• 0

Winstgevende INC naar BV omgezet, nu verlies in de BV: is dat compensabel?

Hallo

 

Ik heb een vraagje, sinds 2005 had ik een INCORPERATED. met deze INC heb ik in 2006 een aardig bedrag aan winst belasting betaald.

In 2008 heb ik de INC. omgezet naar een BV, met behoud van het KVK nummer alleen heb ik een ander BTW nummer gekregen. er is verder ook niets gewijzigd met de bestuurders of aktiviteiten.

nu heb ik in 2008 een verlies van euro 90.000.

nu twijfelt mijn boekhouder of dit een compensabel verlies is.

 

gezien ik van INC naar BV ben gegaan.

 

Weet iemand hoe dit precies zit??

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Was de winst van de INC onderworpen aan vennootschapsbelasting en is de BV verder gegaan met dezelfde boekwaarden als de INC?

 

Indien het antwoord hierop ja is, lijkt mij dat het verlies van de BV gecompenseerd kan worden met de winst van de INC.

De BV is dan nl in de plaats getreden van de INC.

 

Link naar reactie
  • 0

De omzetting heeft blijkbaar plaasgevonden op grond van artikel 2:18 BW.

 

Je zult een verzoek in moeten dienen bij de inspecteur om de verliezen te mogen verrekenen met winsten van voor de omzetting (carry-back). De inspecteur mag niet zelf beslissen hij moet dit verzoek aan de staatssecretaris van Financien voorleggen.

 

Groet,

Pieter

www.muscatmeijer.nl

Link naar reactie
  • 0

hoe moet ik dat nu doen dan, ik moet namelijk ook nog steeds de cijfers van 2008 aan de belasting opgeven, hier hebben we mee gewacht omdat we niet weten of dit compensabel is.

 

Is dit de enige manier om een deel van het verlies terug te krijgen of zijn er nog andere oplossingen?

 

Gr

 

Pascal

Link naar reactie
  • 0

 

Of de verliezen nu wel of niet compensabel zijn, je zult toch een aangifte moeten indienen. Wat voor zin heeft het om daarmee te wachten? Alleen nog langer onzekerheid.

 

Indien er nog geen definitieve aanslag is opgelegd, kun je alvast verzoeken om een voorlopige verliesbeschikking.

Link naar reactie
  • 0

de fiscus ziet dit helaas als 2 verschillende bedrijven dus het verlies is niet compensabel en er moet over de waarde van de inc worden afgerekend.

 

Helaas is er door een fout bij de omzetting van inc naar BV een nieuw BTW nummer gekomen waardoor de fiscus dit nu als 2 verschillende bedrijven ziet.

 

Mijn boekhouder wil nu een gesprek met de fiscus aan gaan om te kijken om het geheel te fuseren om zo afrekening te voorkomen.

 

 

heeft iemand ervaring hiermee. het enige wat wij wilden is de inc omzetten naar een BV.

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost,

 

Bedankt voor je reactie, wat wij wilden is gewoon de INC omzetten naar BV dus zelfde bestuurders, boekwaarde, etc.

 

nu heeft de advocaat die dit zou regelen een fout gemaakt waardoor er een nieuwe BV is opgericht, wij hebben dus een nieuwe BTW nummer gekregen.

 

Wij zijn toen we dit nieuwe BTW nummer hebben gekregen de BTW op dit nieuwe nummer gaan afdragen.

 

achteraf blijkt dat het geen geruisloze inbreng is, en zou er ook over de waarde van de INC IB moeten worden afgedragen, nu is mij verteld dat je dit dmv een fusie kan rechtzetten. en dat dan tevens het verlies van de BV compensabel is.

 

gr

 

Pascal

Link naar reactie
  • 0

Bestaat de INC nog, dan? Bovendien, een fusie gaat normaal niet met zoveel terugwerkende kracht gepaard dat dit nu nog mogelijk is, als het al een oplossing had kunnen zijn. Op de knietjes naar de fiscus om het hele verhaal uit te leggen, de schuld op de juiste plek te leggen en om een praktische oplossing vragen (niet over fusies beginnen, lijkt mij). Evt onderzoeken of er nog mensen nalatig zijn geweest (accountant, advocaat)?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.