• 0

Voorraad overnemen winkel

Goede avond,

 

Via de belastingdienst-telefoon komen we niet veel verder en op HL hebben we wel al informatie weten te verkrijgen, maar het is toch nog niet helemaal het antwoord waar we mee uit de voeten kunnen.

 

Ik wil graag een winkel (culinaire cadeauwinkel) overnemen en de onderhandelingen zijn al in vergevorder stadium.

Het pand gaan we huren en de voorraad gaan we overnemen van de huidige VOF. Ik start zelf een eenmanszaak met een andere naam.

De voorraad kunnen we overnemen voor 15.000 euro en we waren overeengekomen dat we hiervan een factuur zouden ontvangen waarop vermeld zou staan: 15.000 euro die incl. 19% BTW zou zijn, maar inmiddels zijn we erachter dat dit niet is toegestaan. nu is onze vraag hoe we dit BTW technisch moeten regelen.

We lazen al op het HL forum dat de koper over deze voorraadsom geen BTW mag rekenen en wij dit dus niet hoeven te betalen.

De verkopende partij vordert nog de btw terug die over de inkoop is betaald.

en ik begreep dat wij de voorraad tegen marktprijs verkopen en dat we dan de BTW daarover af moeten dragen.

Klopt dit?

 

En daarnaast willen we graag weten of we nu dus de voorraad voor minder over moeten nemen, want wij hadden gedacht dat we over de afgesproken 15.000 euro nog BTW konden terug vorderen.

 

Op het moment dat we in één keer de voorraad overnemen/betalen heeft dit andere consequenties dan dat we het in termijnen doen? ivm het btw tarief? Zoiets hebben we namelijk onlangs vernomen.

 

Ik hoop dat ik hier op het forum reacties mag ontvangen die me verder kunnen helpen.

Bij voorbaat dank voor de reactie.

 

Mvgr,

Wendy

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Wendy

 

Het oude artikel wil zeggen dat de verkoop van een (zelfstandig deel van een) onderneming BTW vrij geschiedt.

 

Sinds 2010 is dat overigens artikel 37d geworden.

 

De verkopende partij vordert nog de btw terug die over de inkoop is betaald.

en ik begreep dat wij de voorraad tegen marktprijs verkopen en dat we dan de BTW daarover af moeten dragen.

Klopt dit?

 

Dat klopt.

 

Is er een overname-overeenkomst waarin gesproken wordt over de BTW en art. 31 (nu 37d)?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De voorraad kunnen we overnemen voor 15.000 euro

vergeet niet in de overname overeenkomst afspraken te maken over courantheid van de goederen,

zeker als het ook voedingsmiddelen betreft; je zal vast nog wel wat gaan tegenkomen wat een beetje kort op datum is.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

we hebben nog geen contract, want we zijn eigenlijk nog op zoek naar een voorbeeld? ik begrijp ook niet precies wat je bedoelt.

 

het vreemde is dat een van jullie zegt dat het met btw kan en jij zegt dat het zonder btw kan.

 

nu is mijn vraag of de btw moet of mag, want voor mij is het gunstiger zonder btw, want dan hoef ik deze niet te betalen cq voor te schiten, want ik kan de btw dan pas later terug krijgen of verrekenen met de fiscus.

 

gr Wendy

Link naar reactie
  • 0

hoi Wendy

 

We denken met je mee, dus dan zou overname zonder BTW voor jou gunstiger zijn. Dan kun je een beroep doen op art. 37d OB wet.

 

Artikel 37dBij overgang van het geheel of een gedeelte van een algemeenheid van goederen, al dan niet tegen vergoeding of in de vorm van een inbreng in een vennootschap, wordt geacht dat geen leveringen of diensten plaatsvinden en treedt, tenzij bij ministeriële regeling anders is bepaald, degene op wie de goederen overgaan in de plaats van de overdrager.

 

kort gezegd staat hier dat geen BTW verschuldigd is bij de verkoop van een (zelfstandig deel van) een onderneming.

 

Voorbeeld van een overnamecontract heb ik helaas niet voor je. Doorgaans is dit een ondertekende overeenkomst waarin gesteld wordt wat tegen welke prijs per wanneer overgenomen wordt. Denk daarbij ook aan lopende contracten, bedrijfsnaam en overige verplichtingen. Enig juridisch advies inwinnen is beslist geen duurkoop!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.