• 0

Succesvol sociaal netwerken

Social Networking wordt belangrijker voor Google

Vanaf januari 2010 gaat Google’s zoekmachine veranderen. Onder de werktitel “Google Caffeine” is er hard gewerkt aan het volledig herschrijven van het zoekalgoritme, de complexe wiskundige formule waarmee de posities van websites in de resultaten worden bepaald.

 

Eén van de grootste veranderingen waarover wordt geschreven door SEO deskundigen, is de nadruk die zal worden gelegd op de zogenaamde “real time” zoekresultaten. Google wil informatie weergeven op het moment dat het wordt gepubliceerd en heeft daarom een voorkeur ingebouwd voor onder andere social networking websites en RSS newsfeeds.

 

Waarom Social Networking?

PageRank is de kern van de zoektechnologie van Google en wordt gebruikt om een indexcijfer te geven aan webpagina’s. Dit cijfer is gebaseerd op de relatieve populariteit van de pagina, gemeten met het aantal links dat de pagina van andere sites krijgt. De redenatie hierachter is dat hoe meer links een site krijgt, hoe interessanter deze dan moet zijn. Dit is Google’s idee van een onafhankelijke zoekmachine.

 

Helaas voor Google zijn website-eigenaren verre van onafhankelijk en worden links naar de site gewoon geruild en gekocht. Dit ondermijnt de grondbeginselen van Google en daarom is er gezocht naar een alternatief: social networking. De gedachte hierachter is dat hoe meer er over je gesproken wordt op FaceBook, hoe meer twitterbijdragen en vermeldingen er op bookmarksites als Digg.com verschijnen, hoe interessanter je website moet zijn. De waardering voor websites wordt niet meer bepaald door website-eigenaren, maar door internetgebruikers.

 

Hoe maak je van Social Networking een succes?

“Je plaatst een tweet of een reactie op een forum en het netwerk doet de rest!”. Helaas komen organisaties er vaak achter dat hun bijdrage aan het netwerk niet wordt opgepakt en verspreid. De oorzaak hiervan is dat veel organisaties social networking zien als een repeterende éénmalige activiteit, waarbij ballonnetjes worden opgelaten binnen populaire sites. Met alleen commerciële intenties een netwerk binnentreden, wordt snel als a-sociaal gezien en voegt niets toe aan de bestaansreden van de online groep.

 

Door social networking te gaan benaderen als continu proces kan de aanwezigheid op deze sites tot een succes worden gemaakt. Zie het netwerken als het starten van nieuwe vriendschappen: begin niet meteen met het verspreiden van de commerciële boodschap, praat mee met groepsleden en beantwoord vragen van andere netwerkgebruikers. Op die manier laat je zien een expert te zijn op je vakgebied. Zodra de “expert” status binnen het netwerk verworven is, zul je zien dat de aanbevelingen van een product, dienst of actie eerder zullen worden verspreid als waardevolle informatie.

 

Social Networks als CRM/marketingtool

Social networking wordt belangrijker voor Google, maar hoe maak je het ook belangrijk voor je eigen marketingactiviteiten? Social networks zijn heel uitgebreide CRM pakketten: als ondernemer krijg je de beschikking over verjaardagen, contactmogelijkheden, en inzage in opleidingsniveau en en interesses. Dagelijks inloggen op bijvoorbeeld Hyves geeft je de kans een persoonlijke boodschap te sturen aan de jarigen binnen je netwerk en er een commerciëel tintje aan te geven (denk bijvoorbeeld aan zaken als een verjaardags-kortingscode voor je webwinkel). Social networking heeft de potentie één van de meest succesvolle marketing kanalen voor een onderneming te worden door te investeren persoonlijke relaties in plaats van massamedia.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een column over Google en sociale netwerken. En wat die twee kunnen gaan betekenen voor zakelijke ondernemers/ondernemingen.

Daar zijn wat kanttekenen bij te plaatsen.

1. Sociale netwerken zijn er niet op gemaakt om als doorgeefluik van zakelijke informatie te dienen. Op die netwerken wordt gekletst en gekeuveld en als daar ook zakelijke informatie bij wordt geplaatst, dan zal dat hooguit 1 a 2% van de inhoud van zo'n netwerk inhouden. Tenzij er speciale zakelijke "sociale" netwerken worden opgebouwd natuurlijk. want dan kan dat 100% worden. De vraag is of een organisatie als Google dat aan het organiseren is? In zo'n geval kan het voor sommige branches gemakkelijk zijn om informatie uit te wisselen, alhoewel ik nog geen duidelijk beeld heb.

 

2. De activiteiten van Google beginnen meer en meer op die van een gedrocht te lijken. Het is er enkel op gericht om met succesvolle en niet-succesvolle ondernemers mee te liften. De zakelijke mogelijkheden lijken wel onuitputtelijk te zijn en ik zie/hoor alle e-ondernemers braaf meelopen met die hype. het opkomen van frisse concurrentie is nauwelijks meer mogelijk, want Google heeft zich heel slim eigenaar gemaakt van bijna alle internetinformatie. Je kunt op je vingers natellen dat daar vanuit Brussel met argusogen naar wordt gekeken en dat er niet veel meer hoeft te gebeuren of er zal worden ingegrepen om de kansen op de internetmarkt, ook bij andere bedrijven te brengen.

Graag zou ik van de CS een voorbeeld willen zien, waarin de waarde doorgeven van zakelijke informatie via een sociaal netwerk, wordt aangetoond. Al was het maar alleen voor mijn beeldvorming.

Link naar reactie
  • 0

Nou, mij spreekt deze column wel aan. Ik vind het actuele 'kapstokje' over de aangekondigde veranderingen van Google wel een goede vondst. Daardoor voel ik mij uitgedaagd het gehanteerde jargon te ontcijferen en dan de column nog eens te lezen. Leuk geschreven qua opbouw en aardige 'eye openers' over social networking. Compliment!

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Als groot consumenten bedrijf kan ik me er wel in vinden. Ik weet dat bijvoorbeeld Pepsi en Coca Cola (laten) bijhouden hoe vaak hun producten/naam genoemd worden in blogs/twitters etc Dit om te zien hoe hun producten vallen bij de consumenten. Ook kan je dan eventuele problemen (ontploffende flessen :)) aan zien komen omdat ineens het aantal berichten omhoog gaan. Kan je er meteen een webcare team op zetten.

 

Maar voor Jan met de kleine webshop zal het allemaal zo'n vaart niet lopen. Gewoon je content uniek houden en zoveel mogelijks links krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Wat mij triggert is actieve deelname van mensen binnen sociale netwerken onder hun eigen naam en niet die van een organisatie. Je spreekt niet met Higher Level maar met iemand die iets bij Higher Level doet, bijvoorbeeld. Organisaties spreken niet ... maar mensen.

Zo ook in online sociale netwerken.

Daarbij komt dat ik in Twitter niet zit te wachten op reclamebooschappen en links maar op communicatie twee kanten op, ik vraag iets en krijg antwoord.

Daarnaast denk ik ook dat niet alle online sociale netwerken geschikt zijn om commercielie activiteiten te plegen. Ik wil met Hyves iets anders dan met LinkedIn.

Volgens mij blijft tweezijdige communicatie het belangrijkst...niemand zit op een antwoord sturende robot te wachten.

Indien je als bedrijf kiest voor de inzet van online sociale netwerken, zul je dat weloverwogen en zeker met een gedegen tijdsinzet (dus veel en vaak actief) moeten doen, anders moet je er niet aan beginnen.

 

Karin Winters

Onderwijshart met oog voor onderwijs

Link naar reactie
  • 0

Goede column naar mijn mening. Goed geschreven, lekker leesbaar en informatief.

 

Ik ben zelf niet zo op de hoogte en kan ook niet inschatten in hoeverre jij inzicht heb in de strategie van google. Maar zoals jij het nu stelt klinkt het als een logische keuze en gevolg van huidige trends.

 

Ik maak mijzelf alleen wat zorgen over de vluchtigheid van laatste webtrends. Twitter was geloof ik laatst in het nieuws dat de accounts die gemaakt zijn voor het grootste deel nooit of weinig gebruikt zijn. En ik geloof zelf niet in een langdurig succes van twitter.

 

Daarnaast geeft Odems terecht aan dat er via social networking heel erg veel ruis is. Ik merk dit probleem al bij bijvoorbeeld een tweakers waarin de zoekfunctie meerdere malen geen raad weet met de generieke content op de website. De waarde van een link vanuit social networking sites zal dan ook lastig op waarde te schatten zijn. Mocht dit het geval worden verwacht ik dat er seo manipulators zullen opduiken die fake networking portals gaan opzetten, als dit al niet het geval is.

 

Jouw 2e gedeelte is inspirerend. Ik geloof dat ik van jouw hand ook wat puntenlijsten heb voorbijzien komen op dit forum, waarin het belang al naar voren kwam. En dit is ook iets wat ik mijn klanten op het hart wil drukken. Bouw en onderhoudt je online netwerk als jezelf online wil profileren. En dit kost tijd, maar als je het goed doet krijg je er ook een hoop voor terug. Zie higher level...

 

Micha

 

 

 

 

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 0

Interessante column, maar ik denk dat je de plank wat Google betreft een beetje misslaat.

 

Het verkrijgen van links is via Social Networks immers veel eenvoudiger dan via "gewone" gereputeerde websites. En Google weet dat natuurlijk als geen ander. Je moet Social Netwerk links dan ook zien als aanvulling op andere links, het gaat om het totaalplaatje. Waarbij je van de Social Network links er uiteindelijk een stuk meer nodig zal hebben wil het echt uitmaken.

 

Daarnaast is het richten op real-time zoekresultaten een heel ander verhaal.

 

Ja, real-time is belangrijk, maar ook sneller te manipuleren. Google weet dat ook, en zal naast de beste real-time resultaten dus ook de "gewone" resultaten tonen.

 

Het wordt dus een beetje zoals het zoeken naar afbeeldingen, local search, en andere specifieke zoekmethoden: Google toont enkele van die resultaten ook in de gewone resultaten, maar voor meer van die resultaten moet je even apart zoeken.

 

Het gedeelte van de column over hoe je Social Networking moet gebruiken is overigens wel helemaal juist.

 

Link naar reactie
  • 0

Als wij simpele zielen al kunnen bedenken dat alleen het tellen van de genoemde links door twitteraars en facebookers, een wel heel gemakkelijke manier is om meer links naar je website te krijgen. Ik denk dat Google een serieuze poging gaat ondernemen om personen op betrouwbaarheid en expertise te kwalificeren en dus wellicht een peoplerank (als tegenhanger van de pagerank) gaat ontwikkelen. Zodoende krijgen links van bepaalde personen naar een website veel meer waarde.

 

Aan de andere kant speelt er ook wel de kracht van de wisdom of the crowd. Als iets je 'unfollowed' maakt bij Twitter, dan is het wel door consequente eenzijdig een bepaalde website naar voren te halen.

 

Interessante column al met al!

 

@Micha, zelf denk ik dat Twitter een blijvertje is. Ik vind het namelijk opvallend dat de niet-gebruikers van Twitter altijd dat eeuwige "Ik zit nu op de WC" tweet benoemen of dat het grootste deel van de twittergebruikers uiteindelijk zijn account nooit gebruikt. De waarde van Twitter begint je pas duidelijk te worden wanneer je 100+ volgers en 100+ mensen volgt. En laat ik eraan toevoegen dat twitteren voor een grote groep mensen helemaal niet interessant is om te doen.

