• 0

Ondernemersplan: ik krijg de eindbalans niet kloppend

Dag allemaal,

 

Op het moment ben ik een ondernemersplan het schrijven. Dit is in eerste instantie voor mijn huidige opleiding, maar deze zou ik straks mogelijk willen gebruiken voor mijn eigen bedrijf.

 

Echter, nu ben ik bij het financieel plan aangekomen, hier loop ik met name vast bij de eind balans, het totaal is niet gelijk.

Zou iemand hier eens naar willen kijken?

 

Overige opmerkingen zijn ook welkom, dit is mijn eerste financiele plan, gemaakt met vrij weinig begeleiding.

 

Alvast bedankt!

 

Gr's Roy

Ondernemingsplan_ROYWULMSdesign_financieelplan_V4.xlsx

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik kan jouw plan netjes openen op de Mac met Numbers.

 

Okee, goedzo. Ik heb dit bestand grotendeeld sowieso op een mac gemaakt. Dus kan goed zijn dat het doordoor komt.

 

 

 

Nog een vraag, Waarom neem je bureau accesoires als kosten. En schrijf je deze niet af? Op een gegeven moment moet je deze toch ook vervangen? Of hoe zie ik dat?

Link naar reactie
  • 0

Nog een vraag, Waarom neem je bureau accesoires als kosten. En schrijf je deze niet af? Op een gegeven moment moet je deze toch ook vervangen? Of hoe zie ik dat?

 

De regel hiervoor is of hetgeen wat is gekocht meer of minder dan €450,- heeft gekost. Als het minder is dan €450,- dan zijn het kosten, die direct in de w/v-rekening komen. Als het meer is dan €450,- wordt het gezien als een investering en komt het op de balans. Hierover schrijf je dan af gedurende enkele jaren.

Link naar reactie
  • 0

Nog een vraag, Waarom neem je bureau accesoires als kosten. En schrijf je deze niet af? Op een gegeven moment moet je deze toch ook vervangen? Of hoe zie ik dat?

 

De regel hiervoor is of hetgeen wat is gekocht meer of minder dan €450,- heeft gekost. Als het minder is dan €450,- dan zijn het kosten, die direct in de w/v-rekening komen. Als het meer is dan €450,- wordt het gezien als een investering en komt het op de balans. Hierover schrijf je dan af gedurende enkele jaren.

 

aha, dus mijn printer, wacom tablet en bureaustoel moet ik eigenlijk niet afschrijven maar als kosten berekenen.

Deze zou ik dus bij diverse kosten kunnen zetten, of zie ik dat fout?

 

EDIT: Ohnee, Ik kan gewoon de afschrijving hier niet bij mee berekenen. Dit kan gewoon blijven staan bij mijn inventaris. Toch?

 

Link naar reactie
  • 0

aha, dus mijn printer, wacom tablet en bureaustoel moet ik eigenlijk niet afschrijven maar als kosten berekenen.

Deze zou ik dus bij diverse kosten kunnen zetten, of zie ik dat fout?

 

EDIT: Ohnee, Ik kan gewoon de afschrijving hier niet bij mee berekenen. Dit kan gewoon blijven staan bij mijn inventaris. Toch?

 

 

Correct, deze zijn allemaal voor minder dan €450 gekocht Dus deze gaan gelijk de kosten in en hier kan je dus niet over afschrijven. Ze komen vervolgens als het goed is dan ook niet voor bij je inventaris.

Link naar reactie
  • 0

Laat ik het proberen uit te leggen met een voorbeeldje:

 

Stel je koopt een stoel voor €100,- (ex. BTW) Dit is minder dan €450,- waardoor dit direct als kosten genomen wordt. In de boekhouding boek je dan het volgende:

 

Kosten €100

Te vorderen BTW €19

AAN bank €119

 

Stel nou dat deze stoel geen €100,- zou kosten maar €500,-(ex. BTW) in dit geval is het een investering, dus komt de stoel op de balans bij inventaris te staan. De boeking is dan als volgt:

 

Inventaris €500

Te vorderen btw €95

AAN bank €595

 

Vervolgens ga je aan het eind van het jaar je inventaris afschrijven.je gebruikt hier voor 20% in dit geval wat neer komt op €100,- per jaar. De boeking die je dan maakt is(en de opeenvolgende 4 jaar ook):

 

Afschrijving inventaris €100

AAN inventaris €100

 

Wat je nu dus ziet dat bij een inkoop van minder dan €450 je dit gelijk van je resultaat af haalt. En bij een investering van meer dan €450 je dit gaat spreiden over 5 jaar. Met als gevolg dat het op de balans komt te staan onder inventaris.

