• 0

wonen in noorwegen en bedrijf in Nederland en Noorwegen

Wij hebben nu een bedrijf in Nederland willen gaan verhuizen en daar ons bedrijf ook voortzetten dus in Nederland en Noorwegen het gaat om een VOF.

 

Waar moeten wij precies aan voldoen want je wordt van alle kanten met verschillende adviezen om de oren gegooid en daadwerkelijk weet niemand van de hoed en de rand.

 

Hoor graag van u.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja, het was ook kort. Hierbij wat meer uitleg. We hebben een VOF in Nederland willen het bedrijf ook in Noorwegen voortzetten. Wij hebben wereldwijd klanten. Vanwege webshop en werk buitenland meestal binnen Europa.

 

Wij gaan verhuizen naar Noorwegen per april-mei en gaan daar verder met ons bedrijf. Willen het in Nederland ook aanhouden omdat we niet meteen alle schepen achter ons willen verbranden.

 

Nu hebben ze ons verteld dat een VOF niet gaat als je in Noorwegen ook een eenmanszaak op wil starten. Een BV wel. Dus dat is eigenlijk waar we graag antwoord op willen hebben.

 

Daarnaast als we in Noorwegen wonen een VOF of BV in Nederland hebben, in Nederland onze spullen verstuurd worden door Groothandel die rechtstreeks voor ons verzend. Zo ook een groothandel uit Italië die naar ons verzend.

 

Zijn wij Nederlands BTW plichtig of allen het Nederlandse gedeelte in Nederland en het Noorse gedeelte in Noorwegen.

 

Lijkt mij praktischer alle in 1 land te hebben. Maar wat is wijsheid.

 

Een andere optie die ons verteld is vestigen in Noorwegen, maar wij zullen vanwege verkoop en werk buitenland toch ook wel wat heen en weer gaan tussen Noorwegen en Nederland is een eenmanszaak opstarten in Noorwegen en dan het bedrijf in Nederland zo laten als het is.

 

Hoor graag reacties van mensen die hier ervaring mee hebben.

 

Alvast bedankt.

 

Link naar reactie
  • 0

Zijn wij Nederlands BTW plichtig of allen het Nederlandse gedeelte in Nederland en het Noorse gedeelte in Noorwegen.

Lijkt mij praktischer alle in 1 land te hebben. Maar wat is wijsheid.

 

Ik vind het een beetje een warrig verhaal blijven, maar ik wil wel een poging doen.

Praktische wensen zijn helaas geen leidraad voor fiscale regelgeving. Als je in twee landen handelt kun je in principe in beide landen BTW verschuldigd zijn. Het antwoord op je vragen wordt nog makkelijker als je erbij vertelt wat je verhandelt en wie in de tussenstations eigenaar worden van de spullen.

Ook van belang is, of je een zgn. vaste inrichting hebt. Da´s een plek van waaruit zelfstandig gehandeld kan worden, al zal dat bij een webshop wat ingewikkelder zijn vermoed ik.

Er zijn iig meer mogelijkheden. Je zou ook eens kunnen zoeken op ´fiscaal vertegenwoordiger´ bijvoorbeeld. Mss dat zo´n constructie iets voor jullie is.

 

groet,

 

John

 

Link naar reactie
  • 0

Mmm, het wordt al complexer omdat Noorwegen niet tot de EU behoort.

 

Als je vooral via internet verkoopt lijkt het het meest logisch het hele bedrijf te verhuizen naar Noorwegen. Alternatief is een NL en een Noorse vestiging.

 

Verkoop je aan consumenten of bedrijven? In Noorwegen is het BTW tarief 25%.

 

Kijk ook eens op http://www.evd.nl/home/landen/landenpagina/land.asp?land=noo voor meer info?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Goeden morgen,

 

We gaan wonen in Noorwegen willen ons bedrijf aanhouden in Nederland en gaan vanuit Noorwegen webshop doen en dienstverlening in schepen. Reparatie, onderhoud etc.

 

Verkoop loopt via Nederlandse groothandel en wij zijn dealer van Italiaanse watermakers voor aanboord van schepen. Het bedrijf gebeurt vanuit ons schip dat staat privé en wordt overgevaren naar Noorwegen. Dat blijft Nederlands geregistreerd. Zo wie zo kan dit voor een jaar.

 

Waarschijnlijk reizen wij ook wel eens heen en weer naar Nederland voor het bedrijf en mijn vraag is een VOF dan mogelijk of moeten wij er een BV van maken in Nederland zodat in Nederland het bedrijf een rechtspersoon heeft. En in Noorwegen de eenmanszaak een rechtspersoon heeft zodat het gescheiden is.

 

Of kunnen we de VOF aanhouden in Nederland.

Link naar reactie
  • 0

Beste Floortje, ik kan je maar 1 ding aanraden, maak een afspraak met een goede fiscalist en betaal hem 2 of 3 uur om een perfect advies te maken. Dit soort materie kan heel veel voordeel of nadeel met zich meebrengen en dan heb je die 500 euro zo terugverdient. Hier op het forum is Joost Rietveld een absolute aanrader.

Link naar reactie
  • 0

Zoek een fiscalist of adviseur die bekend is met de maritieme sector en/of Noorwegen. Op HL heb ik die nog niet expliciet voorbij zien komen, wel iemand met een vergelijkbaar vraagstuk. Meng je in Nederlands-Noorse ondernemerskringen wat in breder perspectief altijd handig is, dan komt een goede adviseur vanzelf ter sprake.

 

Wat adviseert Agentschap NL / EVD Internationaal?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hoi Floortje,

 

Als je je de v.o.f. in Nederland wilt voortzetten, moet er in Nederland toch echt iets achterblijven van een fysieke inrichting, bv een winkel of werkplaats van waaruit jullie ondernemen. Een paar keer per jaar op en neer reizen naar Nederland zal niet voldoende zijn om hier als ondernemer te worden aangemerkt.

 

Als de fiscus zich op het standpunt stelt dat jullie je onderneming in Nederland beëindigd hebben, zal er afgerekend moeten worden over de fiscale en stille reserves en eventuele goodwill. Dus laat van tevoren even uitrekenen of je nog een claim van de Nederlandse fiscus kan verwachten.

 

Inbreng van de v.o.f. in een BV is een optie, maar dan moet de BV de onderneming wel voortzetten. De vraag is of aan het voortzettingsvereiste wordt voldaan als de feitelijke onderneming naar Noorwegen is verplaatst. Mij lijkt van niet, maar dit is dus ook een vraag die jullie moeten laten uitzoeken.

 

Indien de onderneming in Noorwegen wordt uitgeoefend, biedt een Nederlandse BV weinig soelaas. Je hebt dan een Nederlandse BV met een vaste inrichting in Noorwegen. Het heffingsrecht over de in Noorwegen behaalde winst zal toegewezen zijn aan Noorwegen, maar je moet toch elk jaar aangifte doen in Nederland en een balans publiceren bij de Kamer van Koophandel.

 

De webwinkel kan eventueel wel via een BV worden uitgeoefend in Nederland, maar dan moet het bestuur van de BV ook in Nederland zetelen. Het is dan het beste dat jullie in Nederland woonachtige bestuurders aanwijzen, die namens jullie de onderneming besturen.

 

Mij lijkt dat jullie het beste alle schepen achter je verbranden :) en in Noorwegen een nieuwe onderneming opstarten. Als je in de toekomst weer mocht remigreren naar Nederland kun je jullie onderneming hier gewoon weer opstarten.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.