Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Robert Knoppersen

Partycatering opstarten

Recommended Posts

hallo,

 

mijn broer en ik gaan dit partycatering bedrijf opzetten en af en toe kommen er spontaan nog wat vragen bij me naar boven toe en dit lijkt me een mooi plaats om die vragen maar ook onze vorderingen te plaatsen zodat jullie het kunnen volgen.

 

nog even een vraag: Zakelijke kilometer kan je dan gewoon een km vergoeding geven en bij de kosten erbij zetten?

als het gaat om producten halen bij de groot handel, of bezoring naar klanten toe?

 

 

Mod edit: welkom op HL. Nu de vraag die je stelt volstrekt geen verband houdt met de erg lange en spammerige intro, heb ik de tekst verwijderd. Als je een soort dagboek wilt bijhouden op HL dan kan dat, maar ook daarvoor is het niet nodig om je bedrijf met naam te promoten in topics op ons forum.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met je prive auto heb je de volgende opties (als IB ondernemer):

- km vergoeding a 0,19 voor alle zakelijke ritten (incl halen en bezorgen/offertebespreking)

- 75% aftrek van de BTW van alle kosten (let op betaal tanken van zakelijke pas of gebruik een zakelijke tankpas)


Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ik heb het ook pas een keer uit de loss pols getypt hahah,

 

het is ook meer voor mezelf dan voor officeel instellingen,

 

want wij hebben geen financiering enzo nodig gelukkig

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog even een andere vraag voor hapjes koop je bijvoorbeeld voedsel

tegen 6% BTW, maar hoe doe het als je bijvoorbeeld een plastic bakje

verkoopt waar het hapje in zit daar betaal je dan 19% over mag je dan

in totaal 6% btw door reken aan de klant of moet je voor het voedsel 6% en

voor de plastic bakjes 19%?

 

Groeten robert

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je verkoopt het bakje niet, maar hetgeen erin zit. Je zou het bakje eigenlijk als verpakkingsmateriaal moeten zien. Het bakje is wel een kostenpost die je doorberekent in je verkoopprijs.

 

Je kan ook denken aan een restaurant waar je je eten gewoon op een bord krijgt voorgeschoteld. Jij betaalt voor het eten maar er worden ook kosten voor het servies gemaakt. Die worden wel doorberekend in de prijs, maar niet op de bon vermeld en daar wordt dus ook geen BTW over gerekend.

 

Je rekent dus 6% BTW


Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo, de website is bijna af het kost een paar dagen tijd maar dan is hij

ook mooi gelukt, volgende week donderdag gaan we ons laten inschrijven

bij de KvK weer een stap dichter bij een eigenbedrijf ;D

Dit weekend gaat me broer de recepten helemaal uit werken en gaan we donderdag

nog de laatste kostprijs calculatie doen. Enzo de verkoop prijzen vast stellen.

Heb je een idee of suggesties zijn altijd welkom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat moeten we op het gebied van verzekeringen minimaal regelen?

is alleen een aansprakelijkheids verzekering genoeg?

want we werken allebij parttime dus we zijn van het bedrijf niet afhankelijk

qua inkomen en verzekeringen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kopie van eerder verstrekte algemene tips:

 

Verzekeringen zijn nuttig voor risico's die reeel zijn en waarvoor je (nog) niet over de middelen beschikt om eventuele schade zelf te dragen of voor restrisico's waar je nauwelijks mogelijkheden hebt om kansen en gevolgen nog verder te beperken

 

Wat absoluut noodzakelijk, wat nuttig en wat onzinnig is verschilt dus per beroep en per persoon. Grosso modo komt het neer op het volgende lijstje:

 

Bedrijfsmatig/de onderneming

[*]bedrijfsaansprakelijkheid (zaak- en letselschade): must have

[*]beroepsaansprakelijkheid (financiële schade): hangt af van beroep en voorwaarden

[*]rechtsbijstand: handig voor detailhandel , anders - IMHO - beperkte meerwaarde

[*]brand/bedrijfsschade: afhankelijk van de waarde van inventaris en goederen (doen vanaf € 5.000,-, kost je max € 50,-)

[*]transport en overige verzekeringen (CAR, zakenreis etc) : indien van toepassing

[*]loondoorbetaling bij ziekte: alleen bij personeel in dienst

 

Persoonlijk/ondernemer:

[*]arbeidongeschiktheid: m.i. must have voor iedereen zonder forse eigen reserve, maar de meningen zijn sterk verdeeld (50% van de ondernemers kiest voor verzekering bij aanvang, 25% kiest na circa 3 jaar alsnog voor verzekering, een kwart blijft onverzekerd) Meest dure verzekering, maar wel nagenoeg volledig fiscaal aftrekbaar. Goed en uitgebreid laten voorlichten over mogelijkheden en altijd vragen om vergelijking van gemiddelde premies over een langere termijn: premies bij aanvang zeggen namelijk vrij weinig

[*]overlijdensrisico: must have bij (jonge) kinderen en/of indien je meestverdienende/kostwinner bent van een gezin. Minder relevant als je partner een heel hoog inkomen heeft.

[*]pensioen: pas regelen als er geld voor over blijft. In overleg met accountant/boekhouder kan wel vanaf begin gebruik gemaakt worden van de FOR.

 

Specifiek voor jullie

Als je part time werkt betekent dat ook part time dekking bij ziekte. Als je er voor kiest dat niet als ondernemer te verzekeren (via AOV), zorg dan in ieder geval dat de part time uitkering bij ziekte als werknemer wel deugt: regel dan een goede WGA-gatverzekering die het part time inkomen boven een eventuele WIA-uitkering aanvult tot 70% of 80% van het laatst verdiende salaris.

Zonder zo'n volledige aanvullende verzekering valt je inkomen in het slechtste geval (niet benutten WIA restcapaciteit) terug tot 70% x part time percentage x a.o.-percentage (bijv. 50% ) van het minimum loon. Dan praten we dus over een bruto jaarinkomen bij ziekte van € 4.000,- of minder!

Let op: WGA-gat regelingen binnen CAO's zijn zelden een volledige aanvullende verzekering tot 70-80% van het volledige salaris: ze dekken alleen het verschil in WIA-uitkering bij wel of niet benutten restcapaciteit. Per saldo kan je dan nog steeds met een inkomensgat zitten van 35% - 50%!

Voor de kosten hoef je dit overigens niet snel te laten: die bedragen doorgaans niet meer dan een paar tientjes per maand

 

 


Gecertificeerd Risk management Consultant, partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in risicomanagement & verzekeringen

Specialist in AOV en aansprakelijkheid voor ondernemers. Vragen of offerte? → ✉ ☏ Contact 

 

De nieuwste B2Bsure  Blogs

Share this post


Link to post
Share on other sites

op dit moment ben ik zelf student en doe alleen de kaders van de bedrijfvoering en loop helemaal geen risico's qua inkommen omdat ik dat op dit moment ook niet heb. mijn broer gaat het er gewoon eerst hobby matig bij doen laten we zeggen 5-10 uur per week. dus ik denk dat we op dat gebied geen verzerking nodig hebben???

 

het is op zeer kleine schaal en wij lopen geen financiele risco's als dit mislukt.

 

of zie ik nu wat over het hoofd?

Share this post


Link to post
Share on other sites
of zie ik nu wat over het hoofd?

Dit is een ander verhaal dan "want we werken allebei parttime": ik heb dat opgevat als dat jullie beiden een vast (part time) inkomen uit loondienst hadden naast dit bedrijf; daarop was mijn advies gebaseerd.

 

en loop helemaal geen risico's qua inkommen omdat ik dat op dit moment ook niet heb

Het echte risico voor (werkende) studenten hier is niet het inkomen zelf, maar de toekomstige verdiencapaciteit. Dat laatste laat zich niet verzekeren, zelfs al zou je het willen.

 

Kortom: hoewel we wellicht allebei iets andere argumenten gebruiken, is de uitkomst gelijk: niets aanvullend nodig/mogelijk


Gecertificeerd Risk management Consultant, partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in risicomanagement & verzekeringen

Specialist in AOV en aansprakelijkheid voor ondernemers. Vragen of offerte? → ✉ ☏ Contact 

 

De nieuwste B2Bsure  Blogs

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke bedankt voor jullie ondersteuning, het valt niet altijd mee

om alles netjes op een rijtje te krijgen gelukkig biedt zo forum als dit

de mogelijkheid om van andere mensen te leren.

 

Morgen naar de kamer van koophandel het bedrijf officeel oprichten ;D

 

bedankt voor de adviezen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 2 leden online en 123 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept