• 0

certificate of origin niet geaccepteerd?

Wij ontvangen normaliter via air cargo (T-shirts vanuit China). Tot dusver liep dat probleemloos. Omdat het luchtvrachttarief in december schandalig hoog lag hebben we een minder urgente zending via zee gedaan. Die staat nu in Rotterdam.

Er werd gevraagd om een Certificate of origin. We hebben de gescande versie gestuurd, maar ze hadden een origineel nodig. Vandaag bleek ineens dat ze met ons certificate of origin niet uit de voeten kunnen, want het was een Form-A.

Het vreemde vind ik, dat er wel degelijk 'Certificate of Origin' op staat! Maar omdat er ook 'Form-A' op staat, is het niet geldig.

'Die Chinezen blijven het ook maar steeds proberen' was de reactie. ' Ze weten heel goed dat het Form-A verboden is!'

Op mijn vraag waarom ze dat bewust zouden doen bleef men het antwoord schuldig. Waarom zouden ze dat doen vraag ik me af? Ze hebben er toch geen enkel voordeel bij om bewust 'foute' documenten te sturen?

 

Nu blijkt een CvO Form-A bedoeld te zijn voor de aangifte van preferente goederen. Daarmee kan, wanneer er voor desbetreffende goederen uit desbetreffend land een krtingsregeling bestaat, eventueel een lager invoertarief worden verkregen. Voor goederen waarbij dit niet mogelijk is dient een normaal CvO voor niet-pereferente goederen te worden overlegd. Deze zijn onderling niet uitwisselbaar.

BEHALVE......bij textiel! :-)

'Mooi' dachten we. Dus is ons preferente CvO ook te gebruiken voor niet-preferente goederen (T-shirts in dit geval).

 

Helaas....

 

" Als er geen aanspraak kan worden gemaakt op een preferentieel douanerecht omdat er voor het betreffende product uit het betreffende land geen preferentie mogelijk is, mag u deze preferentiële bewijzen van oorsprong niet aanvaarden ten bewijze van de niet-preferentiële oorsprong. De aangever/importeur moet dan alsnog een niet-preferentieel bewijs van oorsprong overleggen."

 

 

We hebben een CvO, maar het heeft de verkeerde kleur....

Zelfs de opmaak schijnt identiek te zijn, alsmede de gegevens op het document. Wat is de gedachte achter verschillende varianten van het zelfde document als daarmee alleen maar verwarring kan ontstaan?

 

Zelfs de douanebeambte die ik heb gesproken vond dat het voldoende was om een incomplete aangifte te doen. De vervoerder weigert echter. Die wil beslist een origineel in handen hebben. Ook DAT hoeft volgens de Douane niet.

 

Bureaucratie ten top!

Duidelijk dat we niet aan de voorscriften voldoen.

maar ik vraag me serieus af of deze voorschriften reëel zijn.

 

Natuurlijk kunnen we dit afdoen met 'Die Chinezen blijven het maar proberen' of 'Als u importeert dient u wel de juiste documenten te hebben', maar ik ben toch echt van mening dat wanneer er om een 'Certificate of origin' wordt gevraagd, het niemand kan worden kwalijk genomen als 'ie met een origineel document aan komt waar 'Ceretificate of Origin' op staat.

Hoe krom is het dat de waarde van dit formulier tot nul wordt gereduceerd wanneer er ook nog 'Form-A' op staat?!

 

Zo dan. Dat lucht op.

Deze frustratie van de dag moest ik even kwijt :-)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

De agent die dit afhandelt, is dat de agent waar je ook je andere transporten mee regelt?

 

Ik heb geen verstand van kleding, wel van lastige douane (je bent dus niet de enige, misschien een troost).

 

Als je wilt vraag ik het mijn agent, ik vind 't een vreemd verhaal.

Link naar reactie
  • 0

Zelfde bedrijf, alleen normaal met de club in Amsterdam (luchtvracht). Nu in R'dam (zeevracht).

Zelfs Amsterdam heeft vandaag naar Rotterdam gebeld om te zeggen dat ze niet zo moeilijk moesten doen en gewoon inklaren, maar ook die kregen het verhaal dat ze NIET meer zonder het juiste CvO mochten inklaren! Ik heb dus ook meteen voor de volgende LUCHTzending het juiste CvO nodig! De Air cargo afdeling is dus nu ook eventjes op de hoogte gebracht van het feit dat ze voortaan op het correcte CvO moeten inklaren :-\

 

Het verhaal klopt dus wel, dat heb ik opgezocht in het Douanehandboek, maar ik vind 't typysche regeltjesmentaliteit van de Douane. WAAROM die verschillende CvO's?!

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp je verhaal niet goed. Form A (Certificate of Origin, groene kleur) is inderdaad voor het verkrijgen van preferentie bij invoer. lager tarief invoerheffing of 0 tarief. Aangifte ten invoer mag gedaan worden op kopie, echter het origineel moet dan binnen 1 maand overlegd kunnen worden. Voor China geldt voor zover ik weet op veel produkten de preferentie niet meer, China wordt niet meer als een "ontwikkelingsland" gezien waarvoor preferentie nodig is.

Als in het douanetarief dus geen sprake is van een preferent tarief voor dit product heb je dit formulier al helemaal niet meer nodig. Het is alleen maar ballast in het dossier, want er wordt niets mee gedaan. Veel Chinese bedrijven laten deze Form's A toch opmaken en sturen dat met de papieren naar de ontvanger, maar is in veel gevallen dus overbodigg.

Daar waar wel preferentie geldt dat de aangifte (zogenaamd onvolledig) gedaan kan worden op kopie Form A. Origigineel binnen een maand overleggen.

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Voor de invoer van textiel uit China heb je een CvO nodig. Dat heeft inderdaad niets meer met de preferentie te maken, maar zal andere redenen hebben. Wat ik inderdaad ook niet begrijp is dat wanneer ik vervolgens een CvO overleg dat eigenlijk is bedoeld om preferntie te verkrijgen, dit niet wordt geaccepteerd. Het doel is toch bereikt? Ik toon toch aan dat het product oorspronkelijk uit China komt?

Volgens zowel douane als vervoerder is een niet-preferentiëel CvO absoluut nodig. Een preferentiëel CvO (form-A) wordt niet geaccepteerd.

Link naar reactie
  • 0

Je zou eens bij Cross Ocean kunnen vragen. Dat is een joint venture met Cosco (Chinese staatsrederij) De douanedeclaranten daar weten nogal veel van dit soort zaken. Zij zouden je moeten kunnen informeren. Je moet vragen naar Joke van Oss. Op hun website www.crossocean.nl vind je de contact gegevens wel.

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Die CvO's zijn in de plaats gekomen voor de quota's. Begrijp het hele verhaal niet echt, maar ze zijn inderdaad behoorlijk irritant, hoor ik van collegae in textiel.

 

Enige wat je kunt doen is volgens mij de juiste papieren kopen. Wel snel zijn, want het is bijna Chinees Nieuwjaar.

Link naar reactie
  • 0

De quota's beperkten de invoer van goedkoop textiel uit o.a. China ter bescherming van de eigen textielindustrie (met name Italië) Deze quota's zijn enige tijd terug afgeschaft, maar waarschijnlijk heeft de textiel industrie flink gelobbied en heeft men dit als alternatief bedacht. een oorsprongscertificaat is ook on Nederland te verkrijgen via de KvK , maar in China ongetwijfeld moeilijker te regelen omdat de meeste leveranciers en zeker de kleinere importeurs hier niet mee bekend zijn. Op deze manier bemoeilijk je de import weer en bescherm je de eigen industrie. Ik wist bovenstaande ook niet, maar het verhaal is me wel duidelijk. Daarom adviseer ik ook altijd een zeer goede expediteur in Nederland in de arm te nemen en al voordat je orders in China gaat plaatsen je te laten voorlichten wat er allemaal nodig is en wat wel en wat niet mag, anders krijg je de problemen vanzelf als je goederen al in de haven staan. De douane is onverbiddelijk. Certificaten zullen ook nauwgezet gecontroleerd worden, inderdaad vanwege het feit dat er veel vervalst wordt en dokumenten "gekocht".

Daarom worden Chinese gasvrij certificaten door de douane in Nederland ook nooit geaccepteerd.

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Nou, we hebben een oplossing in zicht...

 

De leverancier heeft het juiste document boven water (wat er overigens al die tijd al heeft gelegen sinds de bestelling van de goederen in november!!!). De enige drempel is nu nog de vervoerder, die alleen wil inklaren op een origineel, en niet op een gescand exemplaar. Grrrr!!!! Volgens de douane is dit onzin, en gewoon een keuze van de vervoerder.

We komen er vast wel...

Link naar reactie
  • 0

Dat kan heel goed, dat deze vervoerder niet geheel bekend is met de regels en daarom alleen op een origineel wil inklaren, maar misschien heeft de betreffende ambtenaar het wel fout. Komt ook regelmatig voor dat diverse ambtenaren elkaar wat regels betreft tegenspreken.

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.