• 0

Salaris verlagen DGA - lagere belastingschaal

Op dit moment heb ik zelf een eigen Beheer BV. Hieruit stuur ik een factuur naar de werkmaatschappij voor mijn management fee. Mijn salaris betaal ik mijn Beheer BV (deze structuur is nog maar net opgezet, hiervoor zaten we beide (collega en ik) alleen maar in de werkmaatschappij.

 

Nu verdien ik een salaris waarin ik in het 52%-tarief val. Dit is al een aantal jaren het geval. Nu zou ik het op zich wel met wat minder per maand af kunnen. Ik zat te bedenken of ik dan mijn salaris zou kunnen verlagen, zodat ik in het 42%-tarief ga vallen. Dat scheelt aanzienlijk belasting. Mogelijk kan ik dan aan het eind van het jaar een behoorlijk bedrag aan dividend aan mezelf uitkeren. Wat zeggen jullie hiervan? Kan dit zomaar voor de belastingdienst (omdat ik al een aantal jaren het huidige salaris heb) en is dit inderdaad gunstiger. Ik heb er nog niet zo heel veel verstand van en heb hierover al het e.e.a. opgezocht, maar kan het nog niet echt helder krijgen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

hoi NL2010

 

Het salaris is een gegeven dat tussen werkgever en werknemer overeengekomen is. Die opstelling zal de fiscus ook hanteren richting een DGA.

 

Wil je een lager salaris dan zul je redenen moeten hebben om dit te doen. Gaat het minder met het bedrijf? Ga je parttime werken?

 

De wens om salaris in te ruilen voor dividend is echter geen reden om salaris te verlagen.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De salarisverlaging zou voor de belastinginspecteur aanleiding kunnen zijn om eens te gaan bekijken welk loon hij gebruikelijk vindt in jouw situatie. Hij kijkt naar de branche waarin je werkzaam bent, je ervaring, de cijfers van de onderneming etc en stelt vervolgens, met zijn natte vinger in de lucht, het loon vast, waarover hij belasting gaat heffen. Of je het nou hebt uitgekeerd of niet.

 

Als je de verlaging kunt beargumenteren, dan zal de inspecteur in het algemeen akkoord gaan. Daling van de winst is een goede reden. Meer willen overhouden om een winstuitkering te doen, waarvoor een lager tarief geldt, is helaas geen overtuigend argument.

 

Groet,

Pieter

www.muscatmeijer.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.