• 0

Parttime loondienst, eenmanszaak als kunstenaar en freelance docent

Ik werk al 14 jaar partime in loondienst. Daarnaast ben ik als kunstenaar werkzaam . Het is een eenmanszaak en ik sta niet ingeschreven bij de KvK, maar ik heb wel een BTW nummer.

 

Nu ben ik naast mijn baan en kunstenaar als freelance docent aan het werk. Ik heb hiervoor een VAR-verklaring gekregen van de belastingdienst. Vallen deze inkomsten onder dienstverlening van mijn eenmanszaak? Mijn uurloon is incl. 19% BTW.

 

Ik vroeg mij af:

Draag ik dan die BTW gewoon af op de zelfde manier wanneer ik een schilderij verkoop.

Hoeveel inkomstenbelasting betaal ik hier over?

JR

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vrije beroepsbeoefenaren hadden tot uiterlijk 31 december 2009 de tijd om zich in te schrijven bij de KvK, dat is namelijk sinds 2008 ook voor hen verplicht.

 

Zowel je inkomsten als kunstenaar als de inkomsten als freelancer vallen in je eenmanszaak.

 

De in rekening gebrachte BTW moet je (waarschijnlijk ieder kwartaal) afdragen, betaalde BTW kun je aftrekken.

 

De winst die je met je eenmanszaak maakt wordt bij de rest van je inkomen geteld en over het totale bedag betaal je inkomstenbelasting. Hoe hoger je inkomsten zijn hoe hoger de belastingtarieven worden.

 

Ik raad je aan om eens met een accountant te gaan praten. Op de vragen die je stelt zou eigenlijk iedere ondernemer zelf het antwoord moeten weten.

 

Succes,

Pieter

 

 

www.muscatmeijer.nl

Link naar reactie
  • 0

Het geven van onderwijs is een vrijgestelde prestatie voor de omzet belasting (art 11 lid1o web OB). Je hoeft hierover geen BTW af te dragen.

 

Daar tegenover staat dat je voor de kosten die je voor dit deel van je prestaties heb gemaakt ook geen OB mag vorderen.

 

Net als bovenstaand adviseer ik je in deze casus een accountant te benaderen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Correcte opmerking Nattetas!

 

Dit heeft ook de volgende consequentie: stel dat 60% van je omzet uit verkochte kunstwerken (met btw) komt en 40% uit doceren (zonder btw). Dat betekent dan ook dat je voor algemene kosten die je niet direct aan één van beide activiteiten kunt linken (bv. telefoonkosten, administratiekosten) maar 60% van de OB terug mag vorderen.

Arjan Vos Business Solutions - Haal winst uit uw administratie!

 

(En financieel directeur bij een internationale groothandel in sportartikelen, ik reageer ook vanuit dat perspectief als "ik"/"wij")

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Een paar opmerkingen:

 

Onderwijs is niet altijd vrijgesteld van BTW. De vrijstelling geldt niet voor onderwijs dat een vrijetijdskarakter heeft of dient om vaardigheden in de persoonlijke levenssfeer te verwerven. Maar de vrijstelling geldt weer wel als het gaat om onderwijs op het gebied van onder meer beeldende vorming aan personen jonger dan 21 jaar.

 

Ping: Inschrijven bij de KvK is verplicht, dus dat moet je alsnog doen.

En jouw kunstwerken zouden trouwens best wel eens in bijlage J van de Uitvoeringingsbeschikking omzetbelasting kunnen worden bedoeld en dan is het BTW-tarief 6 %:

 

Bijlage J

 

1. kunstvoorwerpen:

 

a. schilderijen, collages en dergelijke decoratieve platen, schilderijen en tekeningen geheel van de hand van de kunstenaar, met uitzondering van bouwtekeningen en andere tekeningen voor industriële, commerciële, topografische en dergelijke doeleinden en van met de hand versierde voorwerpen alsmede van beschilderd doek voor theatercoulissen, voor achtergronden van studio's of voor dergelijk gebruik (GN-code 9701);

 

b. originele gravures, originele etsen en originele litho's, dat wil zeggen een of meer door de kunstenaar geheel met de hand vervaardigde platen die in een beperkte oplage rechtstreeks in het zwart of in kleuren zijn afgedrukt, ongeacht het materiaal waarop dit afdrukken is geschied en ongeacht de gevolgde techniek, met uitzondering van de mechanische en van de fotomechanische reproduktietechniek (GN-code 9702 00 00);

 

c. originele standbeelden en origineel beeldhouwwerk, ongeacht het materiaal waarvan zij vervaardigd zijn, mits het werk geheel van de hand van de kunstenaar is; afgietsels van beeldhouwwerken in een oplage van maximaal acht exemplaren, die door de kunstenaar of diens rechthebbenden wordt gecontroleerd (GN-code 9703 00 00);

 

d. tapisserieën (GN-code 5805 00 00) en wandtextiel (ex 6304), met de hand vervaardigd volgens originele ontwerpen van kunstenaars, mits er niet meer dan acht exemplaren van elk zijn;

 

e. unieke voorwerpen van keramiek, geheel van de hand van de kunstenaar en door hem gesigneerd;

 

f. emailwerk op koper, geheel met de hand vervaardigd tot maximaal acht genummerde en door de kunstenaar of het atelier gesigneerde exemplaren, met uitsluiting van sieraden, juwelen en edelsmeedwerk;

 

g. foto's die genomen zijn door de kunstenaar, door hem of onder zijn toezicht zijn afgedrukt, gesigneerd en genummerd, met een oplage van maximaal 30 exemplaren voor alle formaten en dragers samen.

 

Oh, en ik raad je aan om eerst de van toepassing zijnde onderwerpen hier op HL eens goed te lezen over administratie en ondernemerschap bijvoorbeeld, dan gerichte vragen te stellen alvorens een boekhouder te raadplegen. Een accountant lijkt me in dit geval 'te zwaar'. En Ping: van (eerst) zelf doen leer je meer. ;)

 

groet,

 

John

 

Link naar reactie
  • 0

De in rekening gebrachte BTW moet je (waarschijnlijk ieder kwartaal) afdragen, betaalde BTW kun je aftrekken.

 

Mijn vrouw (ZZP-dienstverlening) betaalt de BTW één keer per jaar.

 

Ik ben het met John eens dat een accountant wellicht wat overkill is. Als je toch naar de KvK gaat denk ik dat je daar ook wel wat advies kunt krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Mijn vrouw (ZZP-dienstverlening) betaalt de BTW één keer per jaar.

 

Dat is ook een mogelijkheid en dan heb je nog uitstel ook: normaal moet de aangifte binnen 1 maand na het aangifte-tijdvak binnen zijn, maar bij een jaar-aangifte heb je automatisch 2 maanden uitstel.

 

Jaar-aangifte kun je voor kiezen en dit dan schriftelijk aanvragen bij de BTW-inspecteur. Nadeel is wel dat je bij een flinke investering die tot een teruggave op jaarbasis leidt, je langer op je centjes moet wachten. Daar moet je dus wel ff goed op letten.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

In aanvulling op John's opmerkingen over de BTW: (let wel : onderstaande is nu nog een vorm van keuzerecht, vanaf 1-1-2011 echt wet)

 

Sinds 2010 is weer e.e.a. veranderd in mbt de BTW en onderwijs. Tot 2010 bestonden er diverse goedkeuringen van de Staatssecr. mbt de onderwijsvrijstelling (o.a. management en pc cursussen). Echter, EU recht schrijft voor dat onderwijs alleen vrijgesteld is als de instellingen die het onderwijs geven erkend zijn.

 

En dus geldt vanaf 2010 de vrijstelling alleen als:

 

1. de onderwijsinstelling is opgenomen in Register Kort Beroepsonderwijs (RKB)

2. de instelling is bekostigd volgens de Wet Hoger Onderwijs en Wetenschappelijk Onderwijs of Wet Educatie en Beroepsonderwijs.

 

Onder punt 2 vallen de meeste HBO's en Uni's.

 

Punt 1 vraagt wat aandacht.

 

De lijst in het RKB is nog leeg! Derhalve ook mijn opmerkingen in vette letters bovenaan. Tot 1 juli 2010 aangegane overeenkomsten van opdracht mbt het geven van onderwijs mogen nog volgens de oude regels toegepast worden.

 

Daarna gaan de regels in zoals bij punten 1 en 2 hierboven.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.