• 0

online bestanden beheren

Beste allemaal,

 

Als vers lid van deze geweldige site, die ik dus wel regelmatig bezoek, maar nog niet op gepost/gereageerd heb, heb ik een vraag aan jullie!

 

Ik werk veel vanuit huis, heb adviseurs in dienst die vanuit huis werken én heb een kantoor waar gewerkt wordt...

 

Hoe kunnen wij met z'n allen bij dezelfde documenten komen en deze dan ook bewerken? Ik vind wel wat sites waar je online bestanden kunt opslaan en backups kunt maken, maar hier kun je ze dus niet bewerken...

 

Zijn hier websites voor, of is er nog een slimmer idee??

 

Ik heb gezocht op het forum of hier al iets over stond, dus excuus als ik hier niet goed genoeg naar gezocht heb...

 

groetjes Glenda

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Misschien ben ik wel weer een zuurpruim, maar ik ben wat huiverig voor het toevertrouwen van mijn bedrijfsgegevens aan derden, eerlijk gezegd ongeacht wie 't is.

 

Ik zou eerder kiezen voor een lokale server waarop mensen via een VPN verbinding kunnen inloggen. I know, kost geld en beheer, dus de online aanbiedingen zijn misschien het "redelijk alternatief". Ik zou dan in ieder geval kijken naar versleutelingsmogelijkheden (lokaal), maar dan wordt het online bewerken wel weer wat lastiger.

Link naar reactie
  • 0

Misschien ben ik wel weer een zuurpruim, maar ik ben wat huiverig voor het toevertrouwen van mijn bedrijfsgegevens aan derden, eerlijk gezegd ongeacht wie 't is.

 

Ik zou eerder kiezen voor een lokale server waarop mensen via een VPN verbinding kunnen inloggen. I know, kost geld en beheer, dus de online aanbiedingen zijn misschien het "redelijk alternatief". Ik zou dan in ieder geval kijken naar versleutelingsmogelijkheden (lokaal), maar dan wordt het online bewerken wel weer wat lastiger.

En hoeveel vertrouwen heb je in je systeem beheerder, je personeel, de wachtwoorden die je personeel gebruikt of de veiligheid van de PCs van je medewerkers (trojans/keyloggers)? Als je een backup heb wil je die ook vaak offsite laten opslaan, dan moet je weer de koerier en het bedrijf die je tapes bewaard vertrouwen. Over het algemeen zal je eerder bij je eigen personeel moeten kijken wat betreft data veiligheid, dan bij derde (gerenommeerde) partijen.

Link naar reactie
  • 0

Ik mis de suggestie van Google waves, wel in de beta versie maar wel veel en handig te organiseren door samenwerken, google docs en tegelijkertijd online werken. Scheelt heel wat heen en weer mailen.

www.dropio.com is ook een mogelijkheid om online bestanden te beheren en te delen.

Maar ja Google docs is eigenlijk voldoende om mee aan de slag te gaan, voordeel is dat je dat met verschillende mensen en groepen kunt delen en ook heel veel gratis opslagruimte hebt.

 

Karin Winters

Onderwijshart met oog voor onderwijs

Link naar reactie
  • 0

Ik werk al jaren met Google Docs. Breng ze samen in Google Sites om projecten te managen. Heb ook Google Apps uitgeprobeerd maar ben toch weer terug bij de losse onderdelen. Ideaal om mee samen te werken met mensen binnen en buiten kantoor. Goed te combineren met Google Calendar en Gmail.

 

Heb net een Wave account gekregen, dat lijkt me helemaal ideaal.

 

Een voorbeeld van het gebruik van Google Sites met Google Docs is mijn eigen website: www.dewitte.org. Je kan een site openbaar maken of alleen delen met geselecteerde gebruikers.

 

Ik maak mijn docs altijd "public" maar die worden niet geindexeerd. Je moet een link hebben om ze te zien. Dan breng ik specifieke docs samen in een project site, die ik alleen deel met specifieke mensen. Zo controleer ik vrij nauwkeurig wie er toegang hebben tot mijn documenten. Ik heb nu zo'n 15 actieve projectsites waarin ik samenwerk met mensen uit de hele wereld.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

En hoeveel vertrouwen heb je in je systeem beheerder, je personeel, de wachtwoorden die je personeel gebruikt of de veiligheid van de PCs van je medewerkers (trojans/keyloggers)? Als je een backup heb wil je die ook vaak offsite laten opslaan, dan moet je weer de koerier en het bedrijf die je tapes bewaard vertrouwen. Over het algemeen zal je eerder bij je eigen personeel moeten kijken wat betreft data veiligheid, dan bij derde (gerenommeerde) partijen.

 

Als je personeel online met bestanden werkt heb je toch ook dat probleem? Met een keylogger op een client kunnen de passwords achterhaald worden en als je een voor het systeem bekend IP adres spooft komt uit de logs ook niet 1,2,3 naar voren dat er een derde aan je bestanden zit te knabbelen.

 

Een systeembeheerder is een vertrouwenspersoon, als je die in dienst hebt of inhuurt gelden er regels van geheimhouding, dat schenden kan hele vervelende consequenties hebben voor die beheerder, ik zou er niet zo bang voor zijn dat daar wat misgaat. Overigens, ik heb het systeembeheer altijd grotendeels zelf gedaan (lokale server, plm. 15 clients intern, met deels externe verbindingen).

 

Wat backup betreft; niet zo lastig om die lokaal te versleutelen en vervolgens via VPN extern op te slaan. Zelfs zoiets simpels als winrar kan al een versleuteling doen die zelfs voor de betere hacker nagenoeg niet te kraken is (tenzij hij heel veel tijd heeft).

 

Waar 't mij om gaat is juist dat ik de controle over mijn informatie in handen leg van een derde die misschien gerenommeerd mag zijn, maar die ook fouten kan maken of gekraakt kan worden of door overheden gedwongen kan worden informatie prijs te geven.

 

Ik denk dat de overweging tussen online extern en lokaal (met evt. VPN) met name geldt waar het gaat om eigen kennis, grootte van het bedrijf, belang van bescherming van jouw informatie en uiteindelijk kosten. Een VPN zet je niet zomaar op, maar is m.i. uiteindelijk beheersbaarder dan een online oplossing.

Link naar reactie
  • 0

Als je personeel online met bestanden werkt heb je toch ook dat probleem? Met een keylogger op een client kunnen de passwords achterhaald worden en als je een voor het systeem bekend IP adres spooft komt uit de logs ook niet 1,2,3 naar voren dat er een derde aan je bestanden zit te knabbelen.

Wat ik probeer aan te geven dat je systeem beveiliging afhankelijk is van de 'weakest link' en tenzij je draconische beveiligings maatregelen heb genomen, zal dat altijd je eindgebruiker zijn. Verder ben je als bedrijf net zo onderhevig aan veranderende regels als een andere partij, als de staat zegt vrijgeven die gegevens, zal je hier ook vrij weinig aan kunnen doen.

 

Als het gaat om super gevoelige gegevens, zoals medische gegevens, bank data, infrastructuur systemen (zoals luchtverkeer, etc.), dan is het een ander geval. Maar de meeste bedrijven die zich hier (onnodig) zorgen over maken, zijn zelf meestal zo lek als een mandje.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.