• 0

Smart card als vervoersbewijs

Er is een nieuwe organisatie in het leven geroepen om de opvolger van de strippenkaart als OV vervoersbewijs te introduceren; http://www.translink.nl/

 

Het word een OV-chipkaart waarvan te lezen is en op te schrijven valt. Men geeft een drietal hoofdredenen waarom we als OV reizigers er blij van moeten worden; gemak, snelheid en veiligheid.

 

Dit is wat ze er zelf over zeggen;

De OV-chipkaart is makkelijk in het gebruik. Het systeem werkt snel -registreren en controleren is in luttele seconden gebeurd. Bovendien wordt het zo gebouwd dat reizigers en de openbaarvervoerbedrijven er gemak van ondervinden. Veiligheid is daarin een belangrijk aspect.

 

Makkelijk

Het nieuwe reis- en betaalsysteem voor het Nederlandse OV biedt gemak aan de reiziger: geen kleingeld meer nodig, overal met dezelfde pas instappen. Of het nou gaat om trein, metro, tram, bus; overal kun je met de OV-chipkaart terecht. Ook reizigers voor wie het OV nu soms niet gemakkelijk is, moeten er goed mee uit de voeten kunnen.

 

Snel

Het nieuwe systeem brengt vaart in het OV. De reiziger kan bij wijze van spreke gewoon doorlopen. Hij kan in een handomdraai registreren en betalen. Dit geldt overigens ook voor lichamelijk gehandicapten: het nieuwe reis- betaalsysteem levert geen nieuwe lastige barrières voor hen op.

 

Veiligheid

Trein- en metrostations worden voor het nieuwe reis- en betaalsysteem voorzien poortjes en zijn alleen toegankelijk voor reizigers met een OV-chipkaart. De elektronische chip werkt als een sleutel waarmee het poortje wordt geopend en zo wordt toegang verkregen tot stations en perrons. Het zwart- en grijsrijden wordt op deze manier tegengegaan. Aangezien momenteel 60% van de agressie in het OV controle gerelateerd is, wordt het OV dus veiliger voor personeel en reizigers.

 

Ergens in 2007 moet de OV-chipcard er zijn, aan het budget zal het niet liggen. Toch zie ik hier en daar flink wat problemen zeker in de overgangsperiode. Waar gaan we naartoe? Worden stations net als metrostations helemaal afgesloten? Zal het echt veiliger worden?, etc.

 

De beruchte Hoekse lijn (Rotterdam-Hoek van Holland) word het eerste testtraject. Ik ben benieuwd.

 

Cheers,

 

Ron

 

 

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben er niet zo weg van eigenlijk, zonde van het geld naar mijn mening.

 

Bovendien is het nogal onvriendelijk tov. buitenlanders en mensen die zeer zelden het OV gebruiken. Nu kent nederland al lang strippenkaarten ipv gewoon betalen voor de bus... wellicht was het handiger geweest als men met de chipknip kon betalen voor het OV ipv. met weer een specifiek pasje.

 

Een chipknip vind ik ook een onding, maar als ze die zouden gebruiken had het ding een extra toepassing gekregen. Het is toch onhandig dat ik met pasje A de parkeermeter moet betalen, met pasje B de bus, en -als we niet oppassen- straks met pasje C de tolpoortjes aan de snelweg?

Link naar reactie
  • 0

Zie hier een press release van Philips Semiconductor, deze kondigen aan de tender bij de OV te hebben gewonnen.

 

http://www.semiconductors.philips.com/news/content/file_1010.html

 

Je hoeft niet eens internationaal te reizen om niet meer van een perron te kunnen. In de overgangsperiode zullen er stations wel en niet met poortjes uitgerust zijn en kun je zomaar met je ouderwetse kaartje het perron niet meer af. Internationale reizigers zijn helemaal een blind spot in het systeem.

 

Cheers,

 

Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

Meestal kun je wel gewoon van het station af. Op het metro station van schiedam centraal moet je ook je kaartje of je OV in het poortje steken indien je het perron op wilt, maar als je er af wilt hoeft dit niet.

 

Of het de veiligheid verbeterd weet ik niet. Voor 1,75 ben je een station binnen en kun je gewoon opnieuw op rooftocht gaan.

Link naar reactie
  • 0

Tegen criminaliteit zal het helemaal weinig uithalen vrees ik. Een beetje stationsrover beroofd eerst iemand voor het poortje van zijn kaartje en gaat dan binnen verder. Of wacht rustig net buiten het poortje de slachtoffers af.

 

Er zijn trouwens nog genoeg europese landen waar bijvoorbeeld een bus gewoon contant wordt afgerekend bij het instappen. Ik vind het in nederland vrij ergelijk dat je zon strippenkaart nodig hebt (of 3x zoveel betaald):

 

Als ik met het OV ergens heen moet, komt dat er in de praktijk vaak op neer dat ik eerst per auto naar een nabijgelegen winkelcentrum moet om een strippenkaart te kopen.

 

Eigenlijk zou ik het het prettigste vinden als ik in het OV mn creditcard kon gebruiken, net als bij een aantal moderne parkeergarages. 1x doorhalen bij instappen en 1x bij uitstappen. Het systeem berekend vervolgens de tijd/afstand/whatever en boekt de kosten af.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb dit hele project al een tijdje gevolgd. Een van de overwegingen is dat 60% van de agressieviteit gerelateerd is aan ongeldige vervoersbewijzen. Je begrijpt het al de onderbouwing om voor afsluiting van peronnen en smart card OV vervoersbewijzen komt vanuit die 60%. Dat inderdaad 40% van de agressiviteit niet word geweerd word niet besproken, zeer naief van de duwers achter dit project (een stel consultants die door de overheid en de vervoersbedriojven dit plan hebben ontwikkeld).

 

Wat ik helemaal mis in dit concept is betere en persoonlijke reisinformatie. Om maar eens wat te noemen.

 

Cheers,

 

Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

Van dit soort projecten ins algemein krijg ik overgens snel een vrij nare smaak. Persoonlijk denk dat dit weer een mooie gelegenheid is om het volk flink te laten betalen zodat een grote club flinke omzet draait aan pasjes, lezers, poortjes, etc. etc. Dat is volgens mij ook de enige verklaring dat het hele systeem nieuw ontwikkeld wordt, ipv gebruik te maken van bestaande items als chipknippen, creditcards, etc.

 

Enzelfde idee heb ik bijvoorbeeld bij de poortjes voor rekeningrijden die we nog bijna gehad zouden hebben: Er is domweg geen public support voor, maar het wordt opgedrongen 'for the greater good'. De poortjes zijn afgeketst, maar we rijden waarschijnlijk straks rond met een kassa onder de motorkap, die eerst voor veel publiek geld ontwikkeld werd, zonder een wezenlijk verschil te maken voor de gemiddelde automobilist.

 

Nu is het geen slecht handelen om je product aan te prijzen of de voordelen te overdrijven en de nadelen op de achtergrond te houden... mits je commercieel bezig bent. Een overheid zou zich verre van dit soort praktijken moeten houden, en in (democratisch) principe eerst grondig moeten nagaan of er public support is wanneer alle feiten op tafel liggen. Als die ontbreekt: Democratische plicht doen en het hele verhaal flushen.

 

Misschien ben ik wat paranoide, misschien ben ik alert, misschien kijken er heel veel mensen op deze manier tegen aan en hoort niemand ze?

Link naar reactie
  • 0

De financiering van dit project komt, zo heb ik uit de politiek vernomen, uit de opbrengst van het belang van de NS in Telfort. Maar goed dat waren toch al mijn en jouw belastingcenten.

 

Wat mij heel erg stoort is dat een aantal omhoog gevallen consultants, Translink is opgezet door oa Accenture, iets technisch zeer moois bedacht hebben met theoretisch prachtige onderbopuwingen maar inderdaad weer de reiziger ver uit het focus.

 

Vreten of stikken kun je.

 

Cheers,

 

Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.