• 0

Bruto / Netto berekening

Ik heb veel gelezen en mijn best gedaan om alles op een rijtje te krijgen. Wij zijn voornemens een VOF te starten. Ik heb een bruto/netto berekening gemaakt en ik zou het bijzonder op prijs stellen als er iemand overheen kan kijken of ik het goed heb gedaan of dat ik misschien hele rare dingen doe.

 

In de bijlage een afbeelding van mijn bruto/netto berekening. Ik hoop dat een en ander duidelijk is.

Ik heb nog een andere vraag hierover: wij willen jaarlijks 85% van de winst met z'n tweeën verdelen. 15% blijft dus in de pot en is bedoeld voor groei, tegenslagen, etc. Daarop is ook mijn bruto/netto berekening gebaseerd. De vraag die voor mezelf nog niet beantwoord is, is hoe die 15% die in de VOF blijft 'hangen' belast gaat worden?

 

Ik stel antwoorden, opmerkingen en kritieken bijzonder op prijs.

Alvast vriendelijk bedankt,

Hans.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

2 opmerkingen:

 

je hebt 2x kostenposten opgenomen. Zo werkt dat niet.

 

Winst = omzet - alle kosten. Over die winst betalen de VOF vennoten IB.

 

Gebruik de aangiftesoftware van de belastingdienst, dan wordt eea veel inzichtelijker.

 

Verder: alle winst is belastbaar. Als je winst 'in de VOF' wilt houden kan dat alleen door te investeren, of door een FOR (Fiscale OudedagsReserve). Of een BV, waarbij je een voor de fiscus acceptabel gebruikelijk loon uitkeert.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Beste Fred,

 

Bedankt voor je antwoord.

 

Over de 2x kostenpost: ik neem aan dat je die bedoeld van 4680, en daarna die van 4140.

 

De 4680 zijn kosten voor de VOF (reclame, drukwerk, kantoorbenodigdheden, etc).

De 4140 zijn persoonlijke kosten die ik af wil trekken (verzekeringen & km vergoeding etc).

 

Maar begrijp ik je goed dat die 2e kosten (4140) óók bij de kosten voor de VOF horen?

Dus wanneer er twee mensen een beroepsaansprakelijkheidsverzekering hebben, zij deze kosten in de VOF opvoeren, en niet in privé?

 

mvg, Hans

Link naar reactie
  • 0

Dag Hans

 

Waarom hanteer je 85% van de winst? Wat gebeurt er dan met de resterende 15%?

 

De zelfstandigenaftrek bij deze winst is maar € 4.574 (ex. startersaftrek).

 

Ik mis de bijtelling van de WOZ-waarde.

 

De AOV premie zou ik niet via de winst uit onderneming doen, want dat beïnvloedt de 12% MKB winstvrijstelling negatief. Gewoon opvoeren als premies inkomensvoorziening.

 

groet

joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie antwoorden Joost & Fred,

 

De 15% had ik graag op de rekening van de VOF laten staan; dus stel dat we van 100.000 , 15.000 euro laten staan, dan kan dat weer aangewend worden om door te groeien (betere reclame bijvoorbeeld). Als die pot te groot wordt voor het doel, kunnen we alsnog wat extra's daarvan afsnoepen. Want als we dus ieder jaar alles van de rekening halen en dat verdelen, dan moeten we dus eigenlijk ook ieder jaar allebei weer iets terugstorten? Want we zullen toch uitgaven moeten doen. Dat stukje begrijp ik in het geheel niet. Uiteindelijk is het doel die pot zo groot te laten worden (want dat wil zeggen dat de zaken goed gaan) dat we er een BV uit kunnen oprichten, of welk ander interessant doel dan ook.

 

Kortom; je hebt als VOF toch ook gewoon een pot met middelen om je bedrijf te voeren?

Het klopt toch als ik begrijp dat van één VOF met twee vennoten, zij ieder als privépersoon belasting afdragen voor ieder de helft van de totale winst van de VOF?

 

De WOZ waarde kan ik ook nog meenemen; goede tip!

LET WEL: dit is de hypotheek voor mijn privé-woning. We gebruiken het wel als kantoor, maar wordt niet als bedrijfspand opgevoerd. Dat mag ik hier voor een correcte indicatie van mijn inkomen toch in de berekening meenemen?

 

Voor de goede orde; ik heb niet alle wijsheid in pacht dus uiteindelijk komt dit heus wel bij de accountant te liggen. Maar ik wil wel heel graag (heel goed) begrijpen hoe een en ander werkt.

 

Ook omdat ik werken met getallen gewoon leuk vind!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat je niet kunt in een VOF is winst onbelast in de VOF laten. De IB betaal je over de volledige winst!

 

WOZ waarde nog meenemen inderdaad en persoonlijk vond ik de tip over de premie AOV nog beter ;)

 

Als je die via de winst in aftrek brengt, wordt de winst lager en dus de 12% MKB winstvrijstelling ook.

De AOV mag je in de IB ook opvoeren als aftrekpost wegens premies inkomensvoorziening. Dan beïnvloedt het de winst niet en wordt de 12% MKB winstvrijstelling groter.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dat is inderdaad een goede tip! En geldt dit alleen voor de AOV?

M.a.w. staan de beroepsaansprakelijkheidsverzekering en de aansprakelijkheidsverzekeringen nu wel op de juiste plek?

En de premie voor AOV zet ik dus gewoon ná de winstvrijstelling?

 

Beelden zeggen meer dan woorden dus ik heb een nieuwe ingevoegd. Heb ik jullie zo goed begrepen?

 

Wederom bedankt, ik waardeer het erg!

bereken2.thumb.jpg.f27874cad3bb393b0cd56213f6b39ec9.jpg

Link naar reactie
  • 0

Ok, dan passen we dat gewoon weer even aan! Er wordt me steeds meer duidelijk dus het heeft ook zeker nut! ;)

Dus heb ik een nieuwe bijgevoegd. Als het dadelijk allemaal klopt hebben anderen er hier misschien ook iets aan!

 

Heb ik de heffingskortingen op deze manier goed doorgevoerd Fred?

Alvast bedankt.

 

poging3.thumb.jpg.bc01878bbfa70fca662d0f432ccddc28.jpg

Link naar reactie
  • 0

Wát een vak ;)

 

Ik heb de laatste opmerking ook aangepast (van Joost); dus zo zouden we een redelijk beeld moeten hebben?

 

p.s. die omzetcijfers komen van een externe input; dus daar ben ik wat mee aan het spelen om de verschillen te zien, de berekening gaat van boven naar beneden dus daar kan niks fout gaan...

 

Komt ie dan:

poging4.thumb.jpg.43d8c8101ad3444a34d680b2be5f7efa.jpg

Link naar reactie
  • 0

Verder alles even aangepast inclusief de woz en zelfstandigen -en startersaftrek.

 

Nu valt me op als ik het omzetbedrag verlaag; ik op een gegeven moment belasting ga ontvangen ipv betalen. Nu is dat natuurlijk prima als je een schraal jaar draait, maar kan dat inderdaad voorkomen? Of is dit een teken dat er ergens iets niet klopt?

 

Mijn excuses voor mijn overdaad aan vragen!

 

berekening5.thumb.jpg.9fced7cbc08cb717ebc9c93eb79fa16e.jpg

Link naar reactie
  • 0

Nu valt me op als ik het omzetbedrag verlaag; ik op een gegeven moment belasting ga ontvangen ipv betalen. Nu is dat natuurlijk prima als je een schraal jaar draait, maar kan dat inderdaad voorkomen? Of is dit een teken dat er ergens iets niet klopt?

 

Het klopt nu inderdaad. Dat je geld terug gaat krijgen als de omzet omlaag gaat, komt doordat je gewoon rekenvelden hebt die eindeloos tot in het negatieve blijven doorrekenen. Het is niet zo dat je zomaar belastinggeld terugkrijgt als je niets verdiend. De algemene heffingskorting uitgezonderd, maar daarvoor geldt dat jouw partner dan voldoende belasting moet betalen en dat kun je niet inbouwen in jouw overzicht.

 

Uitgangspunt is dat als de belasting volgens jouw calculatie in de min schiet, dat dan eigenlijk gedaan moet worden alsof alles ophoudt bij nul.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Je hypotheekrente is ook niet vrij besteedbaar lijkt me...

 

Nee, dat lijkt me duidelijk. Met vrij besteedbaar bedoel ik hier meer netto inkomen, waarvan ik privé alles moet doen; daaronder valt ook het huis betalen. Als ik dan gewoon het bruto-hypotheek bedrag aanhoud in de privé-begroting, dan krijg ik een aardig beeld. Maar inderdaad; vrij besteedbaar is in dat verband niet de juiste term.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.