Welk type ondernemer ben jij? doe de gratis ondernemersscan: http://www.kinsent.nl/scan

 

Twitter: http://twitter.com/wbrand

Link naar reactie
  • 1

@P.J.Odems:

Sociale netwerken zijn, naar mijn idee, juist zeer geschikt om zakelijke informatie mee te bespreken, je moet alleen zorgen dat je zelf het initiatief neemt: "heb je de nieuwe reclame van merk X gezien?", "Ik wil eens wat anders geven voor een verjaardag, iemand ideeën?". Ook kun je een eigen netwerk starten met als doel je klanten te informeren over nieuwe producten en er acties aan koppelen. Bijvoorbeeld: Wordt nu lid van de HigherLevel Hyve, want bij iedere 100 leden verloten we een cadeaucheque van 50 euro voor de HL-shop! Het maakt niet uit of het maar 1 á 2% van het netwerk is, als het maar jouw 1 á 2% zijn.

 

Het belang van Social Networking voor Google kan ik je nu nog niet laten zien. Het is een trend die dit jaar zal worden ingezet, nadat de nieuwe zoekmachine volledig beschikbaar is.

 

@Hans:

Dank je wel voor het compliment! Zou je me willen vertellen welk jargon voor jou nog onduidelijk is? Ik zal proberen dit nog extra te verduidelijken.

 

@WaltervL:

Ik zou het willen omdraaien: het is meer van belang voor de kleine ondernemer dan de megaconcerns!

 

Iedere startende ondernemer doet aan netwerken: KvK netwerkbijeenkomsten, bedrijven-contactdagen, businessclubs, ontbijtsessies, noem maar op. Zakendoen is gunnen en wie gun je eerder iets? Inderdaad: iemand die je kent. Daarom zou je juist moeten investeren in het opbouwen van een online netwerk.

 

@ pjvdmeer & Walter Brand

Het gaat niet alleen om het plaatsen van een linkje op een netwerksite, dat is inderdaad er gemakkelijk. Het is heel wat moeilijker om binnen een week 100 linkjes van verschillende profielen naar je site te krijgen: daarvoor moet iets écht nieuwswaarde hebben.

 

Je onderschat Google's wiskundigen als je denkt dat je door éénmalig een paar linkjes te plaatsen al stijgt in de index. ;-)

 

@Stefan:

We hebben het er toch iedere week al over hoe je jezelf beter profileert binnen jouw community? ;-)

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Peter van Moovio. In mijn markt is het zaak om heel behoedzaam tussen de klanten door te laveren. Ik kom bij alle klanten over de vloer en er is een soort van vertrouwensrelatie opgebouwd, waardoor de klanten weten dat er geen vertrouwelijke informatie lekt. Daarnaast is het ook niet zo gewenst dat mijn klanten van al mijn eigen vertrouwelijke gegevens op de hoogte zijn. Behoedzaam laveren dus, in een vertrouwensrelatie die (met sommigen) al bijna 20 jaar stand houdt.

 

Het tweede aspect in mijn branche is het maken van keuzes, als het over het kiezen van klanten gaat. Mijn NL-klanten hebben van mij een beschermde status. Ik ben geheel niet geïnteresseerd in nieuwe klanten in NL. In het buitenland bouw ik heel voorzichtig aan nieuw netwerk van klanten. Door besprekingen heb ik natuurlijk al ervaren dat het ook daar precies hetzelfde werkt. Maar dan komt de focus dus te liggen op de juiste keuze van een partner/klant. Omdat er zoveel belangen aan vast hangen, probeer ik dat zo behoedzaam mogelijk te doen. Ik heb heel veel geleerd van mijn eerste (foute) keuze een paar jaar terug. Ik heb o.a. geleerd geen enkele concessie meer te doen in mijn technisch- en prijsbeleid. Maar ook inkoop en productie behoeven een behoedzaam beleid. Het is heel moeilijk om in een opbouwfase al spreiding toe te passen. Toch is ook dat een van de belangrijkste lessen die ik geleerd heb. Zaken doen is leuk en fijn. Grote deals zijn ook fijn, maar laat je nooit afhankelijk maken. Niet aan de verkoopkant, maar ook niet aan de inkoopkant.

 

Misschien dat je nu een beetje duidelijk is waarom ik niks of weinig heb (of kan hebben) met een sociaal netwerk. Ik zie overigens best wel gebruiksvoordelen voor de dienstverleners.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.