• 0

Onderwijs en BTW

Wij zijn erkernd door het minsterie van onderwijs en mogen daarom les geven op een middelbare school binnen het vak CKV.

 

Onderwijs heeft een vrijstelling van BTW. Maar hoe gaat het dan precies met de spullen die wij meenemen. Het gaat hier om lampen, dimmers, lichttafels etc.

Ik heb hier de volledige BTW van terug gekregen.

 

Mocht ik deze verhuren aan de school, heb ik dan nog steeds recht op voledige BTW teruggave? Of gaat dit in verhouding (zie voorbeeld)

 

Voorbeeld:

omzet met 19% BTW = 100.000

omzet met vrijstelling BTW = 10.000

 

Krijg ik dan nog steeds alle BTW terug? Of krijg ik dan 90% van de BTW terug die aan mij berekend wordt?

Volgens de belastingdienst heb ik rcht op volledige teruggave. Maar dat lijkt me niet logisch. Een school mag immers ook geen BTW terugvragen.

 

Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

hi Jasper

 

Nee hoor, niet te moeilijk, maar blijkbaar had nog niemand even de tijd voor je ::)

 

Het lijkt mij niet dat de verhuur van lampen, dimmers, lichttafels etc. vrijgesteld is van BTW, aan wie je het ook verhuurt! Dat het onderwijs niet BTW plichtig is, heeft voor hen als gevolg dat zij jouw BTW niet als voorbelasting kunnen terugvragen. Dat wil dus niet zeggen dat jij aan hen geen BTW mag rekenen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Mijn poging dan.

Op het eerste gezicht zou ik zeggen dat het voor de BTW geen verschil maakt waar je je apparatuur gebruikt en welk tarief daar geldt. Immers, als ik een laptop koop en ik ga daarmee bij een particulier zitten werken dan mag ik die BTW ook 100% terugvorderen. Uiteraard is die dienst niet vrijgesteld van BTW, maar de particulier kan het ook niet terugvragen.

Waar ik eerder aan zou twijfelen is of de doorberekening van de kosten van apparatuur (huur o.i.d., neem ik aan) onbelast is. Dat valt wellicht niet onder 'Onderwijs'. Maar hier heb ik niet genoeg kaas van gegeten om er echt iets nuttigs over te zeggen.

www.greenmini.nl - Groene Apple Mac Mini hosting in een topklasse datacentrum - Voor de echte Apple-fanaat, maar ook voor de maatschappelijk betrokken ondernemer.

Link naar reactie
  • 1

Ik geef ook wel een college en ik doe wel eens "zaken" met onderwijsinstellingen.

 

- Lesgeven (uren) is vrijgesteld van BTW. De voorbereiding ook van de les ook.

- Verhuur van apparatuur en andere diensten aan onderwijsinstellingen vallen niet onder de noemer "onderwijs" en zijn gewoon onderhevig aan BTW. Dus je moet de btw in rekening brengen en afdragen. Dan mag je ook de btw op inkoop terugvragen.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Jasper,

 

Misschien kan je eerst even duidelijk maken wat je prestatie is:

- het geven van onderwijs (vrijgesteld)

- het verhuren van apparatuur (belast).

 

Als je de apparatuur nodig hebt om onderwijs te kunnen geven, is er sprake van 1 dienst en hoef je het ter beschikking stellen van apparatuur niet apart te factureren.

 

Als je vrijgestelde diensten verricht mag je uiteraard ook de BTW die op die diensten drukt niet aftrekken. Als je voor 10% vrijgestelde diensen verricht en voor 90% belaste diensten, mag je dus 10% van de BTW niet aftrekken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

ok dan krijg ik dus 2 tarieven op de factuur.

 

Mag aan het einde van het jaar alle BTW terugvragen?

 

 

Ja, twee `btw tarieven` te weten 0% voor onderwijs en 19% voor verhuur.

 

Als je de btw afdraagd, mag je hem ook terugvragen. Ik neem aan dat je geen btw betaald hebt voor de inkoop van `onderwijs`.

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Okee, dan moet ik dus wel zorgen dat het verlies in die kosten ook gedekt gaat worden.

 

Alleen is die berekening erg moeilijk.

 

Stel mijn omzet is 150.000 euro en het idee mislukt en haal maar 1 klant per jaar binnen dat is dan 350 euro (met vrijgestelde BTW) dan is het misgelopen BTW bedrag minimaal (ongeveer 0,275%)

Maar stel het gaat werken en ik haal 50% omzet uit dus 150.000 euro uit deze workshops. dan loop ik een gigantisch bedrag mis.

Link naar reactie
  • 0

 

Het gaat er om dat BTW die toerekenbaar is aan onderwijs niet aftrekbaar is. Omdat het administratief vaak ondoenlijk is om BTW op kosten toe te rekenen aan vrijgestelde en niet vrijgestelde prestaties wordt meestal gekozen voor de pro-rata regeling.

 

Maar als je exact kunt aangeven welke BTW betrekking heeft op kosten onderwijs en welke BTW betrekking heeft op belaste prestaties, mag je hiervan uitgaan.

Link naar reactie
  • 0

Maar ik kan dus heel makkelijk aangeven welke kosten voor de les zijn. Dit zijn namelijk alleen de uren. Want we werken op locatie en meestal met de spullen van de school en als deze niet aanwezig zijn moet de school deze inhuren bij ons.

Op dit moment geven wij geen boeken of stencils aan de leerlingen dus die kosten heb ik niet.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb net de inspecteur aan de lijn gehad (nog steeds over een oude controlle die niet afgerond is) en deze vraag voorgelegd.

 

Hij wees mij op een 10% regeling. Wat wil zeggen dat wanneer er minder dan 10% van de omzet van een afwijkend BTW tarief is, dat dit geen invloed heeft op de teruggave van BTW.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jasper,

 

Op vrijdagmiddag zo laat nog een inspecteur aan de lijn? Da´s een reus voor de BD. ;D

 

Heeft de beste man ook nog gezegd waar dat staat of heb je om een schriftelijke bevestiging gevraagd?

Zo nee, dan zou ik dat nog ff doen en dan de grondslag hiervan op HL posten a.u.b.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Maar ik kan dus heel makkelijk aangeven welke kosten voor de les zijn. Dit zijn namelijk alleen de uren. Want we werken op locatie en meestal met de spullen van de school en als deze niet aanwezig zijn moet de school deze inhuren bij ons.

Op dit moment geven wij geen boeken of stencils aan de leerlingen dus die kosten heb ik niet.

Dan is het toch eigenlijk heel erg makkelijk? Je maakt één factuur zonder BTW voor de vrijgestelde diensten en één factuur met BTW voor de verhuur van de apparatuur. Dat is enorm gemakkelijk in te boeken en aan het eind van het jaar kun je altijd nog kijken of je voordeel haalt uit bepaalde regelingen (zoals die 10%-regel). Maar ik neem aan dat dat niet het geval is, aangezien dit toch niet jullie hoofdactiviteit is?

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.