• 0

Auto van privé naar de balans

Gegeven een eenmanszaak, een privéauto, vorig jaar juni aangeschaft. Vanuit het bedrijf vergoed ik mijzelf 19 ct/km. Afgelopen jaar heb ik 20000 zakelijke km gemaakt en daarnaast 3200 km privé. Omdat ik nog een auto heb, zou het mogelijk zijn om minder dan 500 km privé per jaar te gaan maken. Ik heb vanaf 1 januari 2009 een sluitende km-administratie.

 

Van de site van de belastingdienst:

 

Als u voor niet meer dan 500 kilometer per jaar met uw auto voor privédoeleinden rijdt, zullen wij de auto voor de inkomstenbelasting als een auto van uw onderneming zien. U kunt in dit geval niet zelf kiezen.

 

Rijdt u meer dan 500 kilometer per jaar voor privédoeleinden, dan kunt u zelf kiezen of u de auto als ondernemingsvermogen wilt aanmerken of als privévermogen. De keuze geldt per auto. Bij een nieuwe auto kunt u dus altijd opnieuw kiezen. U geeft uw keuze aan in de 1e elektronische aangifte inkomstenbelasting die u als ondernemer instuurt. Als u eenmaal hebt gekozen, kunt u deze keuze alleen herzien zolang deze nog geen onherroepelijke gevolgen heeft gehad. Van een onherroepelijk gevolg is bijvoorbeeld sprake als u geen bezwaar meer kunt indienen tegen uw aanslag. Daarna kunt u alleen in uitzonderlijke gevallen opnieuw kiezen.

 

Nu heb uiteraard nog geen aangifte gedaan over 2009. De aanschafwaarde van de auto was iets van 6500 euro, maar daar heb ik geen bon of iets van. De auto heb ik gekocht van een particulier en contant betaald. De cataloguswaarde is om en nabij 75.000 euro. De kosten per jaar (inclusief 20% afschrijving) bedraagt ca. 8.000 euro.

 

Nu is mijn gedachte als volgt: nergens is vooralsnog formeel vastgelegd of de auto nu in privé komt of op de balans. Die keus kan ik nog maken. Als ik de auto op de balans zet, betaal ik bijtelling over 8000 euro. Dat kost me op jaarbasis ca. 2000 euro meer dan bij een km-vergoeding. De aanschaf was echter eind juni, dus dat komt neer op ca. de helft wat meer kwijt ben dan bij km-vergoeding. Vanaf dit jaar heb ik echter een voordeel van 2000 euro, mits ik minder dan 500 km privé rij.

 

Klopt mijn redenering fiscaal gezien?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

de fiscus zal echt hard moeten maken dat van een rit het privé karakter meer dan bijkomstig is. Anders is het echt een zakelijke reis.

 

Een AOV sluit ik als ondernemer af, want als werknemer heb ik de WiA als valscherm. Dat lijkt mij reden genoeg.

 

Anders wordt het als ik een auto van bijv. BV A gebruik voor werkzaamheden die ik verricht namens (niet dochter) BV B. Dan zijn de zakelijke KM's voor BV B weldegelijk privé omdat BV A de auto ter beschikking stelt. Maar nu dwaal ik af ;)

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost, ik vind het ook verdedigbaar om de AOV-kilometers als zakelijk aan te merken (al is het mijns inziens geen typisch ondernemersrisico en is de premie daarom ook niet aftrekbaar van de winst). Maar of de belastingambtenaar dat ook vindt, is de vraag.

 

Een andere vraag is: hoeveel van jouw +/- 1.000 klanten rijdt een auto van de zaak, houdt een km-administratie bij en telt niet bij? Ik vrees namelijk dat je Superkees wel heel veel valse hoop geeft door het te verwoorden zoals je zojuist gedaan hebt.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 1

Niks geen valse hoop. Mijn onderneming staat te boek als projectmanagement bureau. Wat ik doe is niets anders dan risico's afwegen en beheersen. Als je voor de veilige weg gaat, kun je beter in loondienst blijven.

