• 0

EU-klant die bij ons afhaalt: ICL?

Diverse klanten uit de EU (niet NL) halen bij ons de spullen af. We geven dit nu altijd als ICL aan, maar we hebben dus eigenlijk geen bewijs dat de spullen ook daadwerkelijk de grens over zijn gegaan. Bij controle lopen we dus het risico dat we alsnog BTW kunnen gaan afdragen en daar zit ik uiteraard niet op te wachten.

 

Is er een praktische oplossing om dit risico uit te sluiten? Is er bijv. een door de fiscus geaccepteerde verklaring waarin onze klant aangeeft de spullen te zullen exporteren? Die zouden we dan bij het afhalen kunnen laten ondertekenen.

Arjan Vos Business Solutions - Haal winst uit uw administratie!

 

(En financieel directeur bij een internationale groothandel in sportartikelen, ik reageer ook vanuit dat perspectief als "ik"/"wij")

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tja, de belastingdienst zal tegenwerpen: hoe weet jij dat je klant de spullen tóch niet 10 km verderop hier in Nederland verkoopt?

Arjan Vos Business Solutions - Haal winst uit uw administratie!

 

(En financieel directeur bij een internationale groothandel in sportartikelen, ik reageer ook vanuit dat perspectief als "ik"/"wij")

Link naar reactie
  • 0

De correcte afdracht van BTW over jouw omzet is jouw verantwoordelijkheid. Op het moment dat jij dus besluit om geen BTW in rekening te brengen aan jouw klant, dan moet jij dus aan de belastingdienst aantonen dat het terecht is dat je dat niet hebt gedaan.

 

Dat jij op jouw factuur zet dat de goederen alleen voor export zijn, zal m.i. als bewijs door de mand vallen. En al helemaal als de klant contant bij je afrekent (bancaire betaling vanuit het buitenland maakt export alweer iets aannemelijker).

 

Ik wil gewoon niet geconfronteerd worden met de situatie dat wij straks alsnog 19/119e deel van onze omzet + evt boete moeten afdragen omdat wij dachten dat het onze verantwoordelijkheid niet was...

Arjan Vos Business Solutions - Haal winst uit uw administratie!

 

(En financieel directeur bij een internationale groothandel in sportartikelen, ik reageer ook vanuit dat perspectief als "ik"/"wij")

Link naar reactie
  • 0

Staat er een buitenlands btw-nummer op die facturen? Controleren jullie die op geldigheid? Ga de vereisten aan facturen even zelf na bij de Belastingdienst of bel ze maandag even.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

De factuur voldoet uiteraard aan de vereisten, dat is ook niet mijn vraag. De vraag is hoe we voor de belastingdienst afdoende aantonen dat goederen die worden afgehaald ook daadwerkelijk worden geëxporteerd.

 

De belastingdienst geeft alleen aan dát we het moeten aantonen, maar blijft heel vaag over het hóe. We hebben een lijstje met aandachtspunten van ze gekregen, maar over afhalen staat daar niets bruikbaars tussen...

Arjan Vos Business Solutions - Haal winst uit uw administratie!

 

(En financieel directeur bij een internationale groothandel in sportartikelen, ik reageer ook vanuit dat perspectief als "ik"/"wij")

Link naar reactie
  • 0

Als een buitenlands contactpersoon met een buitenlands BTW-identificatienummer en 'vreemde' e-mailadressen of telefoonnummers een zending afhaalt dan is dat toch voldoende? Zeker als je levert aan een diversiteit van buitenlandse afnemers. Ik zie normaalgesproken het probleem niet.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

De belastingdienst wel hoor! Want die stellen doodleuk dat zij achteraf niet kunnen controleren wie die spullen heeft afgehaald. En als je dan al kon aantonen dat het een buitenlander was, dan kon die buitenlander nog steeds zijn spulletjes hier in Nederland gaan verkopen. Misschien wel met gebruikmaking van een buitenlands BTW-nummer dat niet van hem is. Dit komt zo'n beetje letterlijk uit mijn laatste gesprek met de belastingdienst hierover.

 

Kortom, als zij er zo in staan, dan is het al nauwelijks meer te bewijzen dat je exporteert, hooguit nog aannemelijk te maken.

 

Wanneer de order vanaf een buitenlands emailadres of faxnummer is geplaatst en de betaling vindt vanuit het buitenland plaats, dan zijn we daarmee al een eindje op weg.

 

Ik zat te denken: we kunnen een kopie maken van het identiteitsbewijs van de afhaler. We laten hem een verklaring ondertekenen dat hij de goederen exporteert waarop ook zijn buitenlandse kenteken wordt genoteerd. Samen met order vanaf buitenlands emailadres of faxnummer lijkt me dat afdoende.

 

Maar is het ook afdoende als we alleen de verklaring hebben en een buitenlands BTW-nummer? Bijv. omdat hij niet vooraf een order plaatst, maar op de bonnefooi langs komt en contant betaalt?

 

Niet lullig bedoeld, maar ik heb niet veel aan reacties van mensen

Arjan Vos Business Solutions - Haal winst uit uw administratie!

 

(En financieel directeur bij een internationale groothandel in sportartikelen, ik reageer ook vanuit dat perspectief als "ik"/"wij")

Link naar reactie
  • 0

Als je niets hebt aan reacties van mensen moet je geen reacties vragen van mensen...

 

Deze mens exporteert en importeert nu ongeveer 15 jaar op dagelijkse basis en de procedure die ik beschreef heeft al een belastingcontrole doorstaan.

 

Maar aangezien in het verleden behaalde resultaten etc. neem ik bij al mijn uitspraken een slag om de arm.

 

Verder heeft een buitenlands email of faxnummer geen zin aangezien iedere pipo die kan maken vanuit elk land.

 

 

If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

Link naar reactie
  • 0

:-[ :-[ :-[

Excuus, laatste zin was halverwege mijn voltooiïng toen ik besloot hem te schrappen omdat ik het bij nader inzien toch iets te respectloos vond wat ik wilde schrijven. En toen kwam er iets tussendoor en heb ik het bericht daarna toch geplaatst zonder te schrappen. Sorry!!!

 

Anyway, terug on-topic. Ik dacht zelf ook dat het niet zo'n vaart zou lopen, maar ben wat geschrokken van de houding van de belastingdienst.

 

@eentje, was de controle bij jullie een algemene belastingcontrole, of specifiek gericht op de intracommunautaire leveringen? Bij ons was dat laatste het geval. Ze gaven dus aan dat wat we doen formeel nog niet aan de regels voldoet. Ik kreeg het idee dat ze het voor nu wel accepteerden, maar dat een volgende controle weleens strenger zou kunnen zijn.

 

@Highio, wel een niche in de sportartikelen ja. We hebben in Europa maar 2 serieuze concurrenten...

Arjan Vos Business Solutions - Haal winst uit uw administratie!

 

(En financieel directeur bij een internationale groothandel in sportartikelen, ik reageer ook vanuit dat perspectief als "ik"/"wij")

Link naar reactie
  • 0

Zolang het geen voedingssupplementen of schietsportartikelen e.d. zijn, dan kan ik me geen speciale behandeling door de Belastingdienst voorstellen. Een inspecteur moet je concrete verbetermaatregelen kunnen aandragen, anders doet ie zijn of haar werk niet goed. Bij open vragen, krijg je brede antwoorden.

