• 0

Aandeelhouder in BV, maar niet besturen

Hallo,

 

Ik heb een korte vraag. Ik overweeg te investeren in een bestaande BV. In ruil hiervoor wil ik graag een bepaald aandeel ontvangen. Ik wil echter niet (teveel) betrokken zijn bij bijvoorbeeld bedrijfsvoering etc. Wanneer er bijvoorbeeld ooit faillisement oid op zou treden, zou ik ook hooguit mijn investering kwijt willen zijn, maar niet allerlei problemen krijgen.

 

Is dit mogelijk?

 

Alvast bedankt voor reacties!

 

Gr, Bert

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Klopt.

Langs de notaris, akte van aandelenoverdracht tekenen. Bijwerken aandeelhoudersregister. Voila!

Als de B.V. waarom het gaat geen partij is bij de akte, moet de akte betekend worden aan die B.V.

De notaris legt je graag uit hoe dat werkt. ;)

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Let op, een aandeelhouder heeft op voorhand geen bestuurdersaansprakelijkheid, tenzij deze zich met het management bemoeit.

 

Het komt vaak voor dat investeerders, als "het mis gaat" ingrijpen en daarmee op de stoel van de bestuurder gaan zitten. Dat brengt meteen bestuurdersaanprakelijkheid met zich mee. Niet doen dus.

 

Aandeelhouders zijn aandeelhouders en als zij zich beperken tot hun invloed als aandeelhouder is er niks aan de hand. Gaan zij zich met de bedrijfvoering bemoeien dan:

- lopen ze bestuurdersaansprakelijkheid

- kan de winst op aandelenverkoop gezien worden als "inkomen uit arbeid" en als zodanig belastworden.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.