• 0

Bedrijf in de problemen: Advies gevraagd

Hallo, ik hoop dat ik mijn vraag/story bij de juiste rubriek post.

3 jaar terug ben ik een bedrijf begonnen.

Ik importeerde containers met natuursteen items en verkocht deze in NL.

 

Aanvankelijk met een compagnon, maar dat bleek niet te werken. Dat is ook de reden dat ik destijds heb gekozen voor een werkmaatschappij + holding structuur.

Na vertrek compagnon liep het best lekker maar door een samenloop van omstandigheden (schade, claims, crisis) ben ik nu noodgedwongen om de handdoek in de ring te gooien.

Ik heb in deze periode van 3 jaar nooit geld uit de zaak naar privé kunnen halen.

Mijn echtgenote (huwelijkse voorwaarden) is kostwinnaar. Ik heb v.a. aug. 2009 tot nu met bijna alle crediteuren een afkoopregeling getroffen om een faillisement te voorkomen.

De fiscus, bank en mijn accountant hijgen nu nog wel in mijn nek.

 

Uiteraard wil ik alles netjes oplossen, maar kan dit gewoonweg niet betalen. Ondanks het in mijn ogen zeer redelijke voorstel van de bank (30% van de € 50.000 kredeit terug betalen) blijft dit een probleem omdat de fiscus ook nog eens € 1.500 i.v.m. suppletie 2007 wil vangen en mijn accountant nog eens een kleine € 12.000 vordert voor het opmaken van de jaarstukken 2007,2008 en 2009 incl liquidatiebalans (2008 + liquidatiebalans zijn nog niet gemaakt)

 

Al met al ca. € 25.000 schuld. Ik heb verder geen bezittingen en ben dit slepende drama helemaal zat.

Ik hoef ook niet zonodig meer te ondernemen en denk dat ik maar beter voor een baas kan gaan werken. Ik overweeg om mijn bedrijf (en) failliet te laten verklaren. Op advies van mijn accountant zit ik niet te wachten. Wie heeft er een suggestie?

 

Alvast bedankt voor de tijd en moeite. Gr. C

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat zijn de haken en ogen?

 

Bijvoorbeeld: aan wie ga je de BV's verkopen? Een legitieme koper is vaak alleen te vinden als de BV (of de activa) toegevoegde waarde bieden. In veel gevallen heb je het dan over een klantenbestand dat, in combinatie met schaalvergroting en andere procesverbeteringen/kostenverlagingen tot positieve resultaten kan leiden.

 

Er zijn ook enkele marktpartijen die graag slecht draaiende BV's opkopen, maar mijn ervaring is dat je daar verschrikkelijk mee op moet passen. Voor je het weet duikt er ergens een aansprakelijkstelling van bv de fiscus op.

 

Hoe zit het nu overigens met de schulden? Sta je daar in privé borg voor, zitten er belastingschulden bij of heb je als bestuurder onverantwoorde dingen gedaan? Als dat niet zo is, dan is er voor jou persoonlijk nog niet zoveel aan de hand (vanuit financieel oogpunt!). Met betrekking tot belastingschulden: zoek even op betalingsonmacht, je moet dat op tijd melden bij de fiscus om privéaansprakelijkheid te voorkomen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0
en mijn accountant nog eens een kleine € 12.000 vordert voor het opmaken van de jaarstukken 2007,2008 en 2009 incl liquidatiebalans (2008 + liquidatiebalans zijn nog niet gemaakt)

 

Zo zeg, das niet mis... wist niet dat dat zo in de papieren loopt in Nederland.

 

Advies, ja dat is moeilijk.. Ik ben iemand die toch altijd alles netjes afhandeld als het tegen zit, dus misschien heb je een auto die je kunt verkopen of iets van andere waarde? Ik weet niet of het nog mogelijk is een persoonlijke lening te nemen of iets dergelijks.

 

Er met schone (maar misschien lege) handen afstand van nemen is in mijn opinie altijd het beste.

 

Sterkte en toch nog een klein beetje succes toegewenst.

Link naar reactie
  • 1

Ik heb toch wel een aantal vragen:

 

*Hoe ziet die afkoopregeling met die crediteuren eruit?

*Heb je eenzelfde regeling ook aangeboden aan bank/fiscus?en indien niet, waarom niet?

*Heb je voor dat krediet bij de bank privé (hoofdelijk of borgstelling) meegetekend?

*Welke argumentatie gebruikt de bank om finale kwijting bij een aanbod van 30% te weigeren?

*Je spreek over een totale schuld van € 25/m. ! Hoe kan dat, als je bij de bank € 50/m. en aan je accountant nog een kleine €

12/m. verschuldigd bent?

*Zijn de laatste jaarcijfers van 2008 of 2009 en zijn die bij KvK gedeponeerd?

 

Link naar reactie
  • 0

 

Die € 12.000 van de accountant kun je gewoon van de winst aftrekken en € 15.000 aflossing niet (wel de rente uiteraard). Dit is dus een beetje appels met peren vergelijken. Als de onderneming in een structurele verliessituatie zit, heb je overigens weinig aan zo'n aftrekpost.

Link naar reactie
  • 0

 

Die € 12.000 van de accountant kun je gewoon van de winst aftrekken en € 15.000 aflossing niet (wel de rente uiteraard). Dit is dus een beetje appels met peren vergelijken. Als de onderneming in een structurele verliessituatie zit, heb je overigens weinig aan zo'n aftrekpost.

