• 0

BTW Russische klant met afleveradres in Finland

Een van onze Russische klanten wil zijn goederen in Finland afgeleverd hebben. Hij zorgt voor verder transport naar Rusland, omdat hij zo lagere invoerrechten heeft.

 

Nu is er voor ons dus sprake van een levering binnen de EU, waarbij de afnemer geen BTW-nummer heeft. Om te voorkomen dat we BTW in rekening moeten gaan brengen, heb ik de klant voorgesteld dat hij door de douane afgestempelde facturen aan ons retourneert, zodat wij bewijs hebben dat er sprake is van levering buiten de EU.

 

Dit stuit voor de klant echter op bezwaren. Zijn er andere praktische mogelijkheden om geen BTW in rekening te hoeven brengen?

Arjan Vos Business Solutions - Haal winst uit uw administratie!

 

(En financieel directeur bij een internationale groothandel in sportartikelen, ik reageer ook vanuit dat perspectief als "ik"/"wij")

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Arjan,

 

Als jij de spullen aflevert in Finland heb je aan een bewijs van uitvoer uit de EU niets. Je hebt geleverd aan een Rus in een EU-land. Probleem dus, met n.m.m. twee mogelijke oplossingen:

1) je brengt de spullen naar een douane-entrepot;

2) je levert de spullen aan een Finse ondernemer. Je verlegt de BTW aan de Fin die het vervolgens weer kan aftrekken Als de

Fin vervolgens aan Rusland levert gaat dit tegen 0 % en de Rus heeft z'n verlaagde invoerrechten.

 

Nou alleen nog even een Fins bedrijf vinden die dit voor jullie wil doen.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Dat bewijs van uitvoer uit de EU is wel degelijk van belang. We doen dit ook zo bij niet-EU klanten die bij ons afhalen. Zij regelen een stempel bij de douane als ze het uitgevoerd hebben, retourneren die naar ons en dan hebben wij ons bewijs dat onze spullen de EU uit zijn gegaan en mogen we met 0% BTW factureren. Dit is door de belastingdienst geaccepteerd. Maar goed, is voor de klant in bovengenoemd geval geen optie.

 

Jouw 2e oplossing heb ik al aan de klant voorgelegd, maar bleek niet haalbaar.

 

En wat oplossing 1 betreft: ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat onze klant dit ook niet wil, vraag me af of zijn oplossing voor lagere invoerrechten wel helemaal legaal is (lees: ik weet vrijwel zeker dat dat niet zo is).

 

Arjan Vos Business Solutions - Haal winst uit uw administratie!

 

(En financieel directeur bij een internationale groothandel in sportartikelen, ik reageer ook vanuit dat perspectief als "ik"/"wij")

Link naar reactie
  • 0

Arjan,

 

in je andere topic heb ik net antwoord gegeven. Benieuwd wat je daar weer van vindt . ???

 

Daar speelt in feite hetzelfde, wie zegt dat de afgehaalde spullen niet in NL blijven? Hier is de vraag: wie garandeert jou dat ze niet voor de Finse markt zijn? Da's jouw probleem, jij bent verantwoordelijk.

 

Acceptatie door de Belastingdienst? Waar maak je dat uit op? Heb je dat zwart op wit? Of is het ooit een keer niet gecorrigeerd?

Ben benieuwd.

 

groet,

 

John

 

Link naar reactie
  • 0

Antwoord in andere topic is top!

 

Bij controle door de belastingdienst beschouwde men de factuur met Russische douanestempel die wij retour hebben gekregen als afdoende bewijs dat de goederen de EU uit waren gegaan. Maar dat is niet in het controlerapport vastgelegd

 

Hier ligt het inderdaad nog wat lastiger. Ik denk dat onze klant moet gaan kiezen: wij sturen het naar Rusland zonder BTW, of naar Finland zonder BTW en hij stuurt de factuur netjes afgestempeld terug, of we sturen het naar Finland met BTW...

Arjan Vos Business Solutions - Haal winst uit uw administratie!

 

(En financieel directeur bij een internationale groothandel in sportartikelen, ik reageer ook vanuit dat perspectief als "ik"/"wij")

Link naar reactie
  • 0

Hoi Arjan,

 

dank voor je waardering!

 

Die controle zegt alles over die ene kwestie, maar helaas niets over andere zaken, zeker nu men dat niet vastgelegd heeft.

Ik denk dat ze tijdens de controle een fout hebben gemaakt, daar later achter zijn gekomen en het daarom maar niet vermeld hebben.

 

Verder heb je als die Rus niet wil meewerken, maar 1 optie: de laatste. Je factureert aan de Rus met BTW. Anders kun jij in de problemen komen. Nogmaals: een afgestempeld invoerdocument uit Rusland heeft geen zin, als uit jouw administratie blijkt dat je de spullen zonder BTW of verlegging naar een ander EU-land hebt overgebracht.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.