• 0

Adverteren in offline krantje voor online product: rendabel?

Beste ondernemers,

 

Ik vroeg me af of hier mensen zijn die ervaring hebben met het adverteren voor een online product in offline media.

 

Ik overweeg een advertentie te plaatsen in een ledenblad van een Nederlandse organisatie. Het tarief is €650,- voor 1/4 pagina, een oplage van circa 45.000-50.000. De lezers van dit blad behoren voor een groot deel tot mijn doelgroep. Klinkt allemaal goed!

 

Alleen nu mijn twijfel: is het plaatsen van offline advertenties, de moeite waard voor een webdienst, dus een online product? Wordt zo'n advertentie (mits aantrekkelijk) een beetje bekeken en wordt er op gereageerd, of is men er net als op internet vrijwel immuun voor? Immers 50.000 views van een advertentie op internet gaan voor een stuk minder over de toonbank!

 

Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft op dit vlak.

 

Alvast bedankt!

 

Michiel.

 

P.S. Exacte specificaties:

Ledenblad -> krant op tabloidformaat

Oplage: 45.000 - 50.000

Doelgroep/lezerspubliek: MKB/middenmanagement

Tarief: €650 voor 1/4 pagina (= 13 x 18,8 cm)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Oplage is niet bereik; bereik is niet pageviews. Je bereikt slechts een fractie van je doelgroep. Tevens is de vraag of je 1/4 krijgt van een pagina vol reclame of 1/4 op een goede redactionele pagina. Als het blad goede redactionele pagina's heeft. Heb je er een goed gevoel bij?

 

Mijn indruk is: als je geen budget hebt voor vier keer zo'n advertentie kun je je geld beter elders besteden.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Oplage is niet bereik; bereik is niet pageviews. Je bereikt slechts een fractie van je doelgroep. Tevens is de vraag of je 1/4 krijgt van een pagina vol reclame of 1/4 op een goede redactionele pagina. Als het blad goede redactionele pagina's heeft. Heb je er een goed gevoel bij?

 

Mijn indruk is: als je geen budget hebt voor vier keer zo'n advertentie kun je je geld beter elders besteden.

Bedankt voor je reactie! Ik heb hier de laatste editie liggen: 12 pagina's, slechts 2 advertenties (beide 1/4 pagina). Ik zal dus niet verdrinken tussen de advertenties.

 

Ik heb er wel een goed gevoel bij (mooi krantje, goede advertentieplek), maar ik kan de advertentie zeker niet meerdere malen plaatsen (i.v.m. de kosten). Je vermoedt dat het in dat geval niet de moeite waard is?

 

En zou je een hele wilde gok kunnen geven over het aantal lezers van zo'n ledenblad? Het is van een politieke partij, dus de ontvangers zijn waarschijnlijk wel betrokken. Over een eventuele associatie hoef ik me geen zorgen te maken, er staan meerdere prima namen in en het is geen rare club ;).

Link naar reactie
  • 0

 

En zou je een hele wilde gok kunnen geven over het aantal lezers van zo'n ledenblad? Het is van een politieke partij, dus de ontvangers zijn waarschijnlijk wel betrokken. Over een eventuele associatie hoef ik me geen zorgen te maken, er staan meerdere prima namen in en het is geen rare club ;).

 

 

Je kan het een positieve of een negatieve draai geven. Een partijblad wordt volgens mij helemaal niet zo goed gelezen, want het is vaak automatisch inbegrepen in de ledenservice. Verder is van belang of het een partij is met veel ondernemers als lid (zo'n 90% van je bereik is niet meer relevant). Aan de pluskant uiteraard dat er niet veel advertenties in staan en dat het een tamelijk ongebruikelijke keuze is. Een experimentje dus. Misschien boor je olie aan!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hoi Michiel,

 

Waarom zou je weer offline gaan als de algemene trend is dat online offline aan het vervangen is? Denk je hiermee een doelgroep te bereiken die geen beschikking over internet heeft? En zijn dat dan jouw potentiele klanten?

 

Ik schrijf het zo stellig omdat ik zelf slechte ervaringen heb met dergelijke advertenties. In mijn visie heeft het eigenlijk alleen zin als je echt een merknaam bekendheid wilt geven. Neem bijvoorbeeld Omo. Een reclamecampagne bestaat dan uit: tv-reclame, internetreclame, gedrukte reclame, etc. Dan is het als aanvulling wel zinvol.

 

Persoonlijk ben ik van mening dat je beter 200 euro kan stoppen in Adwords en zoekmachineoptimalisatie zodat je direct de kopers berijkt dan 400 euro in een advertentie (die waarschijnlijk uiteindelijk weinig meetbaars oplevert).

 

Zeker als je zelf online diensten levert en jouw potentiele klanten toch al de mensen binnen organisaties zijn met relatief meer internet(c.q. ict)-affiniteit.

 

Succes, gr Tim

Link naar reactie
  • 0

Hoi Michiel,

 

Waarom zou je weer offline gaan als de algemene trend is dat online offline aan het vervangen is? Denk je hiermee een doelgroep te bereiken die geen beschikking over internet heeft? En zijn dat dan jouw potentiele klanten?

