• 0

retail marge voor luxere producten

Hallo,

 

Ik heb sinds een tijdje een bedrijf in design houten meubels. Nu is mij door een leuke winkel gevraagd om een voorstel te doen voor mijn producten in de winkel te plaatsen. Ik ben dus bezig een goede marge te vinden.

 

Door het zoeken op dit forum ben ik marges van rond de 25% tegengekomen

(verschil verkoopprijs retail (excl) en verkoopprijs particulier (excl)).

 

Nu is mij door een kennis verteld dat de marges voor dit soort meubels: (unieke kleinmeubelen van ongeveer 150 euro) meer rond de 50% liggen voor de kleine interieurboetiekjes. Deze winkel zit overigens wel op een luxe lokatie.

 

Nu wil ik voorkomen dat ik mijn instapbod, waar ik dan overigens weinig meer aan wil veranderen te hoog of te laag is.

 

Ik wil er wel bij vermelden dat ik voor mijzelf op een acceptabel bedrag uit zou komen, de winkel maar 35% marge eraan over zou houden. Maar aangezien ik de extra marketing ook belangrijk vindt, wil ik wel wat inleveren.

 

Kan iemand mijn meer info geven over de marges voor de luxere producten?

 

Alvast hartelijk dank.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste,

 

Ik kan u zeggen dat in de meubelsector de laagste aanneembare marge voor winkels met een fysieke locatie in principe AKP x 1,8 is...en dit is in het laagst mogelijk geval(de meubelsector heeft standaard hoge vaste kosten - grote locatie en dus huur voor magazijn en oppervlakte etc). De staandaard marge voor meubelen is normaal AKP x 2,2 tot 2,5.

 

(VKP aan de eindklant wel steeds inclusief BTW).

 

Ik ben dus niet zeker of je met 35% afnemers gaat vinden die interesse hebben. Zelfs met een basismarge van 1,8 zit je netto nog aan 50%...terwijl deze marge normaal zelfs enkel voor de grotere (en dus duurdere) artikelen geldt.

 

Je kan natuurlijk wel altijd proberen te spelen met je marge door meubelen "in consignatie" te zetten, dwz dat de winkel geen investering hoeft te doen en dus pas een factuur krijgt indien er ook effectief een verkoop naar een eindklant gebeurt. In dat geval zou je marge misschien aanvaardbaar kunnen zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

...... De staandaard marge voor meubelen is normaal AKP x 2,2 tot 2,5.

 

(VKP aan de eindklant wel steeds inclusief BTW).

 

 

 

blackdog, bedankt voor je reactie.

 

Even met cijfers erbij voor mijn begrip :-)

 

AKP=50 euro (excl.)

VKP=100 euro (incl. BTW)

marge= 50% (hier hebben we het dus over het bedrag incl BTW voor de VKP (=netto))

factor= 1.8 (is het bedrag Excl BTW voor de VKP (=bruto))

klopt dit?

 

 

in consignatie zetten wil ik bij de eerste 2 leveringen sowieso wel doen, zodat de retailer kan zien of de producten aanslaan.

 

Daarna wil ik franco laten leveren boven de 250 euro anders komt er 20 euro transportkosten bij. Is dit gebruikelijk?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je zou eens kunnen kijken waar vergelijkbare producten voor staan.

 

De meubelbusiness is niet bepaald transparant, zeker niet als je producten levert die afwijken van standaard huisje/boompje/beestje handel.

 

De winkeliers hanteren doorgaans een marge van inkoop (ex btw) x 2 = verkoop (incl. BTW). Het liefste hebben ze 2,2 tot meer, het ligt er een beetje aan hoe ze inkopen (buying power etc.). Echt design is weer een heel andere verhaal, daarbij kunnen marges nog hoger zijn. Bedenk ook dat de inkoopprijs winkelier vaak nog is opgebouwd uit prijs fabrikant en opslag tussenhandel/importeur etc.

 

Vandaar de opmerking "kijk waar vergelijkbare producten voor staan". Jouw verkoopprijs is dan niet gebaseerd op kostprijs + opslag, maar op "wat kan ik er voor krijgen". Sowieso belangrijk, omdat je dan ook enigszins kan inschatten of 't de moeite waard is.