 

Je kunt afhalers vragen om legitimatie en kopieën van een inschrijvingsbewijs, maar zodra een transporteur ingezet wordt dan werkt dat niet meer. Bij het accepteren van contante betalingen haal je overigens nog wel meer risico's naar je toe, maar dit terzijde.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Hallo,

 

ff kijken op www.belastingdienst.nl levert dit op:

 

Afhaaltransacties: vervoersverklaring

Als u goederen 'af fabriek' of 'af magazijn' aan een buitenlandse afnemer levert die de goederen zelf bij u afhaalt, kunt u over het algemeen niet aantonen dat de goederen daadwerkelijk Nederland hebben verlaten. Toch zijn er omstandigheden denkbaar waaronder u als de leverancier mag aannemen dat de afnemer de goederen naar een andere EU-land zal vervoeren. Als het gaat om een vaste afnemer, kan de afnemer een schriftelijke vervoersverklaring opmaken, tenzij eerdere intracommunautaire leveringen aan deze afnemer tot problemen hebben geleid.

 

Deze verklaring moet ten minste bevatten:

 

•de naam van de afnemer

•het kenteken van het voertuig waarmee de goederen worden vervoerd

•het nummer van de factuur waarop de geleverde goederen zijn gespecificeerd

•de plaats waarheen de goederen worden vervoerd

•een toezegging van de afnemer dat deze bereid is aan de Belastingdienst nadere informatie te verstrekken over de bestemming van de goederen

Let op!

 

Bij afhaaltransacties zonder een vaste afnemer waarbij de intracommunautaire levering niet met andere bewijsmiddelen kan worden aangetoond, moet u de afnemer Nederlandse btw in rekening brengen.

 

Tevreden?

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 1

beste mensen als wij verkopen aan een buitenlandse klant, of die nu uit de EU komt of van daarbuiten, vragen wij altijd een verklaring te tekenen afgedrukt op onze faktuur.

Bij deze verklaring staat altijd:

1 Het door ons gecontroleerde btw nummer (binnen EU)

2 Dat de klant tekent voor gebruik buiten NL

3 De Naam van de chauffeur

4 Het buitenlandse kenteken van de auto waarmee het afgehaald wordt,

5 Dat de klant een kopie opstuurt van de uitklaring indien buiten de EU

6 Handtekening van chaufeur dat hij met het bovenstaande akkoord is gegaan en dat hij onder deze voorwaarden de goederen heeft meegenomen.

We willen altijd betaling van tevoren per bank, maar soms gebeurt dit kontant.

Dit is overigens niet belangrijk want een betaling is geen bewijs voor de Belastingdienst .

 

Als de klant met een nederlandse auto komt, rekenen we de BTW en dan kan hij dit terug krijgen bij de BD in eigen land of, als hij in een later stadium een exportdocument kan overleggen kan hij het terug krijgen.

 

Als je het zo doet ligt de bewijslast bij de BD

groet herman

Link naar reactie
  • 0

We willen altijd betaling van tevoren per bank, maar soms gebeurt dit kontant.

Dit is overigens niet belangrijk want een betaling is geen bewijs voor de Belastingdienst .

 

Herman,

 

Je was wsl nog aan 't typen toen ik m'n post plaatste ;)

Maar helemaal goed dus, behalve die quote: het heeft geen doorslaggevende betekenis, maar het kan wel helpen als er toch twijfels ontstaan,

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

John en Herman: reuzen!

 

Thanks, het gaat bij ons altijd om vaste afnemers, dus dit gaat goed komen!

Arjan Vos Business Solutions - Haal winst uit uw administratie!

 

(En financieel directeur bij een internationale groothandel in sportartikelen, ik reageer ook vanuit dat perspectief als "ik"/"wij")

Link naar reactie
  • 0

Eentje,

 

Volgens mij is dat (nog) nergens omschreven, maar ik denk dat een afnemer 'vast' kan worden genoemd als hij >3 keer bij je heeft besteld. Als er toen geen fiscale problemen zijn ontstaan en er aan de overige voorwaarden is voldaan, zal de fiscus bij zo'n afhaaltransactie n.m.m. geen problemen maken.

 

Wil je het zeker weten, bel (of liever schrijf) je BTW-inspecteur en laat het hier ff weten.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.