 

Betreffende de WIA en het afdekken van een stuk ondernemersrisico: het bedrag waarvoor ik verzekerd is aanzienlijk hoger dan het max binnen de WIA. En de AOV komt pas in beeld als ik niet meer in staat ben mijn onderneming te drijven. Vandaar dat ik er zelf dus ook aan twijfel hoe dit aangemerkt zal worden.

Link naar reactie
  • 0

Superkees, grappig genoeg is mijn ervaring dat het juist vooral werknemers zijn die later last krijgen met de fiscus over hun km-administratie. Zij melden zich overigens meestal pas bij mij als de discussie met de fiscus al loopt.

 

De keuze wel of niet afzien van een km-administratie heeft dus niets te maken met de vraag: Welke mentaliteit heb je, die van een werknemer of die van een ondernemer?, maar alles met de vraag: Hoe rendabel en reeël is het, gezien je auto, inkomen, persoonlijkheid en werksituatie, om een km-administratie bij te houden? Het heeft volgens mij daarom ook weinig zin om te weten hoe vaak het bij anderen goed of slecht afloopt, want je kent de betreffende personen en hun situaties niet. Je moet je dan ook niet door optimistische schattingen op dat punt laten leiden. Ik zeg overigens ook niet dat je dat doet.

 

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Pieter, die € 0,19/km geldt niet voor openbaar vervoer, omdat je als brave ondernemer daar netjes een kaartje voor koopt waarop de feitelijke prijs staat vermeld. Als het veel voordeliger is om te doen alsof je met de auto of fiets bent gegaan, moet je dat vooral doen als je daar gelukkig van wordt, want de fiscus kan dit inderdaad niet altijd goed controleren. Maar het mag officieel niet.

(@jantax) Ehmm..beetje offtopic..maar dat je de feitelijke prijs weet of dat die ergens opstaat lijkt me toch geen reden waarom OV niet zou kunnen? Dat de prijs bekend is of er op staat geldt ook voor benzine/onderhoudsbonnen, verzekeringspolis etc bij je auto. Staat er echt ergens dat je een trein/busrit niet met km-vergoeding mag afrekenen? Zolang je niet OOK je kaartje declareert/inboekt uiteraard! Gaat meer om het tijd- dan het geldvoordeel: ik vind alles op km-vergoeding b.v. makkelijker dan al die kleine treinkaart-aankoopjes op je zakelijke rekening en dan dat 6%-btw-gefriemel.

Link naar reactie
  • 0

Ter aanvulling...ik begrijp dat het misschien niet heel gebruikelijk is..maar toen ik hiermee begon kon ik (en kan nog steeds) nergens vinden dat het niet mag. De (toch heel vergelijkbare?) regel voor een werkgever is immers: je MAG ook de werkelijke OV-kosten volledig vergoeden (aan je werknemer) i.p.v. 0,19 per km (maar het HOEFT dus niet?!). Ik heb toen geconcludeerd dat het als ondernemer 'aan jezelf' ook mag. Desnoods bewaar je die treinkaartjes nog 'als privepersoon' als bewijs van kosten (voor zover nodig, want voor dezelfde km-vergoeding als je de auto neemt heb je geen enkel bewijs nodig). Maar als iemand zeker weet dat dit zo niet kan hoor ik het alsnog graag :(