 

Ik schrijf het zo stellig omdat ik zelf slechte ervaringen heb met dergelijke advertenties. In mijn visie heeft het eigenlijk alleen zin als je echt een merknaam bekendheid wilt geven. Neem bijvoorbeeld Omo. Een reclamecampagne bestaat dan uit: tv-reclame, internetreclame, gedrukte reclame, etc. Dan is het als aanvulling wel zinvol.

 

Persoonlijk ben ik van mening dat je beter 200 euro kan stoppen in Adwords en zoekmachineoptimalisatie zodat je direct de kopers berijkt dan 400 euro in een advertentie (die waarschijnlijk uiteindelijk weinig meetbaars oplevert).

 

Zeker als je zelf online diensten levert en jouw potentiele klanten toch al de mensen binnen organisaties zijn met relatief meer internet(c.q. ict)-affiniteit.

 

Succes, gr Tim

Duidelijk!

 

Volgensmij kan ik de advertentie beter niet plaatsen, als ik jullie reacties zo lees ;D.

Link naar reactie
  • 0

In het boek 'the 4 hour workweek' wordt deze manier van adverteren voor een online bedrijf juist wel als heel positief gezien. Maar....dan moet het wel echt een blad zijn dat specifiek is voor jouw doelgroep en moet je inderdaad de mogelijkheid hebben om vaker te adverteren.

 

Ik heb zelf ook slechte ervaringen met offline adverteren, maar dat komt oa door hoeveel ik gemiddeld verdien aan 1 klant id winkel. Je kunt het op die manier ook terugrekenen.

 

Als laatste is het van belang dat mensen je echt een heleboel keer voorbij moeten zien komen voordat je blijft hangen dus ik weet niet of je de doelgroep ook op een andere, frequentere manier kunt bereiken?

Link naar reactie
  • 0

Wees niet te bang om eens iets uit te proberen, maar alleen:

 

- Als je het je kunt veroorloven iets uit te proberen, ook wanneer het volledig niets op zou leveren;

 

- Als niemand je er toe 'dwingt' (Een geweldige deal via een telefonisch aanbod van een partij die je niet kent maar die wel grote oplages, veel bereik, veel omzet of veel leads belooft? Niet doen!)

 

- Als je het meetbaar kunt maken (En écht meetbaar, niet gevoelsmatig meetbaar. Weet je nadat je het gedaan heeft, wat het je nu echt opgeleverd heeft? M.a.w. als dit werkt, zou je het daarna nog 100 keer doen met eenzelfde resultaat in al die 100 keren?)

Link naar reactie
  • 0

De kunst zal hem idd ook zitten in het meetbaar krijgen. Aardige instrumenten daarvoor zijn bijvoorbeeld werken met een kortingscode, die je voor ieder blad (en evt per editie) anders kunt kiezen. Uiteraard moet je dan wel marges hebben waarbij je je die korting kunt veroorloven, maar het is soms een goede manier om de prestaties van offline reclame te quantificeren.

Link naar reactie
  • 0

Een enkele advertentie in een blad is even nutteloos als het gillen over een menigte. Er zullen zeker een paar mensen kijken , en wellicht een paar hun schouders ophalen maar daar blijft het bij.

 

Als ijsverkoper moet je niet ingewikkeld adverteren maar met goed weer op de juiste plaats staan. M.a.w. waar de doelgroep behoefte heeft aan je product of dienst moet het worden aangeboden en aangeprijsd.

 

Als je een online dienst aanbiedt zal dus 9/10 keer online adverteren het effectiefste zijn.

 

Maar er zijn zeker uitzonderingen. Als iedereen al online zit kan je de concurrentie omzeilen door juist op andere plaatsen actief te zijn. Maar 650 euro voor 1/4 pagina vind ik erg duur. Ik zou proberen om ook redactionele aandacht te krijgen of bijvoorbeeld voor 3 keer een 1/8 gaan.

Link naar reactie
  • 0

Ik moet zeggen dat ik bijv. het KvK magazine wél lees (maar ik lees altijd als ik even niets te doen heb) en dan ook kijk naar de advertenties. Reden; ik ben de doelgroep.

 

Online advertenties/adwords; allemaal leuk en aardig, maar om Hans even aan te halen; deels vind ik dat juist gillen over een menigte. Bovendien is adwords ook echt niet gratis.

 

Ik denk dat gedrukte media niet per definitie verkeerd zijn, vooral niet als er een doelgroepconcentratie aanhangt. Verder moet uit de advertentie duidelijk blijken wat je product of service is. Responsmeting kan inderdaad met een actie (evt. aparte webpage die niet gelinkt is vanuit je homepage), maar je kan ook de accesslogs direct na het verschijnen van het krantje bijhouden (eerste twee weken of zo). Als je een significante stijging ziet weet je dat het iets opleverde.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Lever je al een bijdrage met je diensten aan de doelstellingen van de lokale afdelingen of (jongeren)organisatie? Dan kan het interessant worden.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.