• 0

aangifte 2009 (suppletie / reeds betaald)

Een paar weken geleden heb ik mijn omzetbelasting van het 4e kwartaal weer eens iets te snel opgestuurd.

Nu er aangifte over de inkomsten opgestuurd moeten worden, bedenk ik me ineens dat ik de kleine ondernemers regeling ben vergeten toe te passen.

 

Nu wil ik dat gaan corrigeren, maar ik heb nu even een hoe-zat-dat-ook-al-weer momentje.

 

De status over 2009 is nu:

- Alle aangiftes omzetbelasting van de 4 kwartalen zijn ingediend.

- Altijd in de OB aangifte van het 4e kwartaal pas ik de kleine ondernemers regeling toe, maar dit jaar dus vergeten.

- Het te betalen bedrag uit deze 4e OB aangifte is al betaald.

 

Hoe ga ik nu te werk?

- Vervangt een suppletieformulier een voorgaande OB aangifte compleet? Of is een suppletieformulier een toevoeging om bepaalde bedragen bij het 4e tijdvak op te tellen of af te trekken?

 

- Als ik de kleine ondernemers regeling toepas, dan moet ik onderaan de streep geld van de belasting krijgen.

Hoe zit het dan met het bedrag dat ik al betaald heb? Moet ik dat aangeven in het suppletieformulier of maakt de belasting na het inzenden van een suppletie automatische de eerder ingezonden aangifte onklaar en geeft dat geld terug?

 

 

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Spruce

 

Maak gewoon bezwaar tegen de aangifte van het vierde kwartaal. Geef aan dat je alsnog de KOR wilt toepassen en voeg daarvan een berekening toe.

 

De fiscus zal dan de KOR aftrekken van hetgeen je betaald hebt op de aangifte van Q4 en dit bedrag aan je uitbetalen.

 

groet

Joost

 

Bezwaar maken mbv een suppletie formulier bedoel je?

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0

Helemaal super Joost.

Daar kan de belastingtelefoon nog wat van leren.

Schandalig soms dat die mij geen antwoord kunnen geven of ik kan het niet uit leggen dat kan ook ;)

 

Nu ik je toch aan "de lijn" heb:

 

Ik vraag me al een heel tijdje af hoe ik zakelijke goederen moet verkopen.

Ik heb bijvoorbeeld een zakelijke pc die nog in de afschrijffase zit.

Als ik deze aan een particulier wil verkopen, dan moet ik gewoon btw afdragen over het verkoop bedrag?

En de afschrijving gaat uiteraard gewoon door?

 

Vaak zie je dat bedrijven oude computerapparatuur langs de achterdeur zo verkopen zonder daar btw over af te dragen. Kan niet helemaal de bedoeling zijn toch?

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0

Spruce, je moet inderdaad BTW afdragen als je een eigendom van je bedrijf verkoopt(bijvoorbeeld een PC). De afschrijving stopt op het moment dat het goed niet meer in je bezit is, dus die loopt niet door. Daarnaast is het mogelijk dat je ook nog een desinvesteringsbijtelling moet toepassen indien je eerder investeringsaftrek over dit goed hebt genoten, meer hierover via deze link.

 

En het via de achterdeur verkopen is inderdaad niet de bedoeling...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.