Link naar reactie
  • 0

Aha, op zich heb je een punt: als het voor werknemers mag, waarom dan niet voor ondernemers? Echter, ondernemers en werknemers verkeren in verschillende omstandigheden, dus die mag je niet zomaar met elkaar vergelijken. In de meeste gevallen zal het ook niet boeien, want veel openbaar vervoer zal duurder zijn dan € 0,19/km. Dus zou je jezelf tekort doen als je niet de feitelijke hogere kosten zou aftrekken. Verder werkt het nu eenmaal niet zo, dat als er in een wet staat dat men voor privé vervoermiddelen € 0,19 per zakelijke km mag aftrekken, en er in die bepaling dus niets in staat over openbaar vervoer (dus ook niet dat het daarvoor niet geldt), de bepaling óók geldt voor openbaar vervoer. Had de wetgever dit gewild, dan had ze dat er immers wel bij vermeld.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de respons jan en joost..@Joost: bijdehand ;) maar abo is voor mij niet relevant..daar moet je wel héél erg vaak voor tussen precies dezelfde stations reizen.

In de meeste gevallen zal het ook niet boeien, want veel openbaar vervoer zal duurder zijn dan € 0,19/km. Dus zou je jezelf tekort doen als je niet de feitelijke hogere kosten zou aftrekken.

..dat boeit mij dus vooral andersom niet, ik haal dat soort "winst" liever uit betaald worden voor wat ik leuk vind ;) maar inderdaad, neem de trein maar eens in de spits (en daar gaat het om, want auto is dan dom in de randstad), dat kost je meer dan 19ct/km. Het gaat me dan ook puur om het administratieve gemak en of het zo mag. Waar ik niet goed bij stilstond en jij nu fijntjes aanwijst...:

als er in een wet staat dat men voor privé vervoermiddelen € 0,19 per zakelijke km mag aftrekken
..is dat het wettelijk om privé-vervoermiddelen gaat. Dat wist ik niet. Dan klinkt 'kilometervergoeding' wel iets te neutraal trouwens, het is dus eigenlijk een 'eigenvervoer-vergoeding'. Afijn, gecombineerd met mijn werkgever-verhaal (die wél km's mag vergoeden voor OV-reizen) vond/vind ik het allemaal te goeder trouw en met stapels pin-betaalde kaartjes in een privé-laatje ergens achter de hand ook wel verdedigbaar. Of is een belastingambtenaar daar helemaal niet in geinteresseerd..denken/weten jullie uit ervaring dat dat bij een controle tot gedonder leidt, ook al ben je er duidelijk financieel niks mee opgeschoten (of zelfs "tekortgedaan")? En wat is dan de ergst mogelijke consequentie? Ik vraag het toch maar gewoon, dit over 2.5 jaar met terugwerkende kracht ombouwen is nogal een klus..;)

 

Link naar reactie
  • 1

Aha, waarschijnlijk zal geen enkele belastingambtenaar er moeite mee hebben als te weinig kosten aftrekt op grond van onjuiste aannames. De klantgerichte ambtenaar zal je er zelfs op attenderen dat je geld laat liggen. Heb van dat laatste overigens niet al te hoge verwachtingen. Verder lijkt het mij meestal toch het eenvoudigst om het kostenbedrag gewoon zwart op wit te hebben staan op een nota o.i.d., dan hoef je niet meer aan de slag met routeplanners e.d. Maar ja, ieder zijn meug.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

In dat geval ga ik maar gewoon zo verder. Het gaat 9 van de 10x om zelfde traject dus zelfde aantal km's..dus ff in een excelletje aanvinken: was ik die dag met trein of auto...klaar. Geen volstromend zakelijk bankafschrift met NS-aankoopjes, en verder geen enkel gedoe met los kaartje zus-en-zo, onee toen was ik voor 9:00, en toen erna met korting, en toen twee enkeltjes omdat ik eerst misschien mee terug zou rijden met Pietje, of nee een retourtje..oja en dan op de btw-aangifte niet vergeten: mag ik a.u.b.40 cent terug van dit of dat treinkaartje...terwijl je per saldo op hetzelfde uitkomt pfff. Het moet wel een Reiskostenvergoeding zijn/blijven, geen Reiskostenadministratie-vergoeding..afijn ik hou op, tot zover mijn meug inderdaad, op naar de volgende ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.