• 0

Ondernemersplan: ik krijg de eindbalans niet kloppend

Dag allemaal,

 

Op het moment ben ik een ondernemersplan het schrijven. Dit is in eerste instantie voor mijn huidige opleiding, maar deze zou ik straks mogelijk willen gebruiken voor mijn eigen bedrijf.

 

Echter, nu ben ik bij het financieel plan aangekomen, hier loop ik met name vast bij de eind balans, het totaal is niet gelijk.

Zou iemand hier eens naar willen kijken?

 

Overige opmerkingen zijn ook welkom, dit is mijn eerste financiele plan, gemaakt met vrij weinig begeleiding.

 

Alvast bedankt!

 

Gr's Roy

Ondernemingsplan_ROYWULMSdesign_financieelplan_V4.xlsx

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Tja Roy, welkom hier, ik krijg het documentniet geopend en verder adviseer ik je eerst maar eens goed rond te kijken op dit forum, o.a. naar wat er met huiswerkvragen gebeurt...

 

Succès en groet,

 

Hans

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Je had een foutje in je spreadsheet.

Cel H19 moet je sommeren tot G18 ipv G14.

 

Dan blijft er verschil tussen debet en credit a € 160,-.

 

Activa en Passiva zijn niet geheel in balans. Aan een of beide zijden zul je

posten moeten aanpassen om het wel in balans te laten zijn.

 

Je vermeldt kosten op de balans, die horen hier niet thuis maar komen voor

op de winst- en verliesrekening.

 

Succes.

Jeroen

 

 

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

Nu is de rekensom zo'n beetje rond en ben ik wel nieuwsgierig naar de onderbouwing van deze cijfers, dus naar het plan zelf?

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Je had een foutje in je spreadsheet.

Cel H19 moet je sommeren tot G18 ipv G14.

 

Dan blijft er verschil tussen debet en credit a € 160,-.

 

Activa en Passiva zijn niet geheel in balans. Aan een of beide zijden zul je

posten moeten aanpassen om het wel in balans te laten zijn.

 

Je vermeldt kosten op de balans, die horen hier niet thuis maar komen voor

op de winst- en verliesrekening.

 

Succes.

Jeroen

 

 

 

Bedankt! Toch nog een vraagje:

 

Als ik de kosten uit de balans haal, trek ik de activa en passiva helemaal scheef.

Hoe moet ik dat zien?

 

bijlage: plan zonder kosten in balans.

 

p.s. Hoe staat het met de beginbalans, mag ik hier ook geen kosten in rekenen? lijkt mij wel toch?

 

Ondernemingsplan_ROYWULMSdesign_financieelplan_V5.xlsx

Link naar reactie
  • 0

het eerste wat me opvalt is dat je de promotiekosten op 375 euro hebt gesteld en de overige promo op 2500,

waar baseer je dat op? denk je ook dat het voldoende is, het lijkt mij wat weinig ?

 

Drukwerk van de huisstijl is de 375 euro. Dit ondernemingsplan is voor een reclame- advies bureau. Dus al de realisatie gebeurt intern. Het publiceren van de reclame-uitingen is onderverdeelt in de overige promotiekosten.

 

Maar ik geloof dat ik dit beter anders kan onder verdelen?

 

De onderbouwing van de cijfers, het ondernemersplan, is nog niet helemaal af. In grote lijnen wel, maar moet nog fine getuned worden.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil liever gewoon zelf alles uitrekenen enzo, Op die manier weet ik tenminste hoe alles in elkaar zit en verband met elkaar houdt.

 

Ik heb mijn plan her en der nog wat aangepast waaronder de kosten uit de eindbalans die ik weggehaald heb.

Alleen nu heb ik een gigantisch verschil van ongeveer 15000 euro.

 

Ik heb dus iets fout gedaan, maar weet niet wat.

 

Iemand een idee?

Ondernemingsplan_ROYWULMSdesign_financieelplan_V6.xlsx

Link naar reactie
  • 1

Grootste verschil zit hierin, dat je veel kosten 2 maal hebt meegenomen. 1 maal in de exploitatierekening en 1 maal op je tabblad investeringen. In die laatste horen ze niet thuis.

 

Let ook even op correcte aansluiting vaste activa. De auto staat bijv. voor € 4.000 bij de investeringen en voor € 3.000 bij eigen inbreng. Beginwaarde van je investeringen minus afschrijvingen moet ook gelijk zijn aan de eindwaarde. Voorraad schrijf je bijv. ten onrechte af, dit zijn kantoorkosten. Kleine dingen als bureau-accessoires schrijf je ook niet af in 5 jaar, maar neem in je in 1x als kosten. De zaken die je wel afschrijft, moet je in minimaal 5 jaar doen (zou er bij jouw zaken ook niet langer dan 5 jaar voor nemen).

Tip: verdiep je eens in investeringen en afschrijvingen, je mist hier volgens mij een stuk kennis.

 

Andere aansluiting: je eigen vermogen aan het eind moet gelijk zijn aan je beginvermogen plus je nettowinst minus privé-opnames. Je trekt hier bijv. onterecht de afschrijving van je eindvermogen af. De afschrijving is immers al in mindering gebracht op je winstsaldo!

 

In je liquiditeitsbegroting mis ik de aflossing van de leningen. Heb je er wat de BTW betreft ook aan gedacht dat je over je omzet BTW moet afdragen? Ik zie alleen de BTW die je terug krijgt...

 

Pak bovenstaande zaken eerst eens aan en kijk eens wat er dan nog voor verschillen over blijven!

 

Andere vraag: hoe lang heb je die computer, software e.d. die je zelf inbrengt al in privé-bezit? Nog maar net gekocht met het oog op start van je onderneming of al langer? Dat is nl. van invloed op de waarde waartegen je het kunt inbrengen (2 jaar oude computer tegen nieuwwaarde gaat de fiscus bijv. niet accepteren).

Arjan Vos Business Solutions - Haal winst uit uw administratie!

 

(En financieel directeur bij een internationale groothandel in sportartikelen, ik reageer ook vanuit dat perspectief als "ik"/"wij")

Link naar reactie
  • 0

 

Beginwaarde van je investeringen minus afschrijvingen moet ook gelijk zijn aan de eindwaarde. Voorraad schrijf je bijv. ten onrechte af, dit zijn kantoorkosten. Kleine dingen als bureau-accessoires schrijf je ook niet af in 5 jaar, maar neem in je in 1x als kosten.

 

 

Dit snap ik niet helemaal, de eindwaarde moet nog 0 zijn? En dat is die toch ook?

 

 

 

De zaken die je wel afschrijft, moet je in minimaal 5 jaar doen (zou er bij jouw zaken ook niet langer dan 5 jaar voor nemen).

Tip: verdiep je eens in investeringen en afschrijvingen, je mist hier volgens mij een stuk kennis.

 

 

Ik vind 5 jaar voor met name software, maar ook een computer wel erg lang? Ik las dat het verplicht is minimaal 5 jaar af te schrijven, waarom is dat dan eigenlijk? Want sommige dingen gaan toch niet zolang mee?

 

 

 

Andere aansluiting: je eigen vermogen aan het eind moet gelijk zijn aan je beginvermogen plus je nettowinst minus privé-opnames. Je trekt hier bijv. onterecht de afschrijving van je eindvermogen af. De afschrijving is immers al in mindering gebracht op je winstsaldo!

 

 

 

Dit snap ik niet helemaal. Ik heb die formule gewoon toegepast. En wat is mijn winstsaldo dan?

Of bedoel je de afschrijving op de eigen inbreng?

 

 

In je liquiditeitsbegroting mis ik de aflossing van de leningen.

 

Deze heb ik wel verrekend toch? Het is toegepast in de uitgave dit jaar.

 

Heb je er wat de BTW betreft ook aan gedacht dat je over je omzet BTW moet afdragen? Ik zie alleen de BTW die je terug krijgt...

 

Mijn uur tarief is berekend zonder btw. Dan hoef ik dit toch niet te vermelden? Althans, hoe moet ik dit zien?

 

Andere vraag: hoe lang heb je die computer, software e.d. die je zelf inbrengt al in privé-bezit? Nog maar net gekocht met het oog op start van je onderneming of al langer? Dat is nl. van invloed op de waarde waartegen je het kunt inbrengen (2 jaar oude computer tegen nieuwwaarde gaat de fiscus bijv. niet accepteren).

 

Computer en de software zijn net een jaar oud, dus.

 

 

Deze dingen snap ik dus niet helemaal. Ik heb het bestand met de wijzigingen toegevoegd. Verschil is nu ongeveer 10.000.

Ondernemingsplan_ROYWULMSdesign_financieelplan_V7.xlsx

Link naar reactie
  • 0

Ik zag dat ik bij de liquiditeitsbegroting twee keer mijn priveopname heb berrekend: In de uitgave dit jaar zaten deze ook berekend. Nu heb ik een wat minder verschil van 3000 euro.. Een stuk minde dus.

 

Echter nu heb ik aan de debet zijde teveel in plaats van de credit zijde.

 

In de bijlage de nieuwe versie.

 

Weet iemand hoe ik het op los?

En mogelijk ook een antwoord op mijn vragen hierboven?

 

Ondernemingsplan_ROYWULMSdesign_financieelplan_V9.xlsx

Link naar reactie
  • 0

Even snel een aantal opmerkingen. (ik heb niet alle posts gelezen)

 

Bij de liquiditeitsbegroting staat ''levensonderhoud'' niet bij de uitgave. Dit zijn wel uitgaven (geen kosten, dus drukt je resultaat niet, er van uitgaande dat dit een eenmanszaak is)

Dus ook even privéopname weg halen bij exploitatiebegroting.

