Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
DSchrauwen

Inkoop bij particulier zonder bon

Recommended Posts

Beste Higher-level leden,

Ik wil graag een vraag stellen over een onderwerp dat hier al vele malen behandeld is. Toch hoop ik dat jullie mijn concrete voorbeeld willen lezen en mijn vragen willen beantwoorden.

Ik ben sinds kort een Webshop begonnen in de verkoop van Champagnes, al dan niet zelf geimporteerd. Nu zie ik geregeld flessen op Marktplaats.nl staan die ik wel zou willen verkopen via mijn site (denk aan een flesje uit een kerstpakket).

Mijn vragen zijn:

- Mag dit en op welke manier accepteert de belastingdienst deze inkopen? (moet je echt voor elke ingekochte fles een bon laten tekenen?)

- Zit hier een maximum bedrag aan? (Stel, iemand heeft een partijtje over.)

- Hoe geldt de margeregeling dan in dit geval?

Inkoop: 20,- / verkoop: 30,- Marge: 10,-

10 : 1,19 = 8,40

Mijn BTW afdracht: 8,40 * 1,19 = 1,60. (?)

Alvast bedankt voor jullie medewerking!

Met vriendelijke groet

Dennis Schrauwen

www.TijdvoorChampagne.nl/relatiegeschenken | www.TijdvoorAlcoholvrij.nl | www.uglyxmas.nl

hi,

zonder bon is het niet direct niet aftrekbaar. Bijvoorbeeld: Je bent een benzinebon kwijt, maar kan wel de afboeking laten zien op je bankafschrift. Als het dan niet te vaak voorkomt, wordt daar over het algemeen niet heel moeilijk over gedaan. Het wordt anders wanneer het met enige regelmaat of om grote bedragen gaat. Even terughakend op mijn eerdere voorbeeld: Anders zou je wel sigaretten kunnen kopen en zeggen dat het brandstof is ;)

Formeel kan het dus niet, maar 1 of 2 keertjes en kleine bedragen, kan!?

De btw reken je alsvolgt uit:

inkoop 20 euro = btw 20/119x19=3,19

verkoop 30 euro = btw 30/119x19=4,79

Als ik alleen hier van uit zou moeten gaan dan ben je 4,79-3,19=1,60 euro verschuldigd aan de belastingdienst.

En hoe zit het met afdracht accijns? Bij eigen import heb je een HPA nummer.

Als je dit al niet onderzocht hebt dan zou ik dat zeker doen.

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Okay Bumblebee, maar nu doe je net of het iets schimmigs is. Ik neem toch aan dat deze marge regeling er niet voor niets is. Bijvoorbeeld antiekhandelaren zullen er toch geregeld gebruik van maken.

Ik blijf toch nog wel benieuwd of er een maximum voor geldt en of die bonnen absoluut noodzakelijk zijn. Ik heb namelijk al enkele flessen gekocht (zonder bon). :(

@Rob: Deze invoer is via een agentschap gegaan.

www.TijdvoorChampagne.nl/relatiegeschenken | www.TijdvoorAlcoholvrij.nl | www.uglyxmas.nl

Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.