loading
Ga naar inhoud
Tommm
Verberg

BTW op factuur voor klant in België

vraag

Een klant uit België heeft bij mij dit jaar een bestelling gedaan en daar 19% BTW over betaald. Hij heeft net zoals iedereen netjes een factuur gekregen met daarop de BTW. Nu vraagt hij mij een factuur met 0% BTW in het kader van ICT.

Is dit persé verplicht? Of kan hij zich ook redden met het reeds verzonden factuur?

 

Aangezien hier het een geautomatiseerd systeem is waar de facturen uit komen rollen wil ik hier eigenlijk geen uitzonderingen op maken. Wat zijn mijn mogelijkheden? Alvast bedankt voor het meedenken en de tips.

Link naar bericht
Delen op andere sites

4 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Is die klant uit België ondernemer? Zo ja, dan is er sprake van een ICL-levering en wordt de BTW naar hem verlegd. Het scheelt je Belgische klant ook financiële rompslomp, want met een 0-factuur hoeft hij geen Nederlandse BTW terug te vragen. Het is dus terecht dat deze klant om een 0%-factuur vraagt.

 

Jij krijgt extra rompslomp, want je moet de oude factuur crediteren, een nieuwe factuur met 0% opstellen, het BTW-identificatienummer van je Belgische kliënt opvragen en de ICL-levering vermelden op een listing.

 

Wel een beetje vreemd dat je klant er nu pas mee komt.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Is dit persé verplicht? Of kan hij zich ook redden met het reeds verzonden factuur?

 

Het antwoord van odeon klopt, maar om nog even op dit deel van je vraag in te gaan: nee, het is niet verplicht.

Crediteren zou ik alleen doen als de Belg veel poeha maakt en het je mss een klant voor de toekomst kost.

 

groet,

 

John

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Het is "gebruikelijk" dat als een Belgische ondernemer jou zijn BTW-nummer geeft, jij dat nummer checkt en vervolgens een factuur met 0% BTW stuurt. Heeft hij z'n BTW-nummer niet gegeven, dan kun je dat aangeven en hem aanraden dat in het vervolg voor de duidelijkheid wel te doen. Ook kun je hem aangeven hoe hij de BTW in Nederland kan terugvorderen. Doet hij moeilijk, dan kun je eventueel alsnog, zoals hierboven ook gezegd wordt, crediteren en een nieuwe factuur sturen.


Ruby on Rails fanaat

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Wie is er online?

    Er zijn 11 leden online en 172 gasten

    Bekijk volledige lijst    
  • Ook interessant:

  • Ondernemersplein



NL

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké