• 0

Inlezen pdf inkoopfacturen boekhouding

Hallo,

 

Ik ben op zoek naar een stukje software (of iemand die dit kan schrijven) die ervoor zorgt dat ik de inkoopfacturen die ik ontvang van mijn leveranciers (in pdf formaat) automatisch kan inlezen in mijn boekhouding (Snelstart).

 

Ik heb wel eens ergens iets gelezen over OCR (optical character recognition).

In het Nederlands (bron Wikipedia): optische tekenherkenning is een transformatie waarbij uit een afbeelding van een tekst door middel van patroonherkenning alle tekens uit de afbeelding als zodanig worden herkend en apart opgeslagen door een computer(programma).

 

Kan iemand mij hiermee/aan helpen?

 

Groeten,

Marc

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vermoed ook niet dat het makkelijk is.

Waarschijnlijk hoeft er geen OCR plaats te vinden omdat de PDF reeds tekst bevat (OCR gebruik je bijvoorbeeld bij scannen van een document, dus van afbeelding naar tekst). Maar zelfs met de tekst is het maar de vraag of je de juiste bedragen kan terugvinden in het document... en de koppeling aan de juiste crediteur etc...

 

Elke factuur is layout technisch toch weer anders dus herkenning van de juiste data is zeker niet eenvoudig. Om die reden worden er allerlei andere initiatieven ontwikkeld zoals UBL (XML met vaste indeling dus goed te automatiseren) maar daar is het bedrijfsleven nog niet aan toe...

Organize your business online - www.xsdesktop.nl | CRM, case tracking, projecten, factureren, boekhouding en meer...

Link naar reactie
  • 0

Een aantal PDF-bestanden worden gemaakt door de letters als tekst op te nemen in het bestand. In dat geval zijn er diverse PDF to TXT programma's te vinden op het internet om de tekst uit een PDF te halen. Zit het in een afbeelding, dan gaat het niet werken. OCR is voor facturen te onbetrouwbaar.

 

Dan komt het tweede probleem: facturen worden niet allemaal in hetzelfde formaat aangeleverd. Alles staat elke keer weer op een andere plaats. Er is geen sprake van standaardisatie. Een importprogramma schrijven voor Snelstart is daarmee zeer moeilijk geworden.

 

Wij hebben dat deels opgelost door de verzenders van inkomende facturen te vragen bepaalde gegevens wel gestandaardiseerd aan te leveren. Bij voorkeur op een speciale website. Gecombineerd met automatisering van uitgaande facturen wordt hier dan toch een aardige tijdwinst geboekt.

Laat uw klanten snel en eenvoudig hun afspraken bij u plannen:

http://afspraak.misdefinitie.nl

Maatschappelijke weblog:

http://www.misdefinitie.nl

Link naar reactie
  • 0

Als ik de inkoopfactuur naar csv formaat converteer en ervoor zorg dat alles op de juiste plaats staat, word het volgens mij alweer wat makkelijker, toch?

 

Zeker, en naar XML zou het nog makkelijker maken... maar wellicht is handmatig invoeren van de crediteur en het bedrag dan nog wel sneller... Zolang er geen standaard is en de facturen ook niet te groeperen zijn in een aantal variaties is automatiseren geen makkelijke klus... op naar UBL dus...

Organize your business online - www.xsdesktop.nl | CRM, case tracking, projecten, factureren, boekhouding en meer...

Link naar reactie
  • 0

als ik bestellingen in snelstart doe via de inkoop module, hoef ik alleen maar te controleren of de faktuur die ik voor deze bestellingen ontvangen heb overeenkomen. Verder wordt de faktuur dan automatisch geboekt. Slechts bij afwijkingen in prijs of extra kosten moet ik iets aanpassen. Op deze manier heb je eigenlijk automatische boekingen waar geen inleesfouten kunnen optreden tenzij jezelf de bril niet ophebt. PDF of papieren faktuur maakt niet uit

groet herman

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een jaar of 2 geleden al eens gekeken naar dit soort software. Het kostte toen nog zo'n € 20.000. Verder was je dan nog eens per crediteur een tijdje bezig om een sjabloon aan te maken: je moest de software dan vertellen waar hij het factuurnummer, datum, totaalbedrag, btw-bedrag etc. kon vinden en wat waarop geboekt moest worden. Was best omslachtig en daardoor was het eigenlijk alleen interessant voor crediteuren waar je minstens enkele tientallen facturen per jaar ontvangt.

 

Ik neem aan dat inmiddels de software al goedkoper is en ook gebruikersvriendelijker. Voor accountants- en administratiekantoren en grote bedrijven dan ook interessant, maar voor de MKB-er? Denk het nog niet!

Arjan Vos Business Solutions - Haal winst uit uw administratie!

 

(En financieel directeur bij een internationale groothandel in sportartikelen, ik reageer ook vanuit dat perspectief als "ik"/"wij")

Link naar reactie
  • 0

Er zal vast wel iets zijn voor barcodes.

 

goed dat je dat opmerkt. Natuurlijk, snelstart kan barcodes maken met de gegevens van de faktuur. Dus denk ik dat met een barcode laser ook een faktuur van een ander kan worden ingelezen. Lijkt me het navragen bij Stark in Texel waard.

groet herman

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 284 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.