• 0

Bijtelling zakelijke auto

Beste forumleden,

 

een klant van mij heeft een zakelijke auto. Nu heeft hij over 2009 minder kosten (onderhoud, brandstof, wegenbelasting) gemaakt dan de fiscale bijtelling. Begrijp ik het dan goed dat de fiscale bijtelling voor privé-gebruik van de zakelijke auto de werkelijke kosten zijn en niet de fiscale bijtelling en dat hiermee de "zakelijke" autokosten op nul uitkomen?

 

Hoe verwerk ik dit (prive-gebruik in de aangifte omzetbelasting)d an in de BTW-aangifte voor het 4e kwartaal?

Doe ik:

12% v. fiscale bijtelling of

12% v. werkelijke kosten

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1

Het artikel waarnaar Marije refereert heeft volgens mij meer te maken met de BTW etikettering van de auto dan over de bijtelling en als de max bereikt is.

 

Als ik de vraag goed begrepen heb bedoelt rcdelmte wat moet je doen als het bedrag van de bijtelling hoger is dan de kosten?

 

Als eerste moet je de afschrijving en verzekering niet vergeten, die moet je ook meetellen. Regel is dat het saldo niet onder nul mag komen. Is de bijtelling hoger dan de kosten, dan wordt de bijtelling gelimiteerd tot het totaal bedrag aan kosten voor de auto.

 

groet

erik

Link naar reactie
  • 0

Het artikel waarnaar Marije refereert heeft volgens mij meer te maken met de BTW etikettering van de auto dan over de bijtelling en als de max bereikt is.

 

Als ik de vraag goed begrepen heb bedoelt rcdelmte wat moet je doen als het bedrag van de bijtelling hoger is dan de kosten?

 

Als eerste moet je de afschrijving en verzekering niet vergeten, die moet je ook meetellen. Regel is dat het saldo niet onder nul mag komen. Is de bijtelling hoger dan de kosten, dan wordt de bijtelling gelimiteerd tot het totaal bedrag aan kosten voor de auto.

 

groet

 

 

erik

 

een nog een aanvulling op de eerdere reacties: De regeling dat de bijtelling nooit meer is dan de totale kosten (excl. BTW als je als ondernemer BTW-plichtig bent) geldt uitsluitend voor een eenmanszaak of VOF, maatschap (dus aangifte winst in de inkomstenbelasting)niet voor werknemers binnen die bedrijven en niet bij een BV.

groet en Fred Londema

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Jullie zijn toch wel inmiddels op de hoogte van de nieuwe wijze correctie privegebruik auto? Vrij nadelig voor auto's met 14 en 20 bijtelling zo hebben wij berekend

 

Knap berekend van jullie ::)

 

Als je de sticky's even leest in het fiscale board, dan zie je dat wel al maanden veel verder zijn.

o.a. deze: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=40285

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.