• 0

Kilometervergoeding eenmanszaak op balans of op winst/verlies?

Hallo,

 

Ik ben bezig met de jaarafsluiting en wil de zakelijk gereden kilometers met mijn privé-auto boeken in de administratie,

maar moet ik het bedrag boeken onder autokosten op de balans rekening of op de winst/verlies rekening?

Ik vermoed dat het op de balansrekening moet zijn maar ik kan het nergens vinden.

 

Wie kan mij helpen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1

Je boekt de X euro kosten (19 cent per kilometer) als Autokosten, deze staan onder de kosten van je winst en verliesrekening. De kosten zorgen er dus voor dat je winst lager wordt.

 

Dat dus vwb de winst en verliesrekening.

 

Nu de balans. Door de autokosten daalt de winst en dus de passiva-zijde van je balans met bedrag X.

 

Dat moet gecompenseerd worden, want die balans moet in evenwicht blijven.

Er zijn 2 mogelijke situaties.

 

1. Moet je deze kosten nog aan je zelf uitbetalen?

Dan staan ze op de balans aan de creditzijde onder bijv. 'Nog te verrekenen Autokosten' oid, waardoor de passivazijde weer met X stijgt en de balans dus weer in evenwicht is

 

2. Heb je ze al in 2009 aan jezelf uitbetaald?

Dan is je banksaldo aan de debitzijde ook met X gedaald en is dus de balans wederom weer in evenwicht.

 

Hopelijk helpt deze uitleg je op weg.

SpeedBalance forum - een forum voor discussie en vragen over de gratis boekhoudsoftware SpeedBalance: http://www.sbforum.nl

Link naar reactie
  • 2

Kosten boek je in de winst en verlies rekening. Bezittingen, schulden en eigen vermogen staan op de balans. Kilometervergoeding zijn kosten, dus winst en verlies rekening. Wat je in feite doet is het volgende:

 

Het aantal zakelijk gereden kilometers maal €0,19 is de kilometer vergoeding. Je boekt dit als autokosten aan prive opnames of als je het opneemt uit je zaak aan bank. Ik hoop dat dit duidelijk is zo?

Link naar reactie
  • 0

Zonder rittenadministratie stelt de fiscus zich op het standpunt (eigen ervaring :-\) dat van

al je gereden kilometers er in ieder geval minimaal 15000 prive zijn !

 

en daar ging je mee akkoord?

Het is aan de fiscus om dingen te weerleggen. Als zij zomaar een getal uit de lucht grijpen, dan moet dat wel ergens op gebaseerd zijn natuurlijk...

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard zijn wij hier op dit punt niet zonder meer mee accoord gegaan. Als onderdeel van het totaal onderzoek hebben we hier echter uiteindeijk wel een streep onder gezet.

 

Off topic even: de belastingdienst nam ook een standpunt in over de hoogte van de vergoedingen hotelovernachtingen

die wij verstrekken aan de werknemers. De mate waarin dit belastingvrij mag gebeuren werd door de inspecteur gelinkt

aan hetgeen binnen de belastingdienst gebruikelijk was en was vastgelegd in een ambtenarenreglement.

Nou zat het niet zo heel ver af van wat wij onbelast vergoeden maar ik wil alleen maar aangeven dat er in de praktijk

blijkbaar de door belastingdienst standpunten ingenomen worden die vooraf nergens vastliggen of helder zijn.

 

On topic:

wat betreft de rittenadministratie. Indien je dit niet bijhoudt weet ik niet of het een regel is dat men 15000 prive kilometers als uitgangspunt neemt. Misschien dat dit regel is of misschien niet en dat dit verschilt van inspecteur tot inspecteur.

Een gewaarschuwd mens ..... ;)

 

Groet.

Jeroen

 

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

 

 

Bedankt voor de reacties,

 

 

Oke de kilometers moeten dus op de winst/verlies rekening en doordat ik al vanaf bank een mutatie had gemaakt;

Kilometervergoeding van bank naar prive is de balans weer gelijk.

En natuurlijk hou ik een rittenregistratie bij, om gezeur achteraf te voorkomen.

 

Bedankt voor jullie snelle reacties!

 

Peter

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.