• 0

Waneer mag je een product made in EU noemen?

Tijdens mijn zoektocht naar het antwoord op deze vraag stuitte ik op deze website. Ik ben nieuw hier maar heb veel informatie hier kunnen vinden behalve wanneer een buitenlands product (India in ons geval) bijvoorbeeld geproduceerd maar gebotteld en verpakt binnen de EU, mogen we er dan Made in EU opzetten en de Certificate of Origine EU of land van botteling maken of gaat het om de werkelijke oorsprong van het product wat de eindgebruiker daadwerkelijk gebruikt.

 

We hebben iets vernomen dat als 30% van de productie, inclusief verpakking plaats vind binnen de EU dat made in de EU op de verpakking mag staan. Hier kunnen we niets van terug vinden in welke bron van informatie.

 

Kan iemand ons hier duidelijkheid over verschaffen alvorens we gaan investeren.

 

Bij voorbaat dank.

 

Eric-Jan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat je hier een aardig opstapje vindt voor het beantwoorden van je vraag (let op, Belgisch, maar waarschijnlijk ook toepasbaar op NL ivm EU): http://economie.fgov.be/nl/binaries/goods_origin_dossier_nl_tcm325-66661.pdf

 

Flinke lap tekst, maar je vindt er bijvoorbeeld dit:

 

Artikel 24 van het CDW luidt: “Goederen bij welker

vervaardiging twee of meer landen betrokken zijn ge-

weest, zijn van oorsprong uit het land waar, in een

daartoe ingerichte onderneming, de laatste ingrijpende

en economisch verantwoorde verwerking of bewerking

heeft plaatsgevonden die hetzij tot de fabricage van een

nieuw product heeft geleid, hetzij een belangrijk fabricage-

stadium vertegenwoordigt”(4)

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben artikelen waar we een heel simpele assemblage toepassen op componenten uit de VS en China. Wij maken er derhalve een nieuw artikel van en dus is het made in EU.

 

Volgens mij is het zelfs made in EU als wij als groothandel bulkverpakkingen buiten de EU inkopen en deze hier ompakken naar winkelier-vriendelijke verpakkingen van 100. Dat doen we nu heel goedkoop via een GGZ-instelling. Weet alleen niet helemaal zeker of het in dit geval ook made in EU is, wij houden het nog gewoon op VS in onze software (maar dat was destijds meer gemakszucht van ons).

Arjan Vos Business Solutions - Haal winst uit uw administratie!

 

(En financieel directeur bij een internationale groothandel in sportartikelen, ik reageer ook vanuit dat perspectief als "ik"/"wij")

Link naar reactie
  • 0

We willen jullie danken voor jullie hulp. We hebben zelf ook verder gezocht en komen niet verder dan het volgende bericht:

 

A Certificate of Origin [1]

 

(often abbreviated to CO or COO) is a document used in international trade. It traditionally states from what country the shipped goods originate, but "originate" in a CO does not mean the country the goods are shipped from, but the country where their goods are actually made. This raises a definition problem in cases where less than 100% of the raw materials and processes and added value are not all from one country. An often used practice is that if more than 50% of the sales price of the goods originate from one country, that country is acceptable as the country of origin (then the "national content" is more than 50%). In various international agreements, other percentages of national content are acceptable.

 

Daar de loonkosten binnen de EU gemiddeld hoog liggen en de kosten van het verpakken, of het ompakken zoals Dhr. Arjan V al duidelijk maakte, komt men snel aan de 50% kosten en mag men dan de country of origin aanpassen.

 

Nogmaals hartelijke dank. Jullie informatie heeft goed geholpen en als er nog meer mensen zijn die officieuze informatie over dit onderwerp hebben willen we dit graag nog weten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Wat wel en niet mag qua herkomstaanduiding weet ik niet. Het is behoorlijk standaard dat fietsen en auto's in onderdelen in de EU arriveren om hier in een fabriek in mekaar gezet te worden, om importheffingen te omzeilen. Is dat made in de EU? Je praat nu over bottelen, maar dat kan lenzenvloeistof zijn, medicijnen of levensmiddelen. Ik mag hopen dat voor elk andere regels gelden.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 305 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.