Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Jeroen Reith

ervaringen online backup

Recommended Posts

Beste forumleden,

 

Ik heb middels de zoekfunctie diverse berichten gelezen over online backup.

 

Ik ben benieuwd naar de ervaringen m.b.t. online backup. Het aspect privacy vind ik belangrijk.

Zijn er ondernemers die mbt privay ooit negatieve ervaringen hebben gehad ?

Ik lees berichten over goede encryptie e.d. toch vraag ik me af of dit in de praktijk inderdaad de

privay borgt zoals men wil doen geloven.

 

De vraag stel ik omdat onze tapedrive defect is. We backuppen ongeveerd 100 GB.

 

Groet.

Jeroen


www.reith.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe het met privacy geregeld is, verschilt per aanbieder. Een goede aanbieder gebruikt jouw login- of persoonsgegevens voor encryptie en slaat deze gegevens niet op in het eigen systeem. Je hebt dan een behoorlijk sterke beveiliging, waarbij je in de voorwaarden leest 'kan ik mijn data terughalen als ik mijn wachtwoord kwijt ben? Nee'.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gebruik al enige tijd online backup. Beveiliging is inderdaad sterk.

 

In jouw geval zou ik me ook bezighouden met een praktische vraag: hoe snel is de uploadverbinding? Je hebt echt wel een pittige uploadverbinding (bijv glasvezel of turbo-kabel) nodig om dit soort volumes omhoog te pompen .

 

100 Gb uploaden via bijvoorbeeld Adsl 2+ ( 1 Mbps up) is ondoenlijk (*). Zelfs de database van onze exchangeserver (+/- 5 Gb) is eigenlijk al te veel voor een dagelijkse backup: in het beste geval - maximale bandbreedte - duurt de backup 12 tot 14 uur. Met 100 Gb zijn wij dus al snel 10 tot 12 volledige dagen zoet....

 

Online backup is vooral ideaal voor fileservers: 1 x full backup per maand en dagelijks incremental of differential backup draait perfect.

* = en helaas, bij gebrek aan glasvezel of kabel hebben wij weinig goede alternatieven: ( SDSL biedt bij ons maximaal 3 Mbps up en down, veel wijzer worden we daar dus niet van)... of zie ik opties over het hoofd?

 


B2Bsure, de vooruithelpers in risicomanagement en verzekeringen

 

Vragen, second opinion of offerte  m.b.t. AOV, aansprakelijkheid of andere bedrijfsverzekeringen?  →  contact 📞📧

Share this post


Link to post
Share on other sites

zelf gebruik ik backup online van kpn en bevalt me goed.

Met 100GB heb je wel een paar dagen nodig om de eerste backup erop te krijgen, maar daarna worden in principe enkel de aangepaste files nog verzonden en is het dus elke dag een kwestie van minuten.

 

Bij mij gaat het dan dus inderdaad wel om nieuwe word files, foto's, mail files en een enkelle database backup

 

Als je dagelijks bestanden van een paar GB hebt die nieuw of aangepast zijn wordt het lastig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Online backups maken is altijd goed, maar kies wel een vertrouwde partij en een die bekend is omdat wanneer ze offline of failliet ofzo gaan dan ben jij je backup kwijt.

 

In de meeste gevallen doe je een online backup omdat je bang bent voor harde schijven die kapot kunnen gaan.


Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Danny,

 

Zelf ben ik parttime ondernemer, en fulltime consultant bij een van de grote hardware leveranciers in deze wereld.

Online back-up lijkt interessant, echter dat is het niet zodra je gaat kijken naar de restore tijden, en de SLA's waar de aanbieder zich aan committeert.

 

In vorige posts komt het bandbreedte verhaal goed naar voren wat betreft het wegschrijven van je data, echter moet je er zeker ook rekening mee houden dat wanneer je omgeving (hoe klein ook) verloren gaat (brand, diefstal etc.) dat je wel over die zelfde verbinding ook je data weer terug moet halen. Dit is in de praktijk een exercitie die zeer onprettig is, waar je zeker niet op zit te wachten. Dat gaat namelijk echt veel tijd kosten.

 

Ik raad je aan om al je data in eerste instantie gewoon naar een externe disk / diskruimte onafhankelijk van je productie omgeving te schrijven. Mocht je dan data verlies hebben in je productie omgeving door corruptie, of per ongeluk verwijderen etc. dan kan je het supersnel terug halen van die disk. Tevens kan je zo’n disk vrij goedkoop kopen.