 

Wat consignatie betreft, sowieso als het gaat om toonzaalmodellen; dit heeft een voordeel bij faillissement van de winkelier, de goederen blijven namelijk jouw eigendom, de curator mag er niet aankomen (mits bekend dat het consignatie is!). In geval van leveren op rekening en toonzaalmodel; vermeld in je algemene voorwaarden dat je eigendomsvoorbehoud hebt totdat (volledige) betaling is ontvangen, ook dan kan een curator in geval van faillissement niet aan jouw spullen komen. (geldt niet als de winkelier al geleverd heeft aan zijn klant, maar wel voor alles wat op toonzaal of in het magazijn staat).

Link naar reactie
  • 0

Ri: bedankt voor je reactie, maar zoals ik in mijn eerste post al omschreef, is dat wanneer ik uit zou gaan van wat ik er zelf aan wil verdienen, de producten niet interessant zijn voor de winkelier.

 

Karci: bedankt voor je uitgebreide reactie. eigendomsvoorbehoud had ik aan gedacht, dat staat ook in de AV. de marge van inkoop is verhelderend.

 

Wat ik nu heb gedaan is dat ik een variabele verkoopprijs hanteer. Ik heb mijn prodcten op de website voor een bepaald bedrag staan. Dit +porto is ook de bodemprijs voor de winkelier, daarnaast kan deze de prijs met ongeveer 15% omhoog zetten. dit betekend voor de winkelier een marge van 1.8 tot 2.1

 

Er zijn (gelukkig) geen vergelijkbare producten op de markt, vandaar dat het zo lastig is om tot een goede prijs te komen.

 

Ik heb in mijn plan voorgenomen, dat ik de producten betaalbaar wil houden, zodat het wel een luxe maar niet een heel exclusief product gaat worden. Vandaar dat ik nu wat zit te schipperen met de prijs. In de toekomst hoop ik dat de inkoopprijs naar beneden kan om het voor mezelf ook aantrekkelijk te laten zijn.

 

op een product met een vk prijs van 120 euro (incl.), maar ik nu zelf 20 euro winst bij winkelverkoop en dat is naar mijn idee vrij weinig voor iets waar nog eens 20 minuten werk (assembleren en inpakken) aan zit voor mijzelf+ de beschadigingen bij het zeetransport.

 

wat vinden jullie is deze winst acceptabel? Ik hoop in de toekomst wel meer te kunnen bestellen daardoor waardoor mijn eigen inkoopprijs ook weer iets bijgesteld kan worden, als de dollar het tenminste niet op een stijgen zet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat ik nu heb gedaan is dat ik een variabele verkoopprijs hanteer. Ik heb mijn prodcten op de website voor een bepaald bedrag staan. Dit +porto is ook de bodemprijs voor de winkelier, daarnaast kan deze de prijs met ongeveer 15% omhoog zetten. dit betekend voor de winkelier een marge van 1.8 tot 2.1

Geef eens een (fictief) rekenvoorbeeld als je wilt?

 

Zoals ik het uit bovenstaande begrijp verkoop je iets voor € 100,-- (ex porto) en verkoop je het ook aan de winkelier voor dat bedrag, dus € 100,00. Als de winkelier er dan 15% opdoet, moet die verkopen voor € 115,00 (ik neem aan incl. BTW). Als je maal 2 voor de winkelier zou calculeren zou je echter op €100,00 / 1,19 = € 84,04 x 2 = € 168,08 (incl. BTW) uit moeten komen, dat verschilt wezenlijk met die € 115,--.

 

Overigens, afgezien van de wijze van calculatie; als je via de webshop goederen aanbiedt voor een prijs die (ver) onder die van de winkelier ligt, dan zullen ze dat niet bepaald waarderen. Ik denk dat je dan beter een keuze kunt maken, of webshop of verkoop aan de winkelier. In de electronica/it werkt 't wel, maar de meubelhandel is nogal allergisch voor leveranciers die zelf ook direct aan consumenten verkopen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Karci,

 

Ik ben misschien niet geheel duidelijk geweest:

inkoopprijs (excl)    30

eigen winst     23

inkoop retail (bruto)   53

winst retail 35

verkoopprijs (excl)   88

verkoopprijs (incl) 105

 

De verkoop via mijn website is 100 maar hier komt voor de klant nog 8 euro verzendkosten bij.

 

De winkelier heeft mij overigens zelf benaderd, dus weet dat ik ook via de website verkoop.

 

Link naar reactie
  • 1

Yep, zo snap ik 'm.

