• 0

Importeren in je koffer

Goede dag,

 

Sinds een paar maanden importeer ik handgemaakte leren tassen uit Indonesië.

Komende mei gaan wij hier op vakantie. Ik ben van plan om een ongeveer 30 tassen mee terug te nemen in mijn koffer.

Dit om de hoge verzendkosten te besparen.

Mijn vraag is: is het voldoende als ik aan kan tonen dat ik een bedrijf heb en dat ik bedrijfsmatig tassen importeer?

Krijg ik geen problemen wanneer ze daar mijn koffer controleren (in Indonesië)?

 

Ik heb de Indonesische ambassade al gebeld, maar deze kunnen mij weinig duidelijkheid geven.

 

Ik ben ermee bekend dat ik in Nederland wel BTW moet betalen over de tassen, maar heb de verleggingregeling aangevraagd zodat dit niet van toepassing zal zijn.

 

Ik hoor graag van jullie!

 

Groet Niels

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij 30 tassen in je koffer zal de douane er niet van uitgaan dat dit aankopen voor eigen gebruik zijn tot de vrijgestelde waarde van ik dacht momenteel € 430,00 uit niet EU landen, maar voor de handel. Ze zullen hier ongetwijfeld over gaan doorvragen en dan moet je heel sterk in je schoenen staan om glashard te zeggen dat het voor eigen gebruik is. je kan zeggen dat het cadeautjes zijn voor familie en vrienden en misschien kom je daar mee weg. Als het namaak van bekende merken is dan heb je ook een probleem. De douane accepteert 3 stuks namaak voor eigen gebruik. Heb je meer, dan ben je alles kwijt.

Je kunt er vanuit gaan dat vluchten uit Indonesië goed gecontroleerd worden.

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Op Schiphol moet je je dan direkt bij de douane melden. Volgens mij zit er zelfs een douanekantoor voor de normale passagierscontrole, daar zul je je dan moeten melden.

Je hebt dan een faktuur/paklijst nodig van de Indonesische leverancier. Een recent uittreksel KvK is wellicht handig om aan te tonen dat je een bedrijf hebt. Invoerrechten - indien van toepassing - en btw moeten woprden betaald. Ik weet niet of bij zo'n "handmatige" aangifte de btw verlegd kan worden indien de vergunning aanwezig is en dit alleen kan bij electronische aangifte.

Hou je ook rekening mee hoe het leer is behandeld. In sommige landen wordt het leer gelooid en bewerkt met stoffen die in de EU verboden zijn. Sporen daarvan blijven altijd in het leer achter. Het kan zijn dat de douane de partij aanhoud voor een onderzoek in het douanelaboratorium en dat je de zending pas daarna terugkrijgt , als het in orde is uiteraard. Bij bewerking met niet toegestane stoffen zal de douane de partij in beslag nemen en laten vernietigen.

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.