• 0

Controle over financiele tegoeden na ontbinding VOF

Hallo allemaal,

 

Ik heb samen met mijn compagonon een VOF. Vorige maand heb ik hem kenbaar gemaakt dat ik wil uittreden. Mijn compagnon zal de onderneming voortzetten onder dezelfde naam.

 

We hebben vorig jaar een aantal grote contracten afgesloten die we nog samen willen afmaken. De baten daarvan zullen echter pas eind mei/begin juni op onze bankrekening worden bijgeschreven. Pas dan kunnen dus alle baten en schulden volledig vereffend worden.

 

Mijn compagnon stuurt aan op een snelle afwikkeling. Hij wil daarom op korte termijn naar de KvK om de aangifte van ontbinding in te dienen. Wat hij echter ook wil, en hier is het me om te doen, is mij uitschrijven bij onze zakelijke bankrekening. Ik zou dan dus geen toegang meer hebben tot onze banktegoeden.

 

Zijn argumentatie is dat de zaken dan snel zijn afgewikkeld en we snel met een schone lei verder kunnen. Bovendien wil hij niet dat ik kan zien welke bedragen er nog binnenkomen vanaf het moment dat hij alleen verder gaat. Mijn argumentatie om te wachten is dat ik grip wil houden op de financien. In mijn optiek is de VOF pas definitief opgehouden te bestaan als de gehele vereffening achter de rug is en dus heb ik gewoon recht op toegang tot die financien. Stel bijvoorbeeld dat hij ondertussen falliet zou gaan? Dan kan ik misschien wel fluiten naar mijn geld! Mijn compagnon heeft wel toegezegd dat hij bereid is een contract te ondertekenen waarin mijn deel van de baten gegarandeerd worden, ook als hij zelf niet betaald krijgt.

 

Wie heeft er hier gelijk? Is het inderdaad onverstandig om me nu al bij de bank te laten uitschrijven? Zijn er misschien nog andere zaken of argumenten die ik over het hoofd zie ?

 

Bij voorbaat hartelijk dank!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Zodra jij uitstapt, houdt de vof op te bestaan. Indien andere vennoot an doorgaat zal dat zijn in de vorm van een eenmanszaak.

Dat impliceert dat jij geen toegng meer het tot de banktegoeden/administratie etc.

 

Alvorens uit die VOF te stappen moet alles goed op papier geregeld zijn.

 

Ik mag hopen dat jullie destijds een vennootschapscontract hebben opgesteld en ondertekend! In dit contract staat hoe te handelen in geval van beëindigen van de VOF.

 

Waar je ook nog naar moet kijken: contracten die destijds getekend zijn kunnen werking hebben voor de vennoten na de VOF- periode! Bijvoorbeeld: een kredietovereenkomst bij jullie bank, een lease-overeenkomst, een huurcontract etc.

Voordat definitief afscheid genomen kan worden van die VOF zullen die partijen schriftelijk moeten verkaren dat zij akkoord gaan dat het contract of beëindigd wordt of overgenomen door vennoot die doorgaat met de werkaamheden

maw vraag een schriftelijke "vrijwaring".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.