• 0

Positief resultaat, negatief banksaldo

Beste HL'ers,

 

Het afgelopen jaar hebben we met de VOF zelf de boekhouding gevoerd, deze zou in principe niet ingewikkeld en groot moeten zijn. Dit is het echter wel geworden doordat er leningen zijn aangegaan en afgelost, inkopen uit het buitenland met verschillende valutakoersen zijn gedaan, etc. In ieder geval werd het uiteindelijk iets ingewikkelder.

 

Nu hebben we over 2009 wel een positief bedrijfsresultaat van bij 20.000 euro. Mooi werk dus, maar nu wij de W/V en balans hebben opgemaakt (in excel) begin ik te twijfelen aan de juistheid van dit bedrag. Het resultaat is opbrengsten min kosten en dit geeft een winst. Echter staan onze bankrekeningen in het rood, we hebben geen investeringen gedaan en geen vastgoed.

Ik weet dat een en ander wat gecompliceerder ligt en dat dit lastig te beoordelen is aan de hand van bovenstaande informatie, maar is het in principe mogelijk dat je een positief resultaat hebt maar een negatief banksaldo. En zo ja, in welke posten zou dit verschil dan te zien kunnen zijn op de balans?

 

We hebben binnenkort wel een afspraak met de boekhouder om een en ander te laten te controleren en over te laten nemen, maar ik kan het niet uitstaan dat ik niet weet of dat we een fout in de berekening hebben gemaakt of dat dit heel normaal kan zijn. (misschien dat ik zelf nog niet kan geloven dat we iets overhouden, maar goed)

 

Ik hoop dat iemand met een enigzins logische verklaring kan komen die mijn 'zorgen' weg kan nemen en ik weer rustig kan gaan slapen.

 

BVD

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mbruin,

 

een onduidlijke vraag voor een duidelijk antwoord ;)

 

Je resultaat op de balans, loopt vaak niet een op een met je bankrekening, je zegt het zelf, je hebt leningen afgelost en jullie zullen ongetwijfeld ook prive opnamen hebben gedaan?

 

Deze posten gaan wel van je bankrekening af maar hebben geen (direct)invloed op je resultaat.

 

Stel:

 

Je hebt een omzet van € 10.000 en maakt € 2.000 kosten, je winst is dan € 8.000. Je neemt ook nog eens € 2.000 prive op. dan is je winst nog steeds € 8.000 maar op je bank heb je nog maar € 6.000.

 

groet

erik

Link naar reactie
  • 0

Dag mbruijn,

 

Je kunt best een negatief banksaldo hebben bij een positief bedrijfsresultaat.

Je zegt dat je geen investeringen hebt gedaan. Mogelijk is de stand openstaande

crediteuren hoog ?

 

Groet.

Jeroen

 

Als ik mijn crediteuren niet zou betalen, hou ik juist geld op de bank ;D bedoelde je soms debiteuren?

Link naar reactie
  • 0

Aan Mbruijn,

 

Het is inderdaad niet eenvoudig om op deze vraag een gedegen antwoord te geven.

 

Wellicht dat het, heel eenvoudig, te maken heeft met privé opname(s).

 

Je mag mij ook de Excel gegevens doorzenden zodat ik daarop kan reageren.

 

Jan van Nistelrooij.

Link naar reactie
  • 0

mbruijn. Je moet het verschil in ieder geval op de balans zoeken als je het mij vraagt.

 

Bijvoorbeeld in de posten:

 

- priveopnamen

- voorraadtoename

- toename c.q. afname stand debiteuren c.q. crediteuren

- voorgeschoten bedragen / borgstellingen

- kasstand

- onderhanden werk (gemaakte uren van personeel dat wel is uitbetaald maar nog niet doorgefactureerd)

 

Het kan dus in veel posten zitten. Een kenmerk van veel groeiende bedrijven is juist het gevaar voor onvoldoende cash, ook al wordt er winst gemaakt. Simpel vanwege dat je een hoop van bovenstaande voorbeelden moet voorfinancieren.

 

Ik hoop dat dit helpt. Succes!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.