• 0

Idee: Ondernemersbeurs

Wat vinden jullie van het volgende idee: Het creeeren van een "ondernemersbeurs" voor startende (techno)ondernemers.

 

Het is in dit topic al enige malen genoemd, maar leek me even handig om er een apart topic voor aan te maken.

 

Ik zit te denken aan het volgende:

- Een ondernemer die een bedrijf wil starten (evt. Micro-onderneming) kan een jaar land een beurs krijgen van maximaal 1500 euro per maand. Geen vetpot, maar moet hij/zijn van rond kunnen komen

- Vanaf jaar 3 moet de ondernemer dit in maximaal 5 jaar terugbetalen

- Geld zou uit een apart fonds moeten komen, waar de ondernemer het uiteindelijk ook aan terug moeten betalen [revolving fund] (ervaring hiermee is opgedaan bij TOP regeling in Twente)

 

Andere voorbeelden in het buitenland zijn o.a. Ich AG (Duitsland), Belgie, maar ook bij de Utwente (TOP-regeling). Zijn er nog meer vergelijkbare voorbeelden bekend?

 

Iemand aan- of opmerkingen hierop? Zien jullie mogelijkheden/problemen? Wat zijn de Kritieke succesfactoren om dit te laten slagen?

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het gift-idee spreek me meer aan dan de lening. Want met een lening stel je het risico alleen uit, ik denk dat zoiets het niet direct aantrekkelijker maakt voor starters - geld lenen kun je ook bij de bank.

 

Controle is een ander punt. Voor zover het 'beschikbaar zijn' gaat kun je iig nagaan of iemand geen andere baan heeft, niet (voltijd) studerend is etc... neem aan dat ze dat met uitkeringen ook doen, anders zaten alle studenten bij de bijstand ipv bij de ibg.

 

Ondernemend ingesteld zijn is lastig te bepalen. Je zou bijvoorbeeld een ondernemingsplan kunnen vereisen en toetsen. Maarja, iedereen kan een plan maken, en sommige mensen zijn prima ondernemers zonder ooit zo'n document in elkaar te schroeven..

Link naar reactie
  • 0

Het gift-idee spreek me meer aan dan de lening. Want met een lening stel je het risico alleen uit, ik denk dat zoiets het niet direct aantrekkelijker maakt voor starters - geld lenen kun je ook bij de bank.

 

Denk dat dit minder makkelijk is te regelen in de huidige situatie. Veel banken trekken echt geen geld uit als je daar als starter aankomt. Je bent veel energie en tijd kwijt voordat je iets loskrijfgt en dan moet je ook nog een onderpand zien te regelen. Deze regeling is juist voor personen die nadat ze AIO of student of ergens werkzaam zijn geweest en eigenlijk direct door willen gaan met hun bedrijf, toch de mogelijkheid geven om een stabiel inkomen het eerste jaar te behouden. Dit haalt heel wat drempels weg voor de toekomstige ondernemers denk ik.

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0
Het gift-idee spreek me meer aan dan de lening. Want met een lening stel je het risico alleen uit, ik denk dat zoiets het niet direct aantrekkelijker maakt voor starters - geld lenen kun je ook bij de bank.

 

Quote van de dag Heute:

A smooth sea never made a skillful mariner



Chad Scales

 

Ben het niet met Ben eens. Giften leiden tot verspilling. Een ondernemer moet ten alle tijden de indruk hebben dat hij/zij zijn/haar eigen geld uitgeeft. Dat houdt scherp.

 

Overigens is het nog steeds niet erg eenvoudig om een lening bij de bank te krijgen.

 

Voor de rest ben ik wel voor zachte leningen aan nieuwe ondernemers.

 

Misschien kunnen we analoog aan de WBSO verklaring een soort "Technostartersverklaring" instellen. Ondernemers met zo'n verklaring kunnen aanspraak maken op "de beurs van Kleverlaan", het "persoonsgebonden zorgbudget van Mintjes" en investeerders in dat soort bedrijven 70% van hun investering direct aftrekken van hun inkomen in box 1 ;D

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt mij eerlijk gezegd niets.

 

Het is heel moeilijk te meten wat de maatschappij ervoor terug krijgt.

Daarnaast vind ik dat je een onderneming moet beginnen indien je er in gelooft en indien het loont om voor je zelf te beginnen. Indien het niet loont moet je voor iemand anders (blijven) werken.

 

Indien het een gift zou zijn zou het oneerlijke concurrentie tot gevolg kunnen hebben. Stel je voor dat 3 studenten een webwinkel openen. Zij hoeven hier niet van te leven omdat ze al loon krijgen. Zij zijn dus in staat om producten veel goedkoper aan te bieden, of om meer te investeren in marketing etc etc.

Link naar reactie
  • 0
Daarnaast vind ik dat je een onderneming moet beginnen indien je er in gelooft en indien het loont om voor je zelf te beginnen. Indien het niet loont moet je voor iemand anders (blijven) werken.

 

Ondernemerschap kan ook lonen op termijn. Er moet dan een voorschot genomen worden op de toekomst. Daar is geld voor nodig. Als de ondernemer dat mag "lenen" kan hij het later met rente terugbetalen. Dan loont het voor iedereen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

En wat als hij het niet terug kan betalen?

 

Banken verstrekken niet voor niets niet zomaar een lening. Dus waarom zou de staat het wel doen. Daarnaast ben ik er haast van overtuigd dat zich niet terug verdient. Een ondernemend iemand met een goed idee zal zijn bedrijf zowiezo wel beginnen.

Link naar reactie
  • 0
En wat als hij het niet terug kan betalen?

 

Het zijn op voorhand geen grote leningen. Als de ondernemer niet kan/wil terug betalen wordt die failliet verklaard en wordt er beslag gelegd op de uitkering of het salaris. Het is net zo als het "leen" gedeelte van de studiefinanciering.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Dan komt de persoon in een afbetalingsregeling waarbij hij/zij het binnen 5 jaar terug moet betalen. Het gaat dan inderdaad niet om zulke erg hoge bedragen, dus zal dta geen problemen opleveren.

 

Ik heb gisteren trouwens te horen gekregen dat een soortgelijke regeling in de nieuwe EZ-plannen opgenomen gaat worden. Goede zaak!

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Ja maar EZ denkt nog over de invulling. Bijvoorbeeld naast een uitkering (bijstand) vouches zoals in Belgie, om advies ed. in te huren.

 

Ik denk dat we op dit vlak best iets kunnen doen om ruimte te creëren voor mensen die eens willen ervaren of ondernemen iets voor ze is. Een klein beetje zaaikapitaal in de vorm van vouches en een goede tijdelijke bijstandsregeling zou dat best kunnen aanwassen. Dat te toetsen is inderdaad lastig. Waar zou je aan moeten voldoen om een Technostartersverklaring te krijgen, en wie beoordeeld dat? Ik zou daar niet voor willen pleiten, levert extra bureaucratie op. Neem maar wat risico's op dat vlak totdat blijkt dat ineens 100.000 mensen per jaar gebruik maken van de regeling.

 

Het concurrentie argument is begrijpelijk. Maar als je al vind dat je beter bent dan mensen die dat steuntje nodig hebben, dan zal de concurrentie alleen op prijs plaatsvinden en zoals je weet zijn er nog een paar P's om mee te concureren. Tijdelijk en lokaal kan dat dus lastig zijn maar ook een goede stimulans om je goed te positioneren.

 

Politiek gezien wordt er momenteel vanalles bedacht om met name voor pas afgestudeerden iets te bedenken om ze te engageren in het maatschappelijk-economisch proces. Van de week is ook de suggestie voor een sociale dienstplicht maar weer eens van stal gehaald. En waar de banenplannen van paars naar de prullenbak zijn verwezen, worden er nog andere dingen bedacht als werkervaringsplekken ed. In deze politieke zoektocht past ook het streven om met goedkope incentives meer mensen aan het ondernemen te krijgen. Twee beleidslijnen moeten dat helpen, verarming van het sociale vangnet en stimulansen voor specifieke groepen (en Techno is in in Den Haag hoewel dat jaren 80 is m.i. ;))

 

Ik kan alleen maar concluderen dat ik het met de overheid de zorg deel dat er op dit moment te weinig mensen initiatief tonen. Maar hoe je dat als overheid moet aanpakken? Daarover denk ik eigenlijk dat je het beste de mensen die wel initiatief tonen in het zonnetje kan zetten zodat zij een voorbeeld functie vervullen voor de anderen. Maar alle andere middelen zijn welkom.

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
  • 0

Ik kan alleen maar concluderen dat ik het met de overheid de zorg deel dat er op dit moment te weinig mensen initiatief tonen. Maar hoe je dat als overheid moet aanpakken? Daarover denk ik eigenlijk dat je het beste de mensen die wel initiatief tonen in het zonnetje kan zetten zodat zij een voorbeeld functie vervullen voor de anderen. Maar alle andere middelen zijn welkom.

 

Role models zijn inerdaad ook belangrijk. Hoeveel mensen kennen nu bekende ondernemers als je het op straat vraagt? Het aantal voetballers dat mensen kennen is een stuk groter!

 

Maar ik blijf er toch bij dat een (financiele) ondersteuning in eerste instantie een extra stimulans kan zijn waardoor meer personen het gaan proberen.

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 286 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.