• 0

Grensoverschrijdend trainingsbureau ; juridische structuur?

Levelers,

 

Ik ben aan het werk met het onderstaande. M.n. de structuur die het moet krijgen in juridische zin heb ik geen kaas van gegeten. Maar ook andere adviezen, tips en meedenkwerk zijn uiteraard welkom.

 

• Soort onderneming

Trainingsbureau. Primair gericht op particulieren. Specifiek, door mij geschreven programma(‘s). Ik leid docenten op om onder mijn ‘paraplu’ (maar niet in dienstverband) mijn cursussen overal in klasjes te doceren. Tevens trainingsweekenden en -weken ‘op locatie’ (vnl in buitenland, denk aan België en Frankrijk).

Op termijn zou ik in meerdere landen actief willen zijn, wellicht met eigen vestigingen en/of met mensen die onder licentie o.i.d. werken.

 

• Winstniveau

Indien programma aanslaat, hoog. Maar het gaat me om het uitdragen van kennis en ben zelf (vrijwel) niet geïnteresseerd in persoonlijk financiëel gewin. Maar er moet evengoed (veel) geld verdiend worden om het bedrijf te laten groeien, te perfectioneren en lange levensduur te geven zodat zoveel mogelijk mensen bereikt kunnen worden. Er moet (dus) zo min mogelijk naar de fiscus, van welk land dan ook.

 

• Structuur

Het bedrijf bestaat nog niet, maar zal vermoedelijk vanwege de omzet binnen afzienbare tijd een BV danwel Ltd o.i.d. moeten worden. Holding wellicht interessant?

 

Zodra e.e.a. loopt (en de mogelijkheid er is), wil ik het bedrijf verplaatsen naar België of Duitsland. Weer later wellicht naar elders in Europa. Ik zou het ‘t liefst het zo vormgeven dat voorkomen wordt dat ik bij 'emigratie' telkens ‘bij de grens moet afrekenen’.

 

Vragen

* Kan ik mijn te kiezen juridische structuur op bovenstaande plannen aanpassen?

* Kan ik dat ook vanuit een ‘groeimodel’ doen, of moet ik van meet af aan al voor een bepaalde juridische structuur kiezen?

* Stel dat ik met een NL-rechtsvorm start, hoe moet ik dan omgaan met in het buitenland verdiend geld (maar dus onder NL vlag)?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Max,

 

Ten eerste ben ik er voorstander van dat een juridische structuur enige eenvoud moet hebben. Dus niet meer BV's dan nodig.

Een standaard holdingconstructie is eenvoudig uit te breiden en lijkt me een goed uitgangspunt.

 

De BV kan namelijk prima over de grens gebruikt worden en anders kan een NL holding ook prima buitenlandse dochters (ook in andere rechtsvormen) oprichten. Soms volstaat het al om een buitenlandse vestiging te openen zonder rechtspersoonlijkheid. We spreken dan van een vaste inrichting in het buitenland, die aldaar belastingplichtig zelfstandig is. Dat brengt qua oprichting niet eens extra kosten met zich mee.

 

Eventueel kan de buitenlandse rechtsvorm gebruikt worden vanwege internationaal aanzien, maar ik ben daar niet echt van overtuigd.

 

Geld dat in het buitenland verdiend wordt (winst) kan via de deelnemingsvrijstelling naar de NL holding belastingvrij (deelnemingsvrijstelling).

 

Gezien het mogelijke internationale karakter is het echter geen slecht idee om advies in te winnen over een internationale structuur. Als de beheersactiviteiten van de holding feitelijk elders in de EU kunnen plaatsvinden, kan een forse belastingbesparing ontstaan afhankelijk van het land. Let wel dat dat veelal betekent dat de bestuurder zich ook in dat land moet vestigen.

 

Tot zover. Er zal vast meer advies volgen van andere fiscalisten/juristen.

 

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Als je in verschillende Europese landen vestigingen wilt starten, biedt een holding op Cyprus een aantal voordelen.

-   Dividenden kunnen onbelast worden uitgekeerd door de werkmaatschappijen in de verschillende landen.

-   Over het rendement dat wordt gemaakt in de holding is 10% belasting verschuldigd.

-   Bij verkoop van de aandelen van de holding is over de winst die gemaakt wordt geen belasting verschuldigd, mits je op Cyprus woont (of in Belgie).

- Cyprus heeft belastingverdragen met 25 landen, dit biedt de mogelijkheid om ook buiten Europa uit te breiden.

Nadeel is dat het bestuur van de holding moet worden uitbesteed aan locale bestuurders. Daaraan zijn natuurlijk kosten verbonden.

 

Groet,

Pieter

 

www.muscatmeijer.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.