Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
NL2010

Salaris verlagen DGA - lagere belastingschaal

Recommended Posts

Op dit moment heb ik zelf een eigen Beheer BV. Hieruit stuur ik een factuur naar de werkmaatschappij voor mijn management fee. Mijn salaris betaal ik mijn Beheer BV (deze structuur is nog maar net opgezet, hiervoor zaten we beide (collega en ik) alleen maar in de werkmaatschappij.

Nu verdien ik een salaris waarin ik in het 52%-tarief val. Dit is al een aantal jaren het geval. Nu zou ik het op zich wel met wat minder per maand af kunnen. Ik zat te bedenken of ik dan mijn salaris zou kunnen verlagen, zodat ik in het 42%-tarief ga vallen. Dat scheelt aanzienlijk belasting. Mogelijk kan ik dan aan het eind van het jaar een behoorlijk bedrag aan dividend aan mezelf uitkeren. Wat zeggen jullie hiervan? Kan dit zomaar voor de belastingdienst (omdat ik al een aantal jaren het huidige salaris heb) en is dit inderdaad gunstiger. Ik heb er nog niet zo heel veel verstand van en heb hierover al het e.e.a. opgezocht, maar kan het nog niet echt helder krijgen.

hoi NL2010

Het salaris is een gegeven dat tussen werkgever en werknemer overeengekomen is. Die opstelling zal de fiscus ook hanteren richting een DGA.

Wil je een lager salaris dan zul je redenen moeten hebben om dit te doen. Gaat het minder met het bedrijf? Ga je parttime werken?

De wens om salaris in te ruilen voor dividend is echter geen reden om salaris te verlagen.

Groet

Joost

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

De salarisverlaging zou voor de belastinginspecteur aanleiding kunnen zijn om eens te gaan bekijken welk loon hij gebruikelijk vindt in jouw situatie. Hij kijkt naar de branche waarin je werkzaam bent, je ervaring, de cijfers van de onderneming etc en stelt vervolgens, met zijn natte vinger in de lucht, het loon vast, waarover hij belasting gaat heffen. Of je het nou hebt uitgekeerd of niet.

Als je de verlaging kunt beargumenteren, dan zal de inspecteur in het algemeen akkoord gaan. Daling van de winst is een goede reden. Meer willen overhouden om een winstuitkering te doen, waarvoor een lager tarief geldt, is helaas geen overtuigend argument.

Groet,

Pieter

www.muscatmeijer.nl

Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.