• 0

sociale verzekeringen ingeval van minderheidsbelang

Beste forummers,

 

Mijn holding BV is 25% aandeelhouder in een werk BV. Ik ben namens mijn holding full-time actief in de werk BV. Er wordt afgerekend via een managementfee en dividend.

 

Aangezien de andere aandeelhouder 75% van de aandelen heeft, kan ik tegen mijn zin ontslagen worden, waardoor ik voor de belastingdienst nog steeds als " werknemer en verzekeringsplichtig voor de sociale verzekeringspremies" wordt gezien.

 

Mijn vraag is:

1. wat valt hier precies onder (is dat WW, ZW en WIA)

2. Wie betaald deze premieafdracht? (de werkmaatschappij of de eigen holding?)

3, Hoe wordt de hoogte berekend? (obv het salaris dat je jezelf vanuit je eigen holding toekent?

 

Alvast bedankt voor de antwoorden.

 

Allard

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Allard,

 

Je staat op de loonlijst bij de holding en daar kan je niet ontslagen worden door de andere aandeelhouders in de werkmij. Als DGA heb je een fictief loon alleen voor de loonbelasting en zorgverzekeringswet en niet voor de andere sociale verzekeringen. Je kan dus ook niet terugvallen op de WW of andere verzekeringen als je in de werkmij 'ontslagen' wordt.

 

Ik neem namelijk ook aan dat de Holding de werkmij fultime factureert aan de werkmij voor jouw werkzaamheden eventueel met een opslag voor het feit dat de werkzaamheden kunnen ophouden maar jouw dienstverband met de holding dan niet.

 

Groetjes

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0
Je staat op de loonlijst bij de holding en daar kan je niet ontslagen worden door de andere aandeelhouders in de werkmij. Als DGA heb je een fictief loon alleen voor de loonbelasting en zorgverzekeringswet en niet voor de andere sociale verzekeringen. Je kan dus ook niet terugvallen op de WW of andere verzekeringen als je in de werkmij 'ontslagen' wordt.

 

Ik neem namelijk ook aan dat de Holding de werkmij fultime factureert aan de werkmij voor jouw werkzaamheden eventueel met een opslag voor het feit dat de werkzaamheden kunnen ophouden maar jouw dienstverband met de holding dan niet.

 

@Sander: het bovenstaande is voor zover mij bekend niet correct. Deze vraag (managementfee met holding minderheidsaandeelhouder) is al vaker voorgekomen op HL (o.a. door mij zelf gesteld). WAt ik mij er van kan herinneren (Joost?) is er gewoon sprake van een "fictief"" dienstverband met dito rechten (sociale verzekeringen zoals WW en WIA, loondoorbetalingsplicht werkmij eerste 2 jaar) en plichten (afdracht alle sociale verzekeringen).

Meest gebruikelijke is dat de werkmij de sociale lasten en premies afdraagt, en dit verrekent met de managementfee.

Bijzondere aandacht geldt voor de loondoorbetalingsplicht van de werkmij: die is er, ook zonder arbeidsovereenkomst, alleen kan dat knellen met de eventuele verzekering van de werkmij omdat de minderheidsaandeelhouder niet op de loonlijst/verzamelloonstaat voorkomt.

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.