Na 8 jaar behelpen in een provosorische bedrijfsruimte heb ik nu een een bedrijfshal op het oog, nieuwbouw, 87,5 m² vloeroppervlak op de begane grond en 42 m² verdiepingsvloer (kantoor). Totale hoogte 7 m. Nu ben ik aan het uitrekenen wat dat gaat kosten als ik de knoop besluit door te hakken.
Ik heb zelf een ruwe schatting van de kosten gemaakt:
* Dit zijn kosten die ik tot op heden nog niet had, of althans niet zakelijk hoefde te betalen. Kosten als telefoon e.d. had ik al, die staan er dus niet bij.
Ik heb een groothandel (eenmanszaak, 2,3 FTE) in audio electronica, risicoklasse 4 volgens VRKI, voorraadwaarde max. € 80.000.
Waarde van de inventaris: Ca. € 20.000
De vragen
1. Verzekeringen.
Ik zit te stoeien met de verzekeringen. Het risico op inbraak was tot op heden nihil, dus de voorraad was niet verzekerd tegen inbraak. Nu verhuis ik naar een bedrijventerrein en liggen de risico's heel anders. Ik ben dus benieuwd wat een goederenverzekering (brand, waterschade, inbraak etc.) globaal kost, op basis van € 80.000 voorraad en € 20.000 inventaris. Verder ben ik benieuwd wat een gebouwenverzekering kost op basis van de genoemde waarde.
2. Doormelding alarm.
Iemand een idee wat mijn maandelijkse kosten voor beveiliging gaan zijn? Dus doormelding naar een meldkamer en een beveiligingsdienst, mocht dit door de verzekering geëist worden?
3. Privé of zakelijk
Een zakenrelatie adviseerde mij het pand privé te kopen en aan de zaak te verhuren om zodoende de fiscale winst te drukken. Zinvol of niet? Wat zijn de criteria?
4 Financiering
Het bedrijf heeft een groeiende jaaromzet (laatste 2 jaar 13 % per jaar). In 2009 was dit € 470.000, netto winst € 53.000. Ik heb een rekening courant krediet wat ik niet meer nodig heb. Verder alleen een lening van € 20.000 bij derden (geen bank). Hoe kan ik e.e.a. het beste financieren? En tot hoe ver wil een bank doorgaans gaan bij de financiering?
5. Wat zie ik over het hoofd?
Bovenstaand kosten zijn ruwe schattingen op basis van prijzen die ik heb gevonden op het net, schatting naar eigen inzicht of anderszins. Mochten er dingen onjuist (b)lijken, meld dit dan even. Zo kan ik me voorstellen dat de 1700 euro per maand voor de financiering aan de hoge kant is, maar ik wist nog niet hoe ik e.e.a. ging financieren en heb op dit moment geen idee van de geldende rente.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
HenkHenk
HenkHenk
Na 8 jaar behelpen in een provosorische bedrijfsruimte heb ik nu een een bedrijfshal op het oog, nieuwbouw, 87,5 m² vloeroppervlak op de begane grond en 42 m² verdiepingsvloer (kantoor). Totale hoogte 7 m. Nu ben ik aan het uitrekenen wat dat gaat kosten als ik de knoop besluit door te hakken.
Ik heb zelf een ruwe schatting van de kosten gemaakt:
Eenmalige kosten
Casco bouw € 97.000
Makelaarscourtage 2% € 2.000
Aanleggen elektra € 5.000
30 kW Heater voor bedrijfshal € 1.750
Installatiemateriaal heater € 500
Installatie heater