• 0

recht op alg. heffingskorting bij 0 euro belastbare winst?

Mijn inkomen/winst komt na zelfstandigenaftrek op 0.

Ik heb een eigen woning met mijn (fiscale) partner.

Mijn partner is ergens in loondienst en draagt voldoende IB af, zodat ik in aanmerking zou komen voor de algemene heffingskorting.

Als ik in mijn 'wijziging VT 2010' aanvink dat de alg. heffingskorting toegepast moet worden, krijgen wij een behoorlijk bedrag terug per maand (net zoveel als toen ik in loondienst was).

Kan dit kloppen?

Ik heb nml ook op internet verhalen gelezen dat als je niks afdraagt, je ook niks terug kan vragen. Is dat dan niet van toepassing omdat ik een fiscale partner heb? Of mag ik toch de alg. heffingskorting niet toepassen?

 

Ik hoop dat mijn verhaal/vraag zo duidelijk en compleet is.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Uitbetaling van algemene heffingskorting kan alleen als je zelf geen inkomsten hebt en als je partner voldoende loonheffing betaald.

 

 

 

dat is mij zo bekend ja (geen inkomsten of lager dan 6265 euro) , wat mij aan het twijfelen maakt is het hoge bedrag wat ik per maand terug zou krijgen als ik de alg. heffingskorting toepas (ik wil graag voorkomen dat ik nu maandelijks veel terugkrijg en straks terug moet betalen, daarom zou ik graag duidelijkheid krijgen over mijn persoonlijke situatie)

 

handig voor mij om te weten is bijvoorbeeld of het gaat om het inkomen 'voor' of 'na' zelfstandigenaftrek?

Link naar reactie
  • 0
handig voor mij om te weten is bijvoorbeeld of het gaat om het inkomen 'voor' of 'na' zelfstandigenaftrek?

 

pff dat is een vraag voor de belastingjongens hier. ik denk dat zelfstandigenaftrek een extraatje is maar dat je winst uit onderneming je inkomen is.

 

zou toch voorzichtig zijn met aanvragen, het is zuur als je het een jaar later met heffingsrente terug moet betalen.

Link naar reactie
  • 0

maar de vraag komt wel automatisch naar voren als ik de zelfstandigenaftrek invul en mijn inkomen dus zo op 0 komt

 

ik heb het in het progje is uitgeprobeerd met een hoger inkomen en dan geeft ie automatisch die vraag niet..

 

zou dan toch moeten kloppen ???

 

ik hoop dat iemand mij advies kan geven om wel of niet aan te vragen

 

ik weet van een collega die in dezelfde situatie zit als ik met ongeveer hetzelfde inkomen, dat zij dit wel aanvraagt/ontvangt

 

maar idd, voorzichtigheid is hier geboden.. het gaat toch om zo'n 1800 euro dit jaar..

Link naar reactie
  • 0

De algemene heffingskorting over 2009 bedraagt € 2007; over 2010 € 1987.

 

Gewoon aanvragen dus, want je hebt er recht op (tenzij je partner onvoldoende inkomen heeft)

 

maar heb ik er ook recht op als mijn winst/inkomen vóór zelfstandigenaftrek wel hoger was dan de grens van 6265 euro? ???

Link naar reactie
  • 0

Zelfstandigenaftrek is een winstaftrek, heffingskorting is een belastingvermindering. Die laatste wordt vastgesteld aan de hand van de berekende belasting (de gecombineerde inkomensheffing). Die belasting wordt pas berekend na alle aftrekken, dus ook na zelfstandigenaftrek.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Zelfstandigenaftrek is een winstaftrek, heffingskorting is een belastingvermindering. Die laatste wordt vastgesteld aan de hand van de berekende belasting (de gecombineerde inkomensheffing). Die belasting wordt pas berekend na alle aftrekken, dus ook na zelfstandigenaftrek.

 

dus dan kan ik het wel aanvragen..

 

ik heb vanmiddag de belastingdienst nog gebeld maar die kunnen ook nooit duidelijk antwoord geven, die willen denk ik voorkomen dat ze iets toezeggen wat achteraf anders blijkt door bepaalde omstandigheden

ik kan dus niet echt zekerheid krijgen.. >:( balen, het gaat om zoveel geld..

Link naar reactie
  • 1

 

Hoi Sachak,

 

Het antwoord op jouw vragen is hier allang gegeven. Het probleem is dan ook niet dat je geen zekerheid kan krijgen, maar dat je veel te onzeker bent. Als je het zelf niet aandurft om een aangifte in te dienen of een toeslag aan te vragen, schakel hier dan professionele hulp voor in. Kost misschien wel een paar tientjes, maar scheelt je een hoop nodeloze energie die je beter in andere zaken kunt steken.

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

 

maar dat je veel te onzeker bent.

 

dat klopt, maar ik ga m nu gewoon aanvragen ;)

toeslagen aanvragen ed heb ik normaal geen moeite mee hoor, maar dit gaat om 2000 euro per jaar..

hulp inschakelen is denk ik niet nodig, want die zullen hun mening op dezelfde gegevens basseren..

 

thanx in ieder geval

Sacha

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.