• 0

Hypotheekrente aftrek en ww bij combi eigen bedrijf/vaste baan

ik sta op het punt een eigen bedrijf (VOF) te starten, een mooie opdracht is ook binnen handbereik. Echter vraag ik me af wat de consequentie zijn voor wat betreft mijn hypotheekaftrek. In eerste instantie ga ik het bedrijf naast mijn vaste baan beginnen. Heeft e.e.a. ook nog conceqentie's wanneer ik bijvoorbeeld anit mijn vaste baan werkeloos wordt?

Kan iemand mij voorzien van deze informatie.

Hartelijk dank hiervoor.

Gr.

Conrad

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Conrad

 

Er verandert op zich niets aan de hypotheekrenteaftrek. Die rente blijft gewoon aftrekbaar. Houd er wel rekening mee dat als je nu een maandelijkse belastingteruggave hebt, dat je die wellicht ten onrechte krijgt als je winst gaat genieten uit de VOF. Immers, over die winst moet nog belasting betaald worden. Als de winst gelijk is aan de hypotheekrenteaftrek, dan volstaat het om de VT stop te zetten. Maak je meer winst dan de hypotheekrenteaftrek, dan wordt het tijd om te vragen om een te betalen voorlopige aanslag ipv een teruggave.

 

Als je werkloos wordt, dan heb je nog steeds recht op WW (mits niet verwijtbaar aan jouw kant). Als dat gebeurt, laat dan wel het UWV weten dat je ook ondernemer bent. Dat is nl. wel van invloed op je WW uitkering!

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je snelle reactie Joost,

Wellicht nog een kleine toelichting ter verduidelijking

 

Mijn maandelijkse teruggave is ongeveer 290 euro, met de vof ga ik ongeveer 10000 euro verdienen in eerste instantie. Van die 10000 gaat natuurlijk belasting af, we hebben nauwelijks kosten.

 

Nogmaals dank

 

gr. conrad

Link naar reactie
  • 0

en kan ik dan nog wel teruggave ontvangen, en hoe zit dit dan het nieuwe jaar.

Of heb ik bij een dergelijke winst helemaal geen recht meer op?

hoe werkt dat allemaal. Of komt dit aan bod bij het jaarlijks invullen van de belastingaangifte?

sorry maar ben me aan het oriënteren. wanneer ik namelijk 4500 belasting moet betalen en ook mij hypotheekrente moet missen, dan is het wellicht niet interessant om een opdracht van dergelijke grote aan te nemen.

Of zit ik nu mis.

Wat ik wel snap is, dat de VT stop gezet moet worden omdat achteraf wordt bepaald wat de conseqenties zijn mbt de belasting.

Nogmaals dank Joost

Gr. Conrad

Link naar reactie
  • 0

Hoi Conrad

 

Nee de rente blijft aftrekbaar. Je moet alleen inzien dat zo´n VT enkel gebaseerd is op het feit dat de werkgever nu loonheffing inhoudt en je daarvan een deel terugkrijgt door de renteaftrek.

 

Zonder winst uit de VOF:

Had je nu geen VT gehad, dan had je na afloop van het jaar recht op belastingteruggave vanwege de renteaftrek.

Immers, door de renteaftrek daalt je belastbaar inkomen en krijg je een deel van de ingehouden loonheffing door de werkgever terug.

 

In cijfers:

Inkomen arbeid 40.000

Aftrek hypotheekrente: -10.000

 

Teruggave 42% van 10.000 = 4.200 (hiervoor vraag je een VT aan)

 

Met winst uit de VOF:

Nu wordt je inkomen hoger door de winst. Over die winst moet je nog belasting betalen.

 

Inkomen arbeid 40.000

Winst VOF: 10.000 (nog belasting over betalen, want geen loonheffing op ingehouden)

Aftrek hypotheekrente: -10.0000

 

Je belastbaar inkomen blijft dus 40.000 en dus is de ingehouden loonheffing door de werkgever voldoende.

Had je nu een VT gehad van 4.200, dan moet je dus die VT terugbetalen.

 

Als je de VT stopzet, dan krijg je maandelijks dus niets meer, maar is de belasting over de winst uit de VOF al wel betaald (want verrekend met de hypotheekrenteaftrek).

 

Hopelijk is dit voorbeeld duidelijk

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.