 

Daarnaast raad ik je aan de kapotte tape-unit toch te vervangen, en deze voor dagelijkse back-up te gebruiken voor boven genoemde scenario’s.

Mocht je dan op kantoor komen, en er ligt alleen nog maar een stroomkabel, dan heb je op die tape alles wat je nodig hebt, en hoef je niet moeilijk te doen met je online back-up provider.

 

Overigens is er nu een soort tape oplossing op de markt die wat toegankelijker is, en op USB is aan te sluiten.

http://www1.euro.dell.com/nl/nl/bedrijven/Opslag/pvaul_rd1000/pd.aspx?refid=pvaul_rd1000&s=bsd&cs=nlbsdt1

 

Tip: het loopwerk (de unit zelf) is redelijk goedkoop, de "tapes" zijn iets duurder. Als je het financieel aankan, zet je thuis (of op een andere locatie) ook een zelfde loopwerk (unit zelf) neer. Vaak gaat bij diefstal/brand ook de tapeunit zelf verloren, en ben je op deze manier nog sneller up and running.

 

Succes met je keuze!

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wij hebben ook gekozen voor KPN online backup (door Getronics, KPN dochter).

De software waarvan gebruik gemaakt wordt is IASO. Deze kent een goede versleuteling en zeer goede compressie. De eerste back-up duurt even maar daarna gaat alles incremental (alleen de wijzigingen) en dat nog lager dan bestandsniveau. Het gaat dan om gewijzigde "blokken". Ik ken IASO van een vorige werkgever, we hadden daar ook een IASO server in een hostingcenter staan en boden online back-up aan.

Ik heb van de zomer een servercrash gehad en de restore op de tijdelijke en daarna nieuwe server wilde niet goed draaien. De helpdesk van KPN heeft daarbij uitstekend (en gratis) geholpen.

 

Het grote nadeel van deze back-up vind ik de Exchange back-up. Alleen de gehele database (wat bij een restore lastig kan zijn) en die ligt er vaak uit.

 

In het verleden heb ik ook gekeken naar Perfect Backup en had daar een goed gevoel bij. Daar gaan we binnenkort naar overstappen vanwege de betere Exchange ondersteuning. Back-up en restore op Brick Level (per mailbox).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ervaringen met online backup heb ik niet, maar wat je ook kan doen is in een andere computer een schijf van 1 terrra hangen en dan thuis een backup draaien.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wij werken ook met de online backup van de KPN en hebben daar goede ervaringen mee. De externe backup wordt gemaakt wanneer onze medewerkers in diepe slaap zijn, althans dat denk ik ;D. De schijven zijn gespiegeld zodat bij problemen de gegevens snel te reconstrueren zijn. Na de backup stuurt de KPN een overzicht waaruit blijkt of dat de gegevens goed zijn verwerkt.


ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor jullie reacties.

 

Bandbreedte en snelheid zijn toch wel de sleutelwoorden die ik terug zie komen, daarnaast zie

ik geen negatieve reacties waar het gaat om de privacy.

 

maar wat je ook kan doen is in een andere computer een schijf van 1 terrra hangen en dan thuis een backup draaien.

Dit had ik ook overwogen echter ben je hiermee eveneens afhankelijk van een internetverbinding en

is snelheid een punt van aandacht.

 

Online back-up lijkt interessant, echter dat is het niet zodra je gaat kijken naar de restore tijden, en de SLA's waar de aanbieder zich aan committeert.

Dan geeft een tape of harddisk me toch een beter gevoel.

 

maar kies wel een vertrouwde partij en een die bekend is omdat wanneer ze offline of failliet ofzo gaan dan ben jij je backup kwijt

brrrr... weer een puntje erbij voor de tape of disk....

 

Alhoewel de voordelen van online backup ik ook zie kies ik er na het lezen van de reacties er toch voor om

door te gaan op de oude voet. Tape unit vervangen dus.

Belangrijkste redenen: privacy van data gewaarborgd, geen problemen met snelheid qua backuppen en restoren,

behoud van data is niet afhankelijk van het voortbestaan van derden.

 

Nogmaals bedankt voor de reacties.

 

Groet.

Jeroen

 

 

 

 


www.reith.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hou je er wel rekening mee dat de tape drive wel ergens anders moet staan?

 

Als namelijk je kantoor afbrand en daar stond je pc en tapedrive ben je alsnog alles kwijt.

Je zal dus of dagelijks de tapes mee naar huis moeten nemen of die tapedrive anderzins veilig moeten stellen zodat die bij brand niet verloren kan gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daniël,

 

daar houden we rekening mee. Al hebben we de drive gewoon

in het bedrijfspand, elke dag gaat 1 meest recente tape (van de nacht er voor)

buiten het bedrijfspand mee naar huis.

 

Groet.

Jeroen


www.reith.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daniël,

 

daar houden we rekening mee. Al hebben we de drive gewoon

in het bedrijfspand, elke dag gaat 1 meest recente tape (van de nacht er voor)

buiten het bedrijfspand mee naar huis.

 

Groet.

Jeroen

 

Jeroen, houd er ook rekening mee dat LTO loopwerken maximaal 2 versies terug kunnen lezen. Oftewel als je nu LTO-2 zou nemen, wat vanwege je opslag behoefte voldoende zou zijn, dan zou het kunnen gebeuren dat je over een aantal jaar wanneer het noodlot toeslaat, een tapeunit wilt aanschaffen omdat je huidige is afgebrand/gestolen etc. dat ze alleen nog maar LTO-5 en LTO-6 units hebben. Oftewel, dan heb je niets meer aan je LTO-2 tapes en moet je naar specialisten toe om ze uit te laten lezen met alle gevolgen van dien qua prijs en privacy. Ik adviseer je om minimaal voor LTO-3 of LTO-4 te gaan wil je safe zitten. (of nu al een 2e unit bijvoorbeeld thuis op de plank houden). Tevens kan je kiezen voor mijn al eerder geadviseerde RD1000 oplossing waarbij het kosten aspect bij 2 loopwerken erg meevalt.

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik adviseer je om minimaal voor LTO-3 of LTO-4 te gaan wil je safe zitten

Bedankt voor deze tip. Daar heb ik zeker wat aan.

 

Groet.

Jeroen.


www.reith.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daniël,

 

daar houden we rekening mee. Al hebben we de drive gewoon

in het bedrijfspand, elke dag gaat 1 meest recente tape (van de nacht er voor)

buiten het bedrijfspand mee naar huis.

 

Groet.

Jeroen

En je hebt encryptie aan staan neem ik aan? Dit vergeet men vaak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar zeg je iets ???. Ga ik navragen bij de (externe) systeembeheerder.

Bedankt voor de tip.

 

Groet.

Jeroen


www.reith.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Online backups maken is altijd goed, maar kies wel een vertrouwde partij en een die bekend is omdat wanneer ze offline of failliet ofzo gaan dan ben jij je backup kwijt.

 

In de meeste gevallen doe je een online backup omdat je bang bent voor harde schijven die kapot kunnen gaan.

Dan is je insteek verkeerd. Wij bieden zelf ook online backupdiensten (wel van een heel ander soort dan de TS zoekt trouwens) en geven altijd het advies de backup ook daadwerkelijk als een backup te behandelen. Een tweede kopie dus. Waarschijnlijk schrijf je er elke dag naar weg, dus je bent er binnen 24 uur achter als er iets misgaat en dan heb je bijna altijd je eigen kopie van de data nog om de backup te herstellen of een nieuwe aanbieder te zoeken bij een faillissement. Een backup is geen garantie of zekerheid, wel is het een verkleining van de kans dat je je data verliest.

 

Dan komen we natuurlijk ook nog bij de aanbieders van backups: zorg dat je zeker weet dat ze hun zaakjes goed op orde hebben. Minimaal een RAID1 opstelling en liefst ook nog mirroring met een externe server (in een ander datacentrum). Als er veel mensen op de backupservice moeten kunnen vertrouwen is een beetje redundantie ook niet weg. Dubbele voedingen, dubbele uplinks, dat soort dingen.


Ruby on Rails fanaat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een update: ik heb inmiddels LTO3 drive + tapes besteld.

Bedankt voor alle nuttige info en tips !!

 

Groet.

Jeroen


www.reith.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is tegenwoordig geen probleem om een online backup te maken van 100GB. Ook de benodigde bandbreedte is geen beperking. Slimme technieken als In-File delta zorgen voor een minimale dataoverdracht.

 

Goede gespecialiseerde (dus niet KPN) online backup aanbieder bieden een nood herstel. De data wordt dan binnen 4 uur op harde schijf aangeleverd. Ook is het mogelijk met goede online backup software een ook lokale backup te maken op b.v. een externe harde schijf. Bij een crash of virus wordt de data lokaal hersteld, bij brand of diefstal off-site.

 

Een voorbeeld van een bedrijf die zowel een noodherstel biedt al een lokale backup is http://www.backup-connect.nl.

 


www.backup-connect.nl www.onlinebackup.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

er zijn ongetweiffelt bedrijven die het anders/beter doen, maar 100GB backuppen blijft toch 100GB over het lijntje sturen.

 

en er zijn vast ook bedrijven die bij problemen een harde schijf met de gegevens langs brengen...

Maar daar betaal je ook voor.

Is dus net wat je er voor over hebt.

Bij KPN betaal ik 5 euro per maand voor onbeperkte opslag ruimte.

 

Bij jouw bedrijf betaal je al 20 euro voor 10 GB

Ik heb al iets van 80 GB backup staan dus reken het prijsverschil maar uit.

Tuurlijk... alles is afhankelijk van de schade die je oploopt bij een eventuele crash en als het wat langer duurt de boel terug te krijgen.

 

Maar daarbij kies ik toch ook liever voor een groot bekend bedrijf als KPN als voor een onbekende partij zoals jou... wat namelijk als jouw bedrijf ten onder gaat? Hoe betrouwbaar is jouw netwerk? enz.. (en deze vragen hoef je hier voor mij niet verder te beantwoorden).

Share this post


Link to post
Share on other sites

KPN aangeeft in de voorwaarden en in de overeenkomst van de online backup geen garanties of telefonisch support te geven. Dat is in ieder geval zeker.

 

100GB op de server is 50GB over het lijntje sturen. De meeste zakelijke internetverbindingen doen dit gewoon in een weekend. Als dit niet lukt kan de data ook op harde schijf worden aangeleverd.

 

De server backup van KPN is geen € 4.95 maar € 24.95 per maand voor 25 GB ongecomprimeerde data. Ook is de KPN licentie niet te delen over meerdere systemen en ontbreken geavanceerde functies als Brick Level Backup. Bijna alle online backup aanbieders bieden data aan op basis van gecomprimeerde data. Hiermee is KPN een van de duurste aanbieders en komt gemiddeld 30% duurder uit dan b.v. een Backup-Connect. (als we appel met appels gaan vergelijken) Hier is dan wel een SLA en support inbegrepen.

 


www.backup-connect.nl www.onlinebackup.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

helaas... maar ik betaal toch echt 5 euro per maand voor onbeperkte opslag ruimte.

http://www.kpn.com/zakelijk/Meer-diensten/meer-diensten/backup-online-adw.htm

 

En moet zeggen dat toen ik een tijd terug eens problemen had met binnen halen van een backup ik zeer uitgebreid en goed geholpen ben via de telefoon.

 

Hebben op basis van mijn klacht zelfs de software aangepast.

 

en als je over backup-connect praat zeg dan gewoon "als ons"

Share this post


Link to post
Share on other sites

KPN aangeeft in de voorwaarden en in de overeenkomst van de online backup geen garanties of telefonisch support te geven. Dat is in ieder geval zeker.

KPN (eigenlijk Getronics) bied een prima telefonische ondersteuning, weet ik uit ervaring.

Share this post


Link to post
Share on other sites

KPN aangeeft in de voorwaarden en in de overeenkomst van de online backup geen garanties of telefonisch support te geven. Dat is in ieder geval zeker.

KPN (eigenlijk Getronics) bied een prima telefonische ondersteuning, weet ik uit ervaring.

 

Hij moet natuurlijk wel zeggen dat dat niet zo is, hij probeerd immers zijn eigen dienst te verkopen. ;D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wij gebruikten eerst kpn. Nooit problemen gehad. Totdat ze het niet meer mogelijk maakte om de software op windows server te installeren. Heel vervelend. Konden ons abbonement niet opzeggen want we hadden vooraf kunnen weten dat we een zakelijk abbonement moesten nemen. Maar die was zoveel duurder.

 

Toen overgestapt op de (mod edit vanwege de bewuste anchor text in de link, vermoeden van spam, link verwijderd). Die maakte geen verschil tussen zakelijk en prive.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 8 leden online en 284 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept