Via de belastingdienst-telefoon komen we niet veel verder en op HL hebben we wel al informatie weten te verkrijgen, maar het is toch nog niet helemaal het antwoord waar we mee uit de voeten kunnen.
Ik wil graag een winkel (culinaire cadeauwinkel) overnemen en de onderhandelingen zijn al in vergevorder stadium.
Het pand gaan we huren en de voorraad gaan we overnemen van de huidige VOF. Ik start zelf een eenmanszaak met een andere naam.
De voorraad kunnen we overnemen voor 15.000 euro en we waren overeengekomen dat we hiervan een factuur zouden ontvangen waarop vermeld zou staan: 15.000 euro die incl. 19% BTW zou zijn, maar inmiddels zijn we erachter dat dit niet is toegestaan. nu is onze vraag hoe we dit BTW technisch moeten regelen.
We lazen al op het HL forum dat de koper over deze voorraadsom geen BTW mag rekenen en wij dit dus niet hoeven te betalen.
De verkopende partij vordert nog de btw terug die over de inkoop is betaald.
en ik begreep dat wij de voorraad tegen marktprijs verkopen en dat we dan de BTW daarover af moeten dragen.
Klopt dit?
En daarnaast willen we graag weten of we nu dus de voorraad voor minder over moeten nemen, want wij hadden gedacht dat we over de afgesproken 15.000 euro nog BTW konden terug vorderen.
Op het moment dat we in één keer de voorraad overnemen/betalen heeft dit andere consequenties dan dat we het in termijnen doen? ivm het btw tarief? Zoiets hebben we namelijk onlangs vernomen.
Ik hoop dat ik hier op het forum reacties mag ontvangen die me verder kunnen helpen.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
heuveltje16
heuveltje16
Goede avond,
Via de belastingdienst-telefoon komen we niet veel verder en op HL hebben we wel al informatie weten te verkrijgen, maar het is toch nog niet helemaal het antwoord waar we mee uit de voeten kunnen.
Ik wil graag een winkel (culinaire cadeauwinkel) overnemen en de onderhandelingen zijn al in vergevorder stadium.
Het pand gaan we huren en de voorraad gaan we overnemen van de huidige VOF. Ik start zelf een eenmanszaak met een andere naam.
De voorraad kunnen we overnemen voor 15.000 euro en we waren overeengekomen dat we hiervan een factuur zouden ontvangen waarop vermeld zou staan: 15.000 euro die incl. 19% BTW zou zijn, maar inmiddels zijn we erachter dat dit niet is toegestaan. nu is onze vraag hoe we dit BTW technisch moeten regelen.
We lazen al op het HL forum dat de koper over deze voorraadsom geen BTW mag rekenen en wij dit dus niet hoeven te betalen.
De verkopende partij vordert nog de btw terug die over de inkoop is betaald.
en ik begreep dat wij de voorraad tegen marktprijs verkopen en dat we dan de BTW daarover af moeten dragen.
Klopt dit?
En daarnaast willen we graag weten of we nu dus de voorraad voor minder over moeten nemen, want wij hadden gedacht dat we over de afgesproken 15.000 euro nog BTW konden terug vorderen.
Op het moment dat we in één keer de voorraad overnemen/betalen heeft dit andere consequenties dan dat we het in termijnen doen? ivm het btw tarief? Zoiets hebben we namelijk onlangs vernomen.
Ik hoop dat ik hier op het forum reacties mag ontvangen die me verder kunnen helpen.
Bij voorbaat dank voor de reactie.
Mvgr,
Wendy
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/24951-voorraad-overnemen-winkel/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag