• 0

a.s. vrijdag wordt mijn eerste import bestelling van uit China verzonden. En NU?

Beste mede ondernemers / importeurs,

 

Voor mij is het bijna zover. Mijn eerste Import bestelling zal aanstaande vrijdag klaar zijn en verscheept worden vanuit China (Hong Kong) naar Nederland (Rotterdam).

 

Nu weet ik niet wat mij allemaal te wachten staat voor de aankomende weken. Hier is niet echte een duidelijk verhaal over te vinden. Of ik moet er over heen lezen.

Ik hoop dus ook dat jullie mij gerust kunnen stellen.

 

Mijn leverancier wilde niet met de door mij aangewezen Expediteur samen werken. Als reden gaf hij aan dat de tussenpersoon in China het 3x de gebruikelijke tarieven rekende.

Hierbij kwam hij met een alternatieve optie dat hij alles op de bood zou zetten. In samenwerking met een Expediteur in Rotterdam. Ik heb contact gehad met deze expediteur en uitgerekend wat ik in deze optie totaal kwijt zou zijn. En dit was zelfs iets goedkoper dan de offerte die ik al had liggen. Het gaat overigens over een 5 CBM. Dus niet een volledige container.

Maar hoe zit het nu met de verzekering als bijvoorbeeld die container van de bood af valt.

 

Nu het volgende:

Ik weet niet welke papieren ik allemaal moet hebben / opvragen bij mijn leverancier. Om alles soepel hier in Nederland te laten verlopen. Ivm inklaren en aangeven bij de Douane.

Of regelt dit de Expediteur allemaal.

 

Ook de Tarik codes blijven mij een beetje onduidelijk. Ik heb ze opgevraagd bij mijn leverancier maar daar heb ik nog steeds geen antwoordt op. Dus ik heb de Douane zelf gebeld om mij een Tarik code op te laten geven.

Uit dit telefoongesprek had ik een beetje het idee dat zij het ook niet allemaal precies weten. Het was echt een beetje van nauw neem die maar.

Kan ik nu gewoon blindelings deze tarik codes aanhouden?

 

Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden die jullie de eerste keer zijn vergeten.

 

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen op deze avontuurlijke kwestie.

 

Met vriendelijke groet

 

Hans Oversluizen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Misschien een beetje flauwe opmerking (bij voorbaat excuus daarvoor) , maar vind je niet dat je dit zelf al helemaal had moet onderzoeken voordat je een bestling ging plaatsen en laten versturen.

Als je FOB koopt bepaal jij met wie verscheept wordt. HS Code noodzakelijk voor douane aangifte moet de leverancier je kunnen geven, alhoewel grote kans dat een Chinees bedrijf hier totaal geen benul van heeft. Een goede expediteur in Rotterdam kan aan dehand van een duidelijke produktomschrijving de douanecode opzoeken. De papieren die nodig zijn moet een leverancier ook weten. In ieder geval een Bill of Lading (konnossement) een handelsfaktuur (commercial invoice) en een paklijst (packinglist). Hou je ook rekening met eventuele inspectie door de douane, waardoor extra kosten ontstaan die aan de ontvanger worden doorberekend door de agent van de rederij/groupeur waar het mee binnenkomt.

Verzekering: Hoe heb je gekocht C&F, CIF. Boj CIF verzekert de verscheper. In alle andere gevallen moet je zelf een verzekering afsluiten.

Kortom, er had al een heleboel huiswerk gedaan moeten worden. Dit is echt niet zo moeilijk uit te vinden.

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

In ieder geval bedankt voor je reactie Rob.

En ik snap je opmerking. Echter loop ik al heel mijn leven tegen het feit dat er niks bij mij van zelfsprekend gaat.

Ik heb met veel mensen gesproken (ook importeurs). Die allemaal een verhaal hadden van: dat doe je zus en zo en helemaal geen probleem. Met een veel uitgesproken zin (in China kan alles en is niks te gek). Ik heb zelfs een bedrijf ingehuurd hier in Nederland die mij zou helpen met contacten en onderhandelingen. Nou ze hebben alleen geholpen om mijn bankrekening te plunderen.

Als voorbeeld: zij zouden wel even de monsters goedkoop regelen. In totaal is er 20 euro van de monster afgegaan. Waar ik tot gevolg een rekening van 180 euro van mijn tussen persoon kreeg. En een hoop gezeik over een transport prijs die zij verkeerd hadden berekend.

 

Dus na 3 maanden een behoorlijke mailverkeer tussen mij en maar 1 leverancier zijn we eindelijk tot een contract gekomen. Nu ben ik iemand die liever iets meer geld uitgeef en dan gewoon een goed bedrijf inhuur dan dat ik voor de goedkoopste ga. Dus na een aantal offertes opgevraagd te hebben en bestudeerd te hebben. Heb ik gekozen voor een expediteur die ook hier op de website goed aangeschreven staat. (overigens de duurste van de 3) Ook hier alleen maar gezeur over prijzen die gerekend worden in China. Tot dat mijn leverancier niet wil samen werken met deze expediteur.

Nu ga ik dit bedrijf niet meteen zwartmaken want het zal wel weer aan mij liggen.

 

Mijn leverancier levert onder FOB. Echter heeft hij aangeboden om de producten in een container te stoppen en te verschepen naar Nederland meerprijs 5USD per CBM totaal dus 25 USD.

De afhandelingskosten die hier in Nederland worden doorberekend zijn een stuk duurder.

Maar voor alsnog in totaal iets goedkoper dan de 1ster Expediteur.

 

Maar hier heb ik dus niet opgerekend want het oorspronkelijke idee was dat ik de gehele transpoort van uit Nederland zou afhandelen. Dus ook de verzekering

 

Dus als ik het goed begrijp blijf het in orde brengen van de documenten voor de expediteur.

En hij heeft nodig een Bill of Lading een Commercial Invoice (is all aanwezig) en een packinglist.

 

Ik zal aan mijn leverancier de HS code opvragen. Misschien dat hij Taric code niet begrijp.

Ook hier voor de duidelijkheid heb ik twee keer gesproken met een de Douane.

Voor het importeren van een aquarium heb ik tot twee keer een andere tarief opgekregen. 1x 11,5% en 1x3%.

 

Dus ik heb echt wel mijn huiswerk gedaan maar niks loop zo als het moet lopen.

 

O en bedankt voor de tip van de douane controle. Ik weet namelijk nu al dat ik er weer voor uitgekozen wordt.

 

Uiteraard meerder suggestie voor aandachtspunten zijn van harte welkom

Link naar reactie
  • 1

Het is niet ongebruikelijk dat de Chinese leverancier het liefst werkt met een zelf gekozen verscheper en inderdaad is dit doorgaans ook nog goedkoper dan wanneer je het zelf probeert te regelen.

 

De issue is vaak het traject leverancier -> boot. De leverancier heeft doorgaans afspraken met de partijen die het transport naar de boot en de uitvoer moeten regelen, daaraan gekoppeld is vaak ook een deal met de reder van de zeevracht. Als een koper daar per sé vanaf wil wijken moet de leverancier nieuwe onderhandelingen aangaan met een andere partij, die probeert dan het onderste uit de kan te krijgen. Ook kan er sprake zijn van risico op corruptie als er met een andere partij moet worden gewerkt dan degene waar afspraken mee zijn.

 

Advies wat betreft transport; vraag de leverancier met welke agent de door hun gekozen reder samenwerkt in NL en gebruik deze ook als agent om de boel in te klaren. Zij kunnen ook helpen met tariefcodes etc.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan enkel adviseren een gerenomeerde vervoerder te kiezen, er zijn er een aantal die goede ondersteuning bieden in China en in Nederland voor invoer en douane handelingen.

 

Beltaal gewoon iets meer de eerste keer, kijk hoe het trajekt verloopt en documenteer alles goed, dan kan je het de volgende keer zelf.

 

Wanneer de lading in Nederland staat aan te komen krijg je hiervan bericht. Als je wilt en aangeeft dat je hulp nodig hebt is dit meestal geen probleem om voor de agent in Nederland je bij te staan met alle afhandeling van papieren en betalingen etc. Meestal is dat gewoon 1 verzamel factuur betalen, belasting en invoerrechten betalen en de lading staat klaar voor ophalen of verder transport dezelfde of volgende dag.

 

Het laatste waar ik wakker van zou liggen is de mening van de leverancier over jouw keuze van vervoer. Laat hem lekker zorgen maken over produceren, dan maak jij je zorgen over vervoer. Je hebt een contract voor FOB dus kan hij dit mooi nakomen.

 

Jammer te horen dat je door iemand die bemiddeld in de maling bent genomen. Het is normaal dat een sample gewoon tegen kostprijs wordt opgestuurd. Indien er 10X de prijs wordt gevraagd moet hij blijkbaar van samples opsturen leven en dat is nooit een goed teken.

 

Verders veel succes, de eerste stappen zijn gezet!

Link naar reactie
  • 0

Het is niet ongebruikelijk dat de Chinese leverancier het liefst werkt met een zelf gekozen verscheper en inderdaad is dit doorgaans ook nog goedkoper dan wanneer je het zelf probeert te regelen.

 

De issue is vaak het traject leverancier -> boot. De leverancier heeft doorgaans afspraken met de partijen die het transport naar de boot en de uitvoer moeten regelen, daaraan gekoppeld is vaak ook een deal met de reder van de zeevracht. Als een koper daar per sé vanaf wil wijken moet de leverancier nieuwe onderhandelingen aangaan met een andere partij, die probeert dan het onderste uit de kan te krijgen. Ook kan er sprake zijn van risico op corruptie als er met een andere partij moet worden gewerkt dan degene waar afspraken mee zijn.

 

Advies wat betreft transport; vraag de leverancier met welke agent de door hun gekozen reder samenwerkt in NL en gebruik deze ook als agent om de boel in te klaren. Zij kunnen ook helpen met tariefcodes etc.

 

Hier heb ik nog niet eerder van gehoord... ook nog nooit meegemaakt dat een leverancier een transporteur (boot/luchtvracht) opdrong. Klinkt mij dus als ongeloofwaardig in de oren.

 

Wat wel gebeurd is dat bedrijven afspraken hebben met vervoerders tot aan de chinese haven.

 

Waarom ? Omdat het bedrijf geen export vergunning heeft en de vervoerde wel. Dit is een gebruikelijke deal en komt heel vaak voor.

 

Een suggestie van de producent voor vervoer hebben mensen helemaal niet nodig, dit moet je altijd gewoon zelf doen. Dan weet je zeker dat je een goede deal kan krijgen. 1o seconden google en je hebt een hele lijst.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Hier heb ik nog niet eerder van gehoord... ook nog nooit meegemaakt dat een leverancier een transporteur (boot/luchtvracht) opdrong. Klinkt mij dus als ongeloofwaardig in de oren.

 

We zeggen deels hetzelfde, de issue zit 'm in het traject tot "on board". De leverancier dringt de uiteindelijke transporteur niet op, maar heeft vaak afspraken met een agent. De agent heeft weer afspraken met een reder. Vaak zijn die goed uitonderhandeld en kan het geen kwaad er gewoon gebruik van te maken.

 

Ik heb veel met Maersk(logistics) gewerkt, tariefafspraken hier in NL (vanwege het volume), maar ik stuitte vaak op problemen in het traject toeleverancier - lokale agent. Als je FOB koopt betaalt de leverancier voor alle kosten tot "on board". De leveranciers hebben vaak goede afspraken met hun agent (ook weer gebaseerd op volume). Op het moment dat je afdwingt om gebruik te maken van de lokale agent van jouw transporteur, dan is het niet ongebruikelijk dat de lokale kosten opeens een stukje hoger worden. De leverancier heeft dat niet ingecaluleerd in zijn verkoopprijs en gaat dan steigeren. Ik heb het meegemaakt dat er werd geweigerd om met een bepaalde agent te werken vanwege extra kosten van USD 20,--. Het ging in dit geval niet om het geld, maar om de trots van de leverancier, hij voelde zich belazerd en klaagde daarover bij mij (zeer ongebruikelijk, maar wel prettig om eens te horen waar dat probleem nu zat!).

 

Ander punt is dat ik merkte dat ik vaak (aanmerkelijk) betere tarieven kreeg als ik het transport door de leverancier liet regelen. Ik denk dat het dus zeker de moeite waard is om de suggestie van de leverancier in overweging te nemen. Ander punt daarbij is - als de kosten niet (veel) hoger zijn - dat de leverancier het op die manier prettiger vindt om met je te werken, je kan wel altijd proberen af te dwingen dat ze het doen zoals jij zegt, maar het draagt niet altijd bij aan de relatie. Ik probeerde dat een keer met een Chinese leverancier, maar deze meldde dat het niet mogelijk was mijn agent te gebruiken ivm problemen met corruptie. Of dat waar is? Geen idee, maar waar het mij om te doen was was de uiteindelijke kostprijs. Ik heb met de leverancier de deal gemaakt dat ik 't best vond, zolang de prijs beter was dan wat ik zelf kon krijgen en dat ik het eventuele verschil in mindering zou brengen op de goederenprijs, dat was accoord. Zij blij, ik blij. Ik kreeg overigens nooit betere tarieven dan wat zij konden regelen, terwijl het totaalvolume wat ik deed en centraal probeerde neer te leggen toch heel aardig was.

 

Link naar reactie
  • 1

Als de fabriek FOB leverd zal het mij een worst zijn door wie en hoe hij mijn container naar de haven krijgt, al gebruikt hij paard en wagen. Als mijn goederen maar goed en FOB aangeleverd worden.

 

Misschien dat ik iets mis hier, maar misschien komt dat omdat ik hier al te lang woon hahaha. Als het al zou gaan om 20usd die een leverancier zou mislopen als ik zijn "mannetje" niet gebruik, dan kan ik mij niet voorstellen dat hij lang gaat nadenken als ik zeg: zullen we er dan maar gewoon mee stoppen ?

 

Voor transport zou ik altijd alles in eigen hand houden. Geen shady deals etc, en zeker niet om de producent zijn eer niet te krenken. Die tijd is in China nu ook wel een beetje voorbij.

 

Link naar reactie
  • 0

Van Hongkong naar Rotterdam is eigenlijk een ander verhaal dan vanaf Shanghai (of andere Chinese haven) naar Rotterdam. Hongkong heeft een andere status en dan is nog de vraag waar jouw leverancier zich bevindt? Is dat in Hongkong of is dat in een ander deel van China? Zoals Paul al schreef kun je de meeste problemen al omzeilen door FOB te laten leveren en hier een goede internationale vervoerder je zaakjes te laten afwerken. Daar zit ook een douane-expert, die jou precies kan opgeven of je invoerrechten moet betalen of en en zo ja, hoe veel procent. Als importeur moet je wel voor een Chinese factuur en voor de LC zorgen. Invoeren van Hongkong-spullen kunnen een ander importheffingstarrief hebben dan spullen uit China. Importeren vanuit Hongkong via GB kan dan gunstiger zijn vanwege de speciale status van GB t.o.v. Hongkong.

Link naar reactie
  • 0

@Paul

 

Jij bent gewoon een keiharde :)

 

De discussie is interessant, ik hoop dat anderen er wat aan hebben, maar eigenlijk zeggen we nog steeds hetzelfde; waar het om gaat is dat je je spullen goed en voor de juiste prijs krijgt, wat mij betreft het liefst met zo min mogelijk gehannes en daarom heb ik er geen moeite mee om het voor ons "afwijkende" gedrag van de Aziatische leverancier te accepteren, mits het me niet meer kost of langere transporttijden oplevert.

 

Ik denk niet dat dat shady is, althans niet voor het deel wat ik zie vanuit NL, me verdiepen in de lokale folklore is niet mijn core business (alhoewel op z'n tijd wel interessant). Ik moet erbij vermelden dat dit topic over China ging, maar ik combineer ook de ervaringen met Indonesië, Vietnam, Singapore en Sri Lanka. De 20 USD leverancier was een Indonesiër, ik verbaasde me over zijn felheid, maar hij legde wel een probleem bloot waar ik vaker mee te maken had gehad, namelijk het traineren van transport door andere leveranciers. Er mee stoppen was voor mij geen optie, nl veel investeringen in de leveranciers om de gewenste productkwaliteit te krijgen.

 

Link naar reactie
  • 0

Het verhaal zoals Karci schets klinkt mij zeer bekend in de orde.

Het verhaal "dat die tijd in China wel voorbij is" kan ik niet onderschrijven. Voor iemand die er al zo lang woont moet dit

toch ook bekend klinken en ervaren zijn.

Ikzelf ken Guangzhou vrij goed, mijn vrouw komt er vandaan, en de mensen uit deze stad staan bekend als scherpe onderhandelaars, dat was al zo toen de stad nog Canton heette. Moelijk doen over een bedrag van 20 euro is ook niet ongewoon. Het gaat inderdaad vaak niet om het geld maar om "gezicht" wat in China nog een zeer grote rol speelt.

Alle veranderingen ten spijt, China in zijn geheel is toch echt anders dan onze westerse maatschappij.

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Aziaten zijn gewoon simpelweg geen Europeanen, maar het zijn wel meesters in zich verplaatsen in onze "handelsmentaliteit". China heeft heel snel geleerd om een soort vertaalslag te maken tussen hun manier van doen en de onze, daarom gaat het meestal goed voor de processen die voor ons zichtbaar zijn, maar wat er intern gebeurt is een heel ander verhaal. Je merkt dat als je Indonesië of China gewend bent en dan een keer inkoopt in Vietnam, de Vietnamezen zijn nog bezig hun "vertaalsoftware" te ontwikkelen, je hebt daar nog te maken met de "rauwe" Aziatische manier van doen. Ondanks m'n - naar ik zelf dacht - aardige hoeveelheid ervaring met Azië moest ik met Vietnam weer even terug naar de schoolbankjes.

 

Maar ontopic; hans1982, ik ben benieuwd hoe 't afloopt en als je nog wat wilt weten, kom maar op.

Link naar reactie
  • 0

Je moet eens gaan praten met de mensen van Chinamex. Op hun website staat meer informatie. Zij bemiddelen tussen Nederlandse en Chinese bedrijven. Spreken de taal en kennen hun connecties in China erg goed.

De uitgelezen instantie om zaken met China in beter en vooral veilige financiele banen te begeleiden.

 

Veel succes

 

Achim

Achim van der Graaff

Founder and Owner http://www.gffairfreightsolutions.nl

Link naar reactie
  • 0

Het verhaal zoals Karci schets klinkt mij zeer bekend in de orde.

Het verhaal "dat die tijd in China wel voorbij is" kan ik niet onderschrijven. Voor iemand die er al zo lang woont moet dit

toch ook bekend klinken en ervaren zijn.

Ikzelf ken Guangzhou vrij goed, mijn vrouw komt er vandaan, en de mensen uit deze stad staan bekend als scherpe onderhandelaars, dat was al zo toen de stad nog Canton heette. Moelijk doen over een bedrag van 20 euro is ook niet ongewoon. Het gaat inderdaad vaak niet om het geld maar om "gezicht" wat in China nog een zeer grote rol speelt.

Alle veranderingen ten spijt, China in zijn geheel is toch echt anders dan onze westerse maatschappij.

 

Ik denk dan ook dat dat voornaamlijk te maken heeft met het feit dat ik hier woon en mijn mensen direkt gehakt maken van een leverancier die rare eisen gaat stellen. Ze zullen het vast proberen een aantal, maar ik heb het gevoel dat hier uit onwetendheid en "laat ik de relatie maar niet verstoren" op ingegaan wordt. Vanuit Nederland moet je uiteindelijk gewoon veel meer vertrouwen hebben in de beste intenties van een Chinese producent. Velen zijn er voor U al mee de fout in gegaan door aan "gezicht verliezen van de chinees" teveel aandacht te schenken.

 

De Chinees lacht je gewoon uit, hij of zij denk enkel en alleen aan geld verdienen. Pas wanneer je echt over grote aantallen of orders praat is het soms handig om de gevoelens van de Chinees te bespelen en mee te gaan in de "culturele gebruiken" (kuch). Maar dan enkel om je eigen voordeel hiermee te bereiken. Wanneer je denkt dat de chinees je ineens als een vriend ziet wanneer je thee meedrinkt, zijn vriendjes geld mee laat verdienen oid dan leef je in een droom wereld denk ik en verlies je per definitie geld, ook al lijkt dit soms in eerste ogenschouw niet zo te zijn.

 

Wanneer je hier bent en fabrieken bezoekt doe je gewoon lekker mee met de culturele gebruiken als dat uitkomt, maar voor zaken doen heeft dit niet echt toegevoegde waarde meer. Bedenk ok dit; als je een spelletje wilt spelen met een chinees dan moet je gewoon van te voren weten dat je zeker kan winnen. Als je niet zeker bent, dan gewoon keihard zaken doen. Mijn ervaring is dat dit de beste manier is van handelen. Alles is duidelijk zonder verdere emotionele verplichtings gevoelens etc etc.

 

Iedereen is anders en denkt anders, ik deel enkel hoe ik er over denk en hoe ik dagelijks diverse zaken meemaak.

 

Ik zit ook in Zhongshan nu, leuke fabriek, ordertje voor ze, nix geen thee, KTV of andere onzin. Eerst produceren en alles controleren. Als ie dat 2 of 3 keer zonder problemen kan doen vind ik het ook wel leuk om daar eens op te toosten maar het moment hiervoor is zeker niet in het begin.

 

Link naar reactie
  • 1

Hallo Hans,

 

Dezelfde vragen die jij nu stelt, heb ik korte tijd geleden ook gehad. Vorige week is mijn eerste (door mijzelf) geïmporteerde container gelost (uit India). Het antwoord op veel van jouw vragen kun je op veel internetsites terugvinden. Met mijn Indiase leverancier heb ik eerst geprobeerd transport in de deal uit te onderhandelen met als doel om goedkoper uit te zijn. Daarnaast heb ik zelf een poging gedaan om het transport te regelen, maar ik heb (gelukkig) tijdig ingezien dat het zelf doen van alle handelingen, wel erg veel risico's met zich meebrengt als groentje zijnde. Daarom heb ik een vertrouwnde Nederlandse expediteur ingeschakeld die in India contacten heeft en het gehele traject (FOB) van India naar mijn huis, goed en snel kon regelen. Hieraan zit een prijskaartje, maar het voordeel is dat je een bedrijf hebt dat hiermee veel ervaring heeft waardoor je relatief weinig risico loopt en je weet dat je de lading snel en veiling thuis kan krijgen. Daarnaast is het een goede leerschool om de kunst een beetje af te kijken en kan je je accountmanager van de expediteur (kosteloos) het hemd van het lijf vragen.

Het importeren van mijn eerste container ging in ieder geval zo goed dat ik de volgende keren weer gebruik ga maken van dezelfde expediteur. Ik plaats de bestelling bij mijn leverancier in India en ik geef mijn accountmanager het telefoonnummer van hem en ze regelen zelf de rest. Ik weet niet hoe dit normaliter gaat, maar het heeft mij als beginnend ondernemer veel tijd en moeite bespaard die ik liever in de marketing en verkoop wil steken.

 

Ik hoop in ieder geval dat je hier iets aan hebt en ik wens je veel succes met de import.

 

Groet

 

Link naar reactie
  • 0

Dit is inderdaad de enige juiste manier om dit te regelen met de minste kans op problemen.

Neem voor de afhandeling een goede expediteur, kost iets maar je kunt dit toch niet allemaal zelf regelen.

Hou je als ondernemer bezig met je kerntaken.

 

Hallo Hans,

 

Dezelfde vragen die jij nu stelt, heb ik korte tijd geleden ook gehad. Vorige week is mijn eerste (door mijzelf) geïmporteerde container gelost (uit India). Het antwoord op veel van jouw vragen kun je op veel internetsites terugvinden. Met mijn Indiase leverancier heb ik eerst geprobeerd transport in de deal uit te onderhandelen met als doel om goedkoper uit te zijn. Daarnaast heb ik zelf een poging gedaan om het transport te regelen, maar ik heb (gelukkig) tijdig ingezien dat het zelf doen van alle handelingen, wel erg veel risico's met zich meebrengt als groentje zijnde. Daarom heb ik een vertrouwnde Nederlandse expediteur ingeschakeld die in India contacten heeft en het gehele traject (FOB) van India naar mijn huis, goed en snel kon regelen. Hieraan zit een prijskaartje, maar het voordeel is dat je een bedrijf hebt dat hiermee veel ervaring heeft waardoor je relatief weinig risico loopt en je weet dat je de lading snel en veiling thuis kan krijgen. Daarnaast is het een goede leerschool om de kunst een beetje af te kijken en kan je je accountmanager van de expediteur (kosteloos) het hemd van het lijf vragen.

Het importeren van mijn eerste container ging in ieder geval zo goed dat ik de volgende keren weer gebruik ga maken van dezelfde expediteur. Ik plaats de bestelling bij mijn leverancier in India en ik geef mijn accountmanager het telefoonnummer van hem en ze regelen zelf de rest. Ik weet niet hoe dit normaliter gaat, maar het heeft mij als beginnend ondernemer veel tijd en moeite bespaard die ik liever in de marketing en verkoop wil steken.

 

Ik hoop in ieder geval dat je hier iets aan hebt en ik wens je veel succes met de import.

 

Groet

 

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.