 

Moet je a. wel winst maken en b. de liquiditeit hebben om te betalen! Als dat bij TS zo zou zijn , had hij/zij geen probleem

Link naar reactie
  • 0

Bv's verkopen is volgens mij geen optie. Ik heb een hoofdelijke aansprakelijkheid m.b.t. krediet, alleen heb ik geen bezittingen of geld. Tot dusver heb ik geen verdere belastingschulden of er moeten suppleties opduiken in 2008-2009. Onverantwoord ben ik ook niet bezig geweest, ik heb het gewoon geprobeerd. Op het moment dat je uit China je goederen betrekt is het in mijn branche gewoon vooruit aftikken met de leverancier. Ik verkocht materiaal waar weinig aan kon mankeren. Op het het moment dat de goederen arriveren en alles beschadigd blijkt te zijn wijzen de leverancier als de verscheper naar elkaar en kun je er weinig mee. Vervolgens gaan de klanten claimen en raak je steeds verder achterop. De nekslag was de betalingsmoraal van de gemiddelde klant. Ik ben inmiddels in gesprek met iemand van de fiscus, wellicht aanspraak op kwijtschelding. M.vr.gr. C

Wat zijn de haken en ogen?

 

Bijvoorbeeld: aan wie ga je de BV's verkopen? Een legitieme koper is vaak alleen te vinden als de BV (of de activa) toegevoegde waarde bieden. In veel gevallen heb je het dan over een klantenbestand dat, in combinatie met schaalvergroting en andere procesverbeteringen/kostenverlagingen tot positieve resultaten kan leiden.

 

Er zijn ook enkele marktpartijen die graag slecht draaiende BV's opkopen, maar mijn ervaring is dat je daar verschrikkelijk mee op moet passen. Voor je het weet duikt er ergens een aansprakelijkstelling van bv de fiscus op.

 

Hoe zit het nu overigens met de schulden? Sta je daar in privé borg voor, zitten er belastingschulden bij of heb je als bestuurder onverantwoorde dingen gedaan? Als dat niet zo is, dan is er voor jou persoonlijk nog niet zoveel aan de hand (vanuit financieel oogpunt!). Met betrekking tot belastingschulden: zoek even op betalingsonmacht, je moet dat op tijd melden bij de fiscus om privéaansprakelijkheid te voorkomen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb toch wel een aantal vragen:

 

*Hoe ziet die afkoopregeling met die crediteuren eruit?

Ik heb 20% van het crediteuren totaal opgenomen van mijn zakelijke rekening. Met dit geld ben ik mijn crediteuren stuk voor stuk gaan opzoeken en de situatie voorgelegd. Of accepteren of achter in de rij na faillisement. (Ik wilde dit toen nl. persé voorkomen).

*Heb je eenzelfde regeling ook aangeboden aan bank/fiscus?en indien niet, waarom niet?

De bank heb ik dit ook aangeboden, zij gingen echter niet verder dan 30%.

*Heb je voor dat krediet bij de bank privé (hoofdelijk of borgstelling) meegetekend?

hoofdelijk, alleen heb ik niets.

*Welke argumentatie gebruikt de bank om finale kwijting bij een aanbod van 30% te weigeren?

zij gingen niet accoord met mijn afkoopvoorstel (20%), 30% + ter hand nemen van de debiteuren is wel accoord.

*Je spreek over een totale schuld van € 25/m. ! Hoe kan dat, als je bij de bank € 50/m. en aan je accountant nog een kleine € 12/m. verschuldigd bent?

Bij 30% tegen finale kwijting + acc.kosten zou e.e.a ca. 25.000 moeten kosten.

*Zijn de laatste jaarcijfers van 2008 of 2009 en zijn die bij KvK gedeponeerd?

nee, en dat ben ik juridisch wel verplicht

 

 

Link naar reactie
  • 0

Op advies van mijn accountant zit ik niet te wachten.

 

Dit vind ik een hele interessante opmerking. Waarom zit je niet te wachten op advies van je accountant (behalve dat hij graag zijn rekeningen betaald wil zien)?

 

Uiteraard heb ik er al die tijd met open ogen bij gestaan. Het acc.kantoor wist dat er v.u. privé nog een heeele tijd "ondernomen" had kunnen worden (zinloos doormedderen bedoel ik). Ik heb altijd zonder personeel gewerkt en mijn administratie als hapklarebrokken aangeleverd. De facturen logen er ondanks dat niet om. Op het moment dat ik het financieel niet meer kan opbrengen en en afkoopdeal aanbied, gaan zij als enige crediteur op hun achterste poten staan. Daarom zit ik inderdaad niet meer op advies te wachten en op facturen al helemaal niet.

Link naar reactie
  • 0

Klinkt alsof je met een businessidee bent begonnen dat nooit winst heeft kunnen maken. Heb je de eerste jaren nog wel je voorraad steeds kunnen verkopen? Uit successtorys van grote ondernemers blijkt dat ze soms in het begin veel tegenslag hebben gehad, maar toch een of andere veerkracht bezitten om het anders te gaan doen. Kernvraag hierbij is; ben je een ondernemer of een man die van de inhoud (beeldhouwen en steen) houdt? Deze vragen lossen niet concreet en snel je schuld van 25000 op, maar geven misschien wel richting aan je toekomst die ervoor moet zorgen dat jij in een hoedanigheid komt, dat er geld verdiend wordt.

www.impactgroep.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.