 

Bij het overzicht uitgaves stonden er afschrijvingen bij de voorraad, deze wordt niet afgeschreven (misschien interpreteer je een waardevermindering als afschrijving, maar dat laat ik even buiten beschouwing)

 

Overigens staat "Drukwerk huisstijl" als voorraad genoteerd, dit zijn gewoon kosten.

 

Je hebt ook bijvoorbeeld een bureaustoel van € 79,99 er bij staan. Deze schrijf je niet af in 5 jaar, je mag deze gewoon onder de kosten laten vallen (rond de € 450 moet je het activeren en afschrijven over X aantal jaren).

 

Ik heb alleen het eerste blad een beetje aangepast, hierdoor klopt de rest niet meer. Maar de opzet qua kosten is iets eenvoudiger.

Roywulms.xlsx

Link naar reactie
  • 0

Okee... Nu ben ik toe aan een bevestiging dat die goed is. Hij is namelijk gelijk!

Vince, ik heb jou overzich doorverwerkt, opeens is mijn eindbalans gelijk.

 

Klopt mijn financieel plan zo? En hoef ik dan geen eigen inbreng te zetten op mijn eindbalans?

 

Ik ben heel benieuwd!

 

 

 

EDIT: Oeps, beetje te vluchtig gekeken: ik mis nog 200 euro :P

Ondernemingsplan_ROYWULMSdesign_financieelplan_V10.xlsx

Link naar reactie
  • 0

Bij "exploitatiebegroting" staat € 200 aan aflossing, dit zijn geen kosten. De interest op de lening zijn kosten, maar de aflossing betekend alleen dat je schuld kleiner wordt.

 

Edit:

Bij je liquiditeitsbegroting heb je bij de totale uitgaven (by the way: niet uitgaves) de cel niet geupdate, hierdoor worden de privé-onttrekkingen niet mee genomen in de eindstand van het banksaldo.

Link naar reactie
  • 0

Dat onder andere.

Overigens, bij je beginbalans het je ook BTW staan (als vordering), heb je al een bedrijf?

Je hebt ook drie maal BTW bij de liquiditeitsbegroting staan, het sluit niet aan. Daar klopt iets dus niet.

Op dit moment kom ik precies op het saldo privé opname uit als verschil.

Als eigen vermogen heb ik de formule gebruikt:

 

01/01 Eigen vermogen

Privéopname -/-

Winstsaldo +/+

_________________

31/12 Eigen vermogen Edit: ook aanloop kosten staan onder de vlottende activa, wat bedoel je precies? Waarschijnlijk hoort dat daar niet thuis.

Roywulms_HL.xlsx

Link naar reactie
  • 0

Overigens, bij je beginbalans het je ook BTW staan (als vordering), heb je al een bedrijf?

 

Ja, dit heb ik inderdaad al.

 

Je hebt ook drie maal BTW bij de liquiditeitsbegroting staan, het sluit niet aan. Daar klopt iets dus niet.

 

Ja, ik meende uit vorige berichten dat ik de btw die ik over mijn inkomen betaal hierin moest verwerken. Dus de btw (In mijn geval 19%) die ik over mijn facturen betaal als inkomen. En diezelfde btw die ik af moet dragen als uitgaven.

 

Maargoed, dit hoeft dus niet. Althans, het heeft geen zin om het te vermelden.

 

Op dit moment kom ik precies op het saldo privé opname uit als verschil.

 

Het probleem heb ik gevonden in de exploitatiebegroting. Hier had ik mijn prive opname afgetrokken van de netto winst.

 

Als eigen vermogen heb ik de formule gebruikt:

 

01/01 Eigen vermogen

Privéopname -/-

Winstsaldo +/+

_________________

31/12 Eigen vermogen

 

Deze formule had ik sowieso ook al gebruikt in mijn eigen vermogen berekening. Dit dan in de formule balk.

 

Edit:

ook aanloop kosten staan onder de vlottende activa, wat bedoel je precies? Waarschijnlijk hoort dat daar niet thuis.

 

Ik zal een digitale camera erbij moeten kopen.

Voor de school opdracht moeten wij sowieso aanloopkosten berekenen. Dus heb ik de aanschaf van een digitale camera hieronder berekend. Aangezien ik al een bedrijf heb heb ik eigenlijk geen aanloopkosten.

 

In de bijlage het financieelplan die volgens mij klopt! :D

 

Morgen haal ik de bestanden weg, ik zag namelijk dat google deze bestanden vindt bij het zoeken naar mijn bedrijfsnaam ROYWULMS design. Iets wat ik niet echt wil :P

Ondernemingsplan_ROYWULMSdesign_financieelplan_V10_DEF.xlsx

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.