• 0

Personeelslid heeft verlopen werkvergunning na controle arbeidsinspectie

Een werknemer die zijn 1e dag meeliep met mijn monteur, is bij een controle van de arbeidsinspectie op locatie door de mand gevallen. Hij had geen id bij zich en moest mee, wat bleek hij heeft een verlopen werkvergunning.

Ik als werkgever had s`morgens bij het tekenen van het 0 uren contract om zijn legitimatie gevraagd maar die was hij vergeten en zou die de volgende dag meenemen. wel overhandigde mij een bankpas.

Echter blijkt dat ik nu een strafbaar feit hebt gepleegd en komt volgende week de arbeidsinspectie bij mij langs voor controle.

Ik kan volgens informatie op internet een bekeuring krijgen van maximaal € 8000,00

Dit is voor mij de doodsteek, ik ben net bezig met personeel.

 

Kan iemand mij vertellen wat ik kan verwachten en wat de gevolgen kunnen zijn ?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Bandoh,

 

Wat de precieze gevolgen zijn kan ik je niet vertellen. Ik zou in elk geval zorgen dat je de personeelsdossiers van je medewerkers op orde hebt. Dus getekende arbeidsovereenkomst, kopie identiteitsbewijs (geen rijbewijs) en van identiteitskaart of vreemdelingen document kopie van voor- en achterkant, en ingevulde loonbelastingsverklaring.

 

Bij een vreemdelingen document moet er ook nog op de achterkant staan geen ter werkstellingsvergunning nodig. Als dit er niet staat moet je dit aanvragen en ook direct aantonen dat je hier geen medewerkers voor kan vinden die geen ter werkstellingsvergunning nodig hebben.

 

Ik zou van niet Nederlandse werknemers ook een kopie maken van de brief waarin hun sofinummer staat die ze van de belastingdienst hebben gekregen.

 

Controleer handtekeningen die op de arbeidsovereenkomst, loonbelastingsverklaring en identiteitsbewijs staan met elkaar. Deze moeten wel overeen komen!

 

Ik kan niet beoordelen of jouw medewerkers in het bezit moeten zijn van bepaalde diploma's om het werk wat ze doen te mogen uitvoeren. Indien dit van toepassing is ook kopie diploma's in het personeelsdossier stoppen. Dit kan zo wie zo geen kwaad.

 

Wie doet jouw personeelszaken??

 

Succes ermee en laat even weten hoe het volgende week gegaan is.

 

Groet,

 

Lonneke

Link naar reactie
  • 0

Allereerst erg vervelend voor je, maar op een confronterende manier geleerd dat je voor aanvang van een dienstverband je zaakjes op orde moet hebben.

 

Zoals DoLo al aangaf zou ik voor het volgende bezoek inderdaad zorgen dat je gehele personeelsadministratie (van alle werknemers) volledig op orde is.

 

Wat de omvang van de boete zal zijn kan ik je niet zeggen, maar als het de eerste keer is, dan neem ik aan (maar daar moet je me niet op vasthouden) dat je een boete van ongeveer de helft krijgt. Dit basseer ik overigens op enkele zaken die ik voorbij heb zien komen, van mensen die zonder verblijfsvergunning in een keuken hadden gewerkt. Maar nogmaals dit is geen absolute zekerheid.

 

(PS ter werkstellingsvergunning moet je aanvragen voor dat iemand begint met werken, het is dus zeker belangrijk dit even na te kijken.)

 

succes

groet

erik

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Een werknemer die zijn 1e dag meeliep met mijn monteur, is bij een controle van de arbeidsinspectie op locatie door de mand gevallen. Hij had geen id bij zich en moest mee, wat bleek hij heeft een verlopen werkvergunning.

Ik als werkgever had s`morgens bij het tekenen van het 0 uren contract om zijn legitimatie gevraagd maar die was hij vergeten en zou die de volgende dag meenemen. wel overhandigde mij een bankpas.

Echter blijkt dat ik nu een strafbaar feit hebt gepleegd en komt volgende week de arbeidsinspectie bij mij langs voor controle.

Ik kan volgens informatie op internet een bekeuring krijgen van maximaal € 8000,00

Dit is voor mij de doodsteek, ik ben net bezig met personeel.

 

Kan iemand mij vertellen wat ik kan verwachten en wat de gevolgen kunnen zijn ?

 

4000 euro bij een eenmanszaak, 8000 bij VOF / BV / whatever andere structuur.

Link naar reactie
  • 0

Zijn er voor stagieres ook bepaalde procedures, volgende maand komt er een stagiere bij mij lopen.

Zelf heb ik nog geen personeel en ook nog geen stagieres gehad.

Mogelijk wel, mogelijk niet in Nederland geboren, maar deze jongen heeft zeker geen nederlandse naam.

 

Link naar reactie
  • 0

Zijn er voor stagieres ook bepaalde procedures, volgende maand komt er een stagiere bij mij lopen.

Zelf heb ik nog geen personeel en ook nog geen stagieres gehad.

 

 

Het gaat om werkgeverschap. Dat reikt verder als een dienstverband of niet, je bent al werkgever voor de arbeidsinspectie als er sprake is van een gezagsverhouding.

Als jij je stagiaire opdrachten geeft (hetgeen mij redelijk waarschijnlijk lijkt) dan is er al snel sprake van werkgeverschap en dus dezelfde regels als voor bijvoorbeeld iemand in loondienst,

 

Opletten dus

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Hallo Rick,

 

Eigenlijk geldt voor stagiaires hetzelfde als voor 'gewoon' personeel, zoals Frans ook al aan gaf.

 

De identiteit van de stagiair bepaald eigenlijk of je nog meer stappen moet ondernemen.

 

Afhankelijk van het soort bedrijf en werkzaamheden zou ik een geheimhoudingsbeding opnemen in de stageovereenkomst. Het zou toch zuur zijn als de stagiair met informatie naar de concurrent gaat.

 

Wellicht heb je nog iets aan de bijlage. Niet gericht op stagiairs, maar wel op werknemers in zijn algemeenheid.

 

Succes,

 

Lonneke

Postbus_51_folder.pdf

Link naar reactie
  • 0

Een soortgelijke situatie hebben wij ook gehad met een uitzendkracht. Boete 8.000,-. Grrrr. Tevens een extra boete van 1.500,- vanwege het niet verstrekken van een geldig legitmatie (was drie weken verlopen) aan onze opdrachtgever.

Als je dit hebt gehad staat er een kruisje achter ja naam en kun je op korte termijn (bij ons 8 weken) een hercontrole verwachten. Heb je binnen 24 maanden nog zo'n geval dan worden de boetes verdubbeld.

De boetes zijn zo hoog om het economisch gewin voor werkgevers tegen te gaan. In onze situatie is loon netjes betaald net zo als alle loonheffingen, BTW en pensioen afdracht.

Zijn nu in de beroepsprocedure, als dat niet helpt starten we een rechtzaak.

Link naar reactie
  • 0

De controle is geweest, en de inspecteur heeft de administratie bekeken en gekopieerd.

Tevens is mij duidelijk geworden dat mijn opdrachtgever ook verantwoordelijk wordt gesteld en zijn opdrachtgever ook.

Dit is heel vervelend en kan mij heel duur te komen staan, deze zullen de boete op mij proberen te verhalen en de openstaande facturen niet betalen.

Wat een ramp allemaal.

 

De betreffende persoon zonder geldig werkvergunning mag nog gewoon 2 jaar straffeloos in Nederland rondlopen en nog meer schade veroorzaken.

Link naar reactie
  • 0

De controle is geweest, en de inspecteur heeft de administratie bekeken en gekopieerd.

Tevens is mij duidelijk geworden dat mijn opdrachtgever ook verantwoordelijk wordt gesteld en zijn opdrachtgever ook.

Dit is heel vervelend en kan mij heel duur te komen staan, deze zullen de boete op mij proberen te verhalen en de openstaande facturen niet betalen.

Wat een ramp allemaal.

 

De betreffende persoon zonder geldig werkvergunning mag nog gewoon 2 jaar straffeloos in Nederland rondlopen en nog meer schade veroorzaken.

 

Erg zuur allemaal, maar als je je zaakjes van te voren in orde had gemaakt, had je hier geen last van gehad. Dat deze persoon nog 2 jaar straffeloos mag rondlopen, neemt niet weg dat je dit had kunnen voorkomen.

 

Zo zie je maar weer, voorkomen is beter dan genezen.

Link naar reactie
  • 0

De controle is geweest, en de inspecteur heeft de administratie bekeken en gekopieerd.

Tevens is mij duidelijk geworden dat mijn opdrachtgever ook verantwoordelijk wordt gesteld en zijn opdrachtgever ook.

Dit is heel vervelend en kan mij heel duur te komen staan, deze zullen de boete op mij proberen te verhalen en de openstaande facturen niet betalen.

Wat een ramp allemaal.

 

De betreffende persoon zonder geldig werkvergunning mag nog gewoon 2 jaar straffeloos in Nederland rondlopen en nog meer schade veroorzaken.

 

Erg zuur allemaal, maar als je je zaakjes van te voren in orde had gemaakt, had je hier geen last van gehad. Dat deze persoon nog 2 jaar straffeloos mag rondlopen, neemt niet weg dat je dit had kunnen voorkomen.

 

Zo zie je maar weer, voorkomen is beter dan genezen.

 

Ik heb mijn fout en aankomende boete geaccepteerd en hiervan mijn lesje geleerd.

Echter om nog meer schade te veroorzaken en bij mijn opdrachtgever en hun opdrachtgever ook strafbaar te stellen en te beboeten is toch wel de druppel.

Link naar reactie
  • 0

De controle is geweest, en de inspecteur heeft de administratie bekeken en gekopieerd.

Tevens is mij duidelijk geworden dat mijn opdrachtgever ook verantwoordelijk wordt gesteld en zijn opdrachtgever ook.

Dit is heel vervelend en kan mij heel duur te komen staan, deze zullen de boete op mij proberen te verhalen en de openstaande facturen niet betalen.

Wat een ramp allemaal.

 

De betreffende persoon zonder geldig werkvergunning mag nog gewoon 2 jaar straffeloos in Nederland rondlopen en nog meer schade veroorzaken.

 

Erg zuur allemaal, maar als je je zaakjes van te voren in orde had gemaakt, had je hier geen last van gehad. Dat deze persoon nog 2 jaar straffeloos mag rondlopen, neemt niet weg dat je dit had kunnen voorkomen.

 

Zo zie je maar weer, voorkomen is beter dan genezen.

 

Ik heb mijn fout en aankomende boete geaccepteerd en hiervan mijn lesje geleerd.

Echter om nog meer schade te veroorzaken en bij mijn opdrachtgever en hun opdrachtgever ook strafbaar te stellen en te beboeten is toch wel de druppel.

Voor je opdrachtgevers ook direct een wijze les. Ook zij zijn verplicht deze zaken te controleren.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

De controle is geweest, en de inspecteur heeft de administratie bekeken en gekopieerd.

Tevens is mij duidelijk geworden dat mijn opdrachtgever ook verantwoordelijk wordt gesteld en zijn opdrachtgever ook.

Dit is heel vervelend en kan mij heel duur te komen staan, deze zullen de boete op mij proberen te verhalen en de openstaande facturen niet betalen.

Wat een ramp allemaal.

 

De betreffende persoon zonder geldig werkvergunning mag nog gewoon 2 jaar straffeloos in Nederland rondlopen en nog meer schade veroorzaken.

 

Erg zuur allemaal, maar als je je zaakjes van te voren in orde had gemaakt, had je hier geen last van gehad. Dat deze persoon nog 2 jaar straffeloos mag rondlopen, neemt niet weg dat je dit had kunnen voorkomen.

 

Zo zie je maar weer, voorkomen is beter dan genezen.

Niet helemaal waar, bij iedere opdracht hoe klein ook zou ik de opdrachtgever een lijst moeten overhandigen waar ik namen, sofinummers en kopie legitimatie van de monteurs vermeld zijn.

Dat gebeurt nergens en word nergens gevraagd, ook niet in de aannemers wereld.

Link naar reactie
  • 0

Jouw opdrachtgever is alleen strafbaar als die zich als werkgever heeft opgesteld.

 

In concreto dus als er sprake van een gezagsrelatie.

Van wie kreeg je medewerker zijn opdrachten?

 

Frans

Van mij.

Dan valt e.e.a. nog te bezien. Je kunt je opdrachtgevers wel vast op de hoogte stellen van de situatie, dan kunnen zij zich er in ieder geval ook op voorbereiden.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Jouw opdrachtgever is alleen strafbaar als die zich als werkgever heeft opgesteld.

Het gaat niet om strafbaar, het gaat om de vraag of de regel van de vreemdelingenwet zijn overtreden. De opdrachtgevers hebben iemand laten werken zonder werkvergunning en daarvoor krijgen ze op grond van de regels een boete.

Link naar reactie
  • 0

Bestaat er in beginsel zoiets als een verhaalrecht op een liegende werknemer/vreemdeling? Hoe sterk is een bewijslast met verklarende getuigen hierbij? Kun je bijvoorbeeld een buitenlandse auto op naam in beslag (laten) nemen? Of loonbeslag bij een volgende werkgever neerleggen?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Jouw opdrachtgever is alleen strafbaar als die zich als werkgever heeft opgesteld.

Het gaat niet om strafbaar, het gaat om de vraag of de regel van de vreemdelingenwet zijn overtreden. De opdrachtgevers hebben iemand laten werken zonder werkvergunning en daarvoor krijgen ze op grond van de regels een boete.

 

Volgens mij is het zo dat ze de vreemdelingenwet overtreden als zij zich als werkgever hebben opgesteld. Als dat niet aan de orde is is er volgens mij ook geen overtreding? of zit ik ernaast?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Volgens mij is het zo dat ze de vreemdelingenwet overtreden als zij zich als werkgever hebben opgesteld. Als dat niet aan de orde is is er volgens mij ook geen overtreding? of zit ik ernaast?

Het werkgeverbegrip uit de wet arbeid vreemdelingen is heel breed en ziet op iedereen die iemand direct of indirect arbeid laat verrichten.

Link naar reactie
  • 0

Wat een fijne wetgeving hebben we hier toch, wat ooit begon als wetgeving om uitbuiting van mensen te voorkomen is geworden tot een manier om werkgevers buitenproportioneel te straffen als ze ' een beetje dom zijn geweest". Wet en regelgeving begint ondanks beloften van regeringspartijen voor minder regeldruk zodanig uit de klauwen te lopen dat echt ondernemen in Nederland een onderneming op zich geworden is.

 

Link naar reactie
  • 0

Tevens is mij duidelijk geworden dat mijn opdrachtgever ook verantwoordelijk wordt gesteld en zijn opdrachtgever ook.

 

Ik weet dat werkgeverschap inderdaad heeeeel breed gedefinieerd wordt, maar het gaar in mijn ogen wel erg ver als de opdrachtgever van de opdrachtgever van de werkgever van de persoon in kwestie nog een boete krijgt.

 

Wellicht kan bandoh in grote lijnen schetsen hoe de onderlinge verhoudingen lagen cq. welke branche het is/was.

Wie huurde wie in en waarom zeg maar.

Niet dat je daarmee erg geholpen zult zijn denk ik maar wellicht biedt meer info meer aanknopingspunten

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Wat een fijne wetgeving hebben we hier toch, wat ooit begon als wetgeving om uitbuiting van mensen te voorkomen is geworden tot een manier om werkgevers buitenproportioneel te straffen als ze ' een beetje dom zijn geweest". Wet en regelgeving begint ondanks beloften van regeringspartijen voor minder regeldruk zodanig uit de klauwen te lopen dat echt ondernemen in Nederland een onderneming op zich geworden is.

 

Op zich vind ik de regel heel logisch, anders kun je iemand zwart voor je laten werken en zodra je controle krijgt zeggen dat die nog maar net begonnen is. Ik vind het wel erg overdreven dat opdrachtgevers dan ook kans lopen op boetes, zo kun je wel door blijven gaan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.