werknemer B * uurloon B) etc

> x het subsidiepercentage (volgens mij 40%).

Je hebt gelijk dat deze berekening voor de hand ligt

maar zoals ook uit de link blijkt bij Joost z'n reactie,

is de feitelijke rekenwijze welke wordt toegepast afwijkend,

namelijk het gemiddelde S&O-loon van 2 jaar geleden.

 

@Joost,

Hoe de berekening gaat is mij duidelijk, maar het waarom van deze berekening is mij echter onduidelijk.

Men begint namelijk (zie ook jouw link) met het uitgangspunt : de WBSO-subsidie is 50% van de loonkosten

en dan komt de berekening welke feitelijk een rekenformule is die dat subsidie uitgangspunt niet volgt

en voor de ondernemer altijd lager uitpakt.

 

De aanleiding van mijn gezeur hierover is overigens het volgende:

In 2008 hebben we enkele maanden een student gehad, die bij het UWV is aangemeld en vrijwel geen loon van ons kreeg.

Die student heeft uiteindelijk nog enkele maanden bij ons gewerkt -kreeg toen wel loon- en was actief bij een S&O-project en is dus ook als S&O medewerker aangemeld bij SenterNovem..

SenterNovem heeft recent de jaarcijfers van onze S&O medewerkers uit de UWV-computer gehaald en ons S&O-uurloon is nu E 5,- gezakt en dat kost mij dus -door die berekeningwijze- dit jaar duizenden euro's minder WBSO-subsidie

en dan snappen jullie hopelijk waarom ik 'zeur'.

 

 

Link naar reactie
  • 0

- Het bedrag wordt bepaald door (uren werknemer A * uurloon A) + (uren werknemer B * uurloon B) etc x het subsidiepercentage (volgens mij 40%).

 

 

Voor startups zitten er zeker wat zaken bij de WBSO die niet altijd gunstig uitkomen. Aan de andere kant kun je eea ook voor je gebruiken. Frans is niet geheel correct in zijn berekening:

 

WBSO Senternovem

 

oftewel: [de som van alle S&O lonen]/[de som van alle S&O uren*0,85]

Het verschil tussen de twee berekeningen kan behoorlijk in je voordeel werken.. ;)

 

Starters krijgen overigens (situatie 2010) een percentage van 64%, de rest krijgt 50% (tot een plafond van 220k)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

In een oudere WBSO-thread zegt NilsR:

 

> na bellen met SenterNovem bleek dat als volgt te kunnen in onze situatie:

> Als:

> - de directieleden hebben ieder een eigen holding BV

> - de directieleden krijgen hun uren voor de Werk BV uitgekeerd via een management fee aan de persoonlijke holding BV

> (staan dus niet op de loonlijst van de Werk BV, wel op loonlijst van de persoonlijke holding)

> - het werk binnen de Werk BV valt onder de Speur&Ontwikkeling regeling

> dan kan ieder directielid vanuit zijn eigen holding een verzoek tot WBSO subsidie indienen.

> Klinkt goed, toch? Iemand ervaring met deze constructie?

 

Dat was toen voor velen een verrassing en in ieder geval was er toen nog weinig ervaring mee.

Gelet op mijn eerdere bericht snappen jullie vast dat dit voor mij nu actueel is geworden en dat ik hier even dieper op wil ingaan:

 

Begrijp ik het goed:

- dat de persoonlijke holding bv een extra WBSO-aanvraag moet doen

en dan dus met dezelfde projectomschrijving als de werkmij ?

- dat het directielid (CTO-functionaris waarschijnlijk) dan de uren moet registreren in de werkmij ?

 

Enfin... is er hier reeds ervaring hieromtrent (en ja een pm mag natuurlijk ook ;-)

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Gerard,

En dan krijg je 1 S&O verklaring ?

of krijgt je holding dan een aparte S&O-verklaring (met aparte S&O-loon berekening) ?

 

En als je dan na afloop bij SenterNovem (website eMededelen) aangeeft welke medewerkers onder dat project vielen,

kun je dan dat directielid/CTO ook aan melden bij het project van de werkmij ?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.