• 0

Geen facturen, betaalde btw of invoerrechten.

Ik ben startende onderdemer en bestel mijn meeste handel uit China. Daarbij maak ik vooral gebruik van erg goedkope adressen van chinese fabrieken die hun handel verkopen op ebay.

 

Nu zit ik echter met een behoorlijk probleem. Nooit krijg ik facturen meegestuurd, en de waarde die op de pakketjes staat is altijd maar een paar USD. Waarschijnlijk zullen mijn paypal betalingen wel volstaan als bewijs, maar bij het afleveren van de handel word mij ook nooit btw of invoerrechten in rekening gebracht. Terug te vorderen btw heb ik dus uiteraard niet. Gezien de bedragen waar ik voor inkoop zouden wel zowel btw als invoerrechten in rekening gebracht moeten worden. Ik laat de goederen meestal verzenden via EMS omdat dit erg goedkoop is in verhouding met andere verzenders. Ik heb al wel gelezen dat als ik bijvoorbeeld laat verzenden met Fedex hun de goederen voor mij zouden inklaren. De verzendkosten worden dan echter wel veel hoger, zeker in verhouding met de inkoopwaarde.

 

Ik heb veel gezocht op verschillende forums, maar ik geloof dat dit nogal een grijs gebied is. Veel mensen maken dit wel mee, maar bij mij gaat het om bijna al mijn inkopen.

 

Wat kan/moet ik doen? Hopelijk kan iemand me hier helpen!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt John, maar deze had ik al gelezen. In mijn geval gaat het om (bijna) al mijn inkopen. Ik ben een kleine startende ondernemer, en de meeste dingen die ik inkoop gaan via ebay. Ik heb hier een aantal erg goede en goedkope verkopers ondekt, maar ik heb geen idee wat ik straks met mijn administratie moet doen. Iemand enig idee wat ik moet doen als het om bijna al mijn inkopen gaat?

Link naar reactie
  • 0

Waarschijnlijk zullen mijn paypal betalingen wel volstaan als bewijs

 

Ik zou die betalingsbewijzen dan maar als inkoopfactuur beschouwen en dit voorleggen aan je belastinginspecteur met de vraag of dit volstaat en zo niet, wat dan zijn of haar opties/eisen zijn.

Gezien alle praktijkverhalen hier op HL zie ik geen andere mogelijkheid.

 

Administratief sla je dan gewoon een stap over en wordt het in feite een 'normale' binnenlandse inkoop die BTW-loos in je magazijn ligt.

Mss dat iemand anders hier nog een idee over heeft, maar ik zou het echt niet weten.

 

N.B. met voorleggen aan je inspecteur bedoel ik niet de belastingtelefoon. Schrijf een briefje met zo'n paypal-kopie als voorbeeld. Je krijgt dan een schriftelijk antwoord.

 

Suc6!

 

John

Link naar reactie
  • 0

Je kan via de verleggingsregeling, wel degelijk de BTW verekenen inkoop is inkoop.

Of dat ook zonder facturen kan dat zou je moeten uitzoeken.

Probleem is dan dat er lage inkoopsprijzen en hoge transportkosten zijn waardoor je weinig terug kan vorderen,op transport vanuit azie zit geen BTW en zijn dus pure kosten.

Key is dus om deze bedragen ook gescheiden aan je klanten door te berekenen waardoor je BTW niet te hoog word.

Ben ook heel benieuwd hoe men dat het beste kan doen,als je vanuit Nederland levert dan kan je moeilijk alle verzendkosten doorberekenen.

Link naar reactie
  • 0

Je kan via de verleggingsregeling, wel degelijk de BTW verekenen inkoop is inkoop.

Of dat ook zonder facturen kan dat zou je moeten uitzoeken.

Probleem is dan dat er lage inkoopsprijzen en hoge transportkosten zijn waardoor je weinig terug kan vorderen,op transport vanuit azie zit geen BTW en zijn dus pure kosten.

Key is dus om deze bedragen ook gescheiden aan je klanten door te berekenen waardoor je BTW niet te hoog word.

Ben ook heel benieuwd hoe men dat het beste kan doen,als je vanuit Nederland levert dan kan je moeilijk alle verzendkosten doorberekenen.

 

Hanneman,

 

wil je mss even uitleggen wat lage inkoopprijzen en hoge transportkosten met de BTW te maken hebben. In de weg tussen de fabrikant en de eindconsument verloopt de zaak toch BTW-neutraal?

 

Daarnaast: verlegging? Zo'n regeling moet je eerst aanvragen, maar al heb je zo'n vergunning (art.23) dan moet er wel sprake zijn van een invoermoment en dat is er nu juist niet.

 

Quote: Key is dus om deze bedragen ook gescheiden aan je klanten door te berekenen waardoor je BTW niet te hoog word. En deze begrijp ik ook niet. Wat bedoel je hiermee?

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Hanneman,

 

Je verlegt de inkoop niet, maar de BTW-heffing van de grens naar je BTW-aangifte. Die BTW trek je vervolgens op dezelfde aangifte weer als voorbelasting af, zodat je geen financieringsnadeel ondervindt. Of je nu aan de grens betaalt of later op je aangifte: het BTW-saldo is 0. Dat hoef je niet na te kijken, da's wel duidelijk.

 

Het gaat mij eigenlijk meer om de rest van je post.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.