 

Op zich doe je 't prima zo. In feite "gedraag" je je dus als importeur/groothandel richting winkelier, met daarnaast een eigen verkooppunt richting consument.

 

Een groothandel hanteert graag een marge van 50% (kan weer fluctueren, maar hangt sterk van allerlei parameters af, 50% is een aardig basis uitgangspunt).

 

In jouw geval zou dus inkoop * 50% op € 45,-- richting winkelier uit kunnen komen. Je zit daar een stukje boven, dus helemaal niets mis mee als je dat er ook voor kan krijgen. De winkelier zit met de x 2 ook nagenoeg goed (€ 1,-- minder dan volledig x 2). Als hij echt meer wil (2,2 bv), dan heb je ook nog wat ruimte om daarin mee te gaan (je kan bijvoorbeeld staffelkortingen geven bij afname grotere aantallen).

 

Dit rekenvoorbeeld wijkt overigens wel af van je vraag of je moet gaan werken voor € 20,-- "winst" bij een artikel wat je voor € 120,00 winkelprijs moet verkopen. Maar aan de hand van de kengetallen kan je het nu zelf uitrekenen. Overigens; voor uitval, garantie etc. mag je niet veel meer rekenen dan 2-3% (in aantallen) waar je garantie op moet geven of die je niet kunt uitleveren. Ik heb zelf wel 5-6% meegemaakt en in een extreem geval 12%, maar dan gaat er dus echt wat mis (of je marge moet zo hoog zijn dat 't er uit kan, aardewerk is gevoeliger dan bijv. houten meubelen). Je hebt 't over zeevracht, dus over inkoop waarvoor je moeite moet doen om de kwaliteit te bewaken, daar moet je wel terdege rekening mee houden.

Link naar reactie
  • 1
AKP=50 euro (excl.)

VKP=100 euro (incl. BTW)

marge= 50% (hier hebben we het dus over het bedrag incl BTW voor de VKP (=netto))

factor= 1.8 (is het bedrag Excl BTW voor de VKP (=bruto))

klopt dit?

 

Je zit er zelfs iets boven. Met de AKP =50 euro bedoelde ik een VKP inclusief BTW aan de eindklant van 90 euro (x 1,8). Wat maakt dat de netto marge van de winkelier in dat geval 24,38 euro is (VKP zonder BTW 74,38 euro of net geen 50%). Zeker voor meubelen in consignatie zou dit nog acceptabel moeten zijn. Indien de winkelier echter een eigen voorraad moet aanleggen zal hij met minder dan een marge van 2,0 niet tevreden zijn.

 

Vergeet ook niet dat het in de meubelsector vrij gebruikelijk is om nog een "korting" te geven aan de eindklant, zeker indien deze klant meerdere producten tegelijk koopt (vele mensen beginnen bij de aankoop van meubelen steeds te onderhandelen over de prijs).

 

Het lijkt er op aan je reacties hierboven dat het met je marges wel goed zit.

 

PS: ik bedenk met net dat de BTW in Nederland slechts 19% ipv de 21% in België is...wat de netto marge tot 25,6 euro doet stijgen (of net boven de 50%).

Link naar reactie
  • 0

Overigens; voor uitval, garantie etc. mag je niet veel meer rekenen dan 2-3% (in aantallen) waar je garantie op moet geven of die je niet kunt uitleveren. Ik heb zelf wel 5-6% meegemaakt en in een extreem geval 12%, maar dan gaat er dus echt wat mis (of je marge moet zo hoog zijn dat 't er uit kan, aardewerk is gevoeliger dan bijv. houten meubelen). Je hebt 't over zeevracht, dus over inkoop waarvoor je moeite moet doen om de kwaliteit te bewaken, daar moet je wel terdege rekening mee houden.

 

Karci en Blackdog, bedankt voor jullie uitgebreide info, hier ga ik mee aan de slag, het is helemaal duidelijk.

 

Maar Karci wat bedoel je precies met het rekenen van 2-3%? Is dat iets wat ik los van de AKP en VKP kan doorberekenen aan de winkelier?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je had 't over beschadigingen bij zeetransport, reparaties, assemblage etc. en dat je er dan niet veel meer aan overhield.

 

De 2-3% waar ik 't over had is wat je ongeveer moet incalculeren aan totale uitval, kortom, dat wat je wel bestelt en betaalt, maar wat je niet meer kan verkopen (of niet voor de volle prijs!) of waar je extra werk aan hebt om het voor de normale prijs te kunnen verkopen. Mijn ervaring is dat hoe goed je alles ook doet, je altijd wel te maken hebt met 2-3% uitval (ik reken dan even in geld, niet in aantallen). Dit uitvalpercentage zou je moeten berekenen (het kan enorm verschillen per type product) en moet je in je kostprijs meecalculeren. Inderdaad bereken je het dan in principe door aan degene aan wie je verkoopt.

 

Soms kan je schade, kwaliteitsproblemen etc. verhalen op de leverancier (of een verzekeraar, maar dat heeft alleen maar zin als je bijv. een hele container kwijtraakt), maar mijn ervaring is dat het vaak niet gebeurt, in ieder geval niet wanneer je overzee koopt. Bewijslast is vaak erg moeilijk, het kan de relatie met de leverancier onder druk zetten etc. Je kan wel afspreken dat je garantie krijgt, maar het is niet altijd handig om er voor de volle 100% gebruik van te maken. Verder geldt, iets waar veel ondernemers door schade en schande achterkomen, dat eerste leveringen uit landen uit Azië en Latijns Amerika vaak goed verlopen, maar dat de kwaliteit bij opvolgende zendingen minder en minder wordt, met name Indonesië is een land waar dat vaak voorkomt.

 

Ik kan er nog een boek over volschrijven :), als je nog concrete dingen wilt weten, vraag maar.

Link naar reactie
  • 0

Is geheel duidelijk Karci, ik dacht even dat je bedoelde dat het gebruikelijk om daar nog iet svan door te berekenen aan de winkelier..

 

 

laatste vraag: ???

 

Ik ben nu aan het rekenen en ik dacht dat het duidelijk was

 

Inkoop winkelier:     62.48 excl.

VKP:         124.95 incl.

VKP:         105.00 excl.

 

105-62.48=42.52 (=netto winst winkelier=68%)

 

Factor = 124.95/62.48= 2

 

Waar moet ik me nu aan houden> aan de 2 (volgens mij wel) of aan de 68% (wat me een beetje veel lijkt)

 

Link naar reactie
  • 0

Je relateert de winst van de winkelier over zijn inkoopprijs. Gebruikelijk is het te berekenen over zijn verkoopprijs (ex BTW). Winst is namelijk opbrengsten min kosten. Dan kom je op ongeveer 40% (42,52/105,--x100 = 40,49%).

 

Handige formule:

 

Verkoopprijs = A

Inkoopprijs = B

 

Winst is (a2-b2)/a2.

 

Let op, het is geen netto winst!

 

Dus; gebruikelijke marge = x2, inderdaad 62,48 x 2 = 125,--. Winst winkelier (eerst btw eruit) zoals hierboven.

Link naar reactie
  • 0

Als ik je verhaal zo lees (ik hoop dat ik het goed begrepen heb allemaal), ligt jou B2B-prijs ongeveer even hoog (of net iets lager) als je cosumentenprijs. Is het dan nog wel aantrekkelijk voor de afnemers, aangezien jij dan een concurrent wordt? Ik maak uit je verhaal namelijk op dat consumenten bij jou ook online kunnen bestellen. Waarom zouden ze dan in een winkel kopen waar er nog een keer winst op moet worden gemaakt?

 

Theoretisch gezien lever je je eigen winstmarge in voor die van je afnemers. Dat zou ik al niet doen. Misschien dat het een idee is om enkel B2B te leveren, en hiervoor vaste prijzen te rekeken die je nu aan de consument rekent. Zo behoud je je marge maar krijg je geen gezeur met eventuele concurrentie. Als de producten inderdaad uniek zijn, zou ik proberen contracten te krijgen met enkele gerenomeerde meubelzaken en die een regionaal alleenrecht geven.

 

Succes ermee in ieder geval. Mooie producten, dat wel ;)

Link naar reactie
  • 0

Oh ja, nog een vraagje van mijn kant: lever je in partijen of enkel op aanvraag? Want zoals je al aangeeft, als je groter kunt inkopen kun je je afnemers ook weer interessante prijzen bieden voor grotere partijen, waardoor ze sneller geneigd zijn meer te bestellen.

 

Dus is het een product wat de klant op maat kan bestellen (verschillende soorten hout kiezen bv.) of is het altijd hetzelfde?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.