Link naar reactie
  • 0

Niet om het voor Roy nu ingewikkelder te maken, maar @Robbert12:

 

Ik zou deze zaken dan juist weer samenvoegen als kantoormeubilair (Bureau + stoel) en computer incl. randapparatuur. En dan de gezamenlijke post wel afschrijven en (waar het me in dezen om te doen is) ook investeringsaftrek claimen over de hele meuk incl. de postjes die op zichzelf minder dan € 450 kostten.

Arjan Vos Business Solutions - Haal winst uit uw administratie!

 

(En financieel directeur bij een internationale groothandel in sportartikelen, ik reageer ook vanuit dat perspectief als "ik"/"wij")

Link naar reactie
  • 0

Naar mijn weten mag dit alleen als het gezamenlijk op 1 factuur staat. Al die posten in de loop van het jaar samenvoegen gaat niet op volgens mij.

 

Dus een stoel van €200 en een bureau van €250 op 1 factuur, dan zeg ik inderdaad --> activeren. Als je op 1-1 een stoel koopt en op 30-5 een bureau dan zeg ik in de kosten boeken.

Link naar reactie
  • 0

Dat is inderdaad wel een goede nuancering ja. Maar als het bijv. binnen een week bij verschillende winkels is gekocht, dan vind ik het nog alleszins verdedigbaar om de posten wel samen te voegen. Ik vond nu eenmaal die tafel bij winkel A en de stoel bij winkel B mooi... Of bij winkel A was de computer goedkoper en bij winkel B de tablet.

Arjan Vos Business Solutions - Haal winst uit uw administratie!

 

(En financieel directeur bij een internationale groothandel in sportartikelen, ik reageer ook vanuit dat perspectief als "ik"/"wij")

Link naar reactie
  • 0

Dat is inderdaad wel een goede nuancering ja. Maar als het bijv. binnen een week bij verschillende winkels is gekocht, dan vind ik het nog alleszins verdedigbaar om de posten wel samen te voegen. Ik vond nu eenmaal die tafel bij winkel A en de stoel bij winkel B mooi... Of bij winkel A was de computer goedkoper en bij winkel B de tablet.

 

Heeft iemand hier concrete ervaring mee?! Inclusief uitleggen aan de belastingdienst o.i.d.?

Het een heel praktisch verschijnsel wat zich met enige regelmaat voordoet...

Organize your business online - www.xsdesktop.nl | CRM, case tracking, projecten, factureren, boekhouding en meer...

Link naar reactie
  • 0

In zoverre heb ik er ervaring mee dat ik en flink wat ex-collegae dit tig keren hebben toegepast, tig belastingcontroles hebben begeleid en dat hier nog nooit een streep doorheen is gehaald. Ik heb er ook nooit een opmerking over gehad van de inspecteur (maar ik heb ook de indruk dat dit punt i.h.a. sowieso weinig aandacht krijgt bij controles).

 

De dingen die je samenvoegt moeten uiteraard wel een logisch, duurzaam, geheel vormen. Dus niet 1.000 reclamepennen à € 0,50 of een printer van € 300 + een steekwagen van € 200 ;)

Arjan Vos Business Solutions - Haal winst uit uw administratie!

 

(En financieel directeur bij een internationale groothandel in sportartikelen, ik reageer ook vanuit dat perspectief als "ik"/"wij")

Link naar reactie
  • 0

De dingen die je samenvoegt moeten uiteraard wel een logisch, duurzaam, geheel vormen. Dus niet 1.000 reclamepennen à € 0,50 of een printer van € 300 + een steekwagen van € 200 ;)

 

:)

 

Ik dacht meer aan een laptop en een scherm en overige randapparatuur elders, dat soort combinaties. ;)

Organize your business online - www.xsdesktop.nl | CRM, case tracking, projecten, factureren, boekhouding en meer...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 277 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.