• 0

BTW op factuur voor klant in België

Een klant uit België heeft bij mij dit jaar een bestelling gedaan en daar 19% BTW over betaald. Hij heeft net zoals iedereen netjes een factuur gekregen met daarop de BTW. Nu vraagt hij mij een factuur met 0% BTW in het kader van ICT.

Is dit persé verplicht? Of kan hij zich ook redden met het reeds verzonden factuur?

 

Aangezien hier het een geautomatiseerd systeem is waar de facturen uit komen rollen wil ik hier eigenlijk geen uitzonderingen op maken. Wat zijn mijn mogelijkheden? Alvast bedankt voor het meedenken en de tips.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is die klant uit België ondernemer? Zo ja, dan is er sprake van een ICL-levering en wordt de BTW naar hem verlegd. Het scheelt je Belgische klant ook financiële rompslomp, want met een 0-factuur hoeft hij geen Nederlandse BTW terug te vragen. Het is dus terecht dat deze klant om een 0%-factuur vraagt.

 

Jij krijgt extra rompslomp, want je moet de oude factuur crediteren, een nieuwe factuur met 0% opstellen, het BTW-identificatienummer van je Belgische kliënt opvragen en de ICL-levering vermelden op een listing.

 

Wel een beetje vreemd dat je klant er nu pas mee komt.

Link naar reactie
  • 0

Is dit persé verplicht? Of kan hij zich ook redden met het reeds verzonden factuur?

 

Het antwoord van odeon klopt, maar om nog even op dit deel van je vraag in te gaan: nee, het is niet verplicht.

Crediteren zou ik alleen doen als de Belg veel poeha maakt en het je mss een klant voor de toekomst kost.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Het is "gebruikelijk" dat als een Belgische ondernemer jou zijn BTW-nummer geeft, jij dat nummer checkt en vervolgens een factuur met 0% BTW stuurt. Heeft hij z'n BTW-nummer niet gegeven, dan kun je dat aangeven en hem aanraden dat in het vervolg voor de duidelijkheid wel te doen. Ook kun je hem aangeven hoe hij de BTW in Nederland kan terugvorderen. Doet hij moeilijk, dan kun je eventueel alsnog, zoals hierboven ook gezegd wordt, crediteren en een nieuwe factuur sturen.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.