• 0

Vennootschapsbelasting en Dividendbelasting

Hallo allemaal,

 

Ik ben afgelopen jaar overgestapt een structuur van 2 holdings en 1 werkbv. Van de werkbv ben ik 50% aandeelhouder met mijn holding.

 

Nu probeer ik voor mezelf een beetje duidelijkheid te krijgen hoe dit zit met belastingen. Ik heb gezocht op dit forum maar kon niet echt een vergelijkbaar item vinden vandaar dat ik een nieuwe vraag heb aangemaakt.

 

Mijn vragen zijn als volgt:

 

Vraag 1:

Klopt het als ik managementvergoeding (incl. BTW) in rekening breng bij de werkbv dat de mijn holding de BTW af moet dragen en tevens voor 20% vennootschapsbelasting moet betalen?

Dus 1000 excl. BTW vergoeding

BTW betalen in holding --> 190 euro

VPB belalen in holding --> 200 euro

 

Vraag 2:

Ik wil een uitkering naar prive doen van 1000 euro vanuit mijn holding.

Klopt het dan dat ik bij mijn aangifte inkomstenbelasting (vanuit prive) moet aangeven dat ik een aanmerkelijk belang heb?

Dus dat die 25% bij prive belast wordt en niet op de holding?

In dit voorbeeld dus

1000 euro naar prive --> 250 euro dividendbelasting belast op mijn prive aangifte waar ook mijn huis en inmkomsten uit loondienst in verrekend worden?

 

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties.

 

Alvast bedankt voor de moeite.

 

Groet,

Rick de Winter

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

 

Hoi Rick,

 

Jouw casus is redelijk standaard, dus ik vind het vreemd dat je je antwoorden niet via de zoekfunctie hebt gevonden,

 

Wat ik een beetje mis in je verhaal is dat de Holding een DGA-salaris moet uitkeren aan de aandeelhouder; jij dus.

 

De management-fee zal grotendeels benut moeten worden voor uitkering van het salaris. Wat er na aftrek van salaris en andere kosten overblijft in de Holding is de winst van de Holding en deze is inderdaad belast met 20% vennootschapsbelasting.

 

Als je naast een salaris ook dividend aan jezelf uitkeert, is het dividend met 25% inkomstbelasting belast (waarvan 15% wordt ingehouden door middel van dividendbelasting).

 

Je opmerkingen over de BTW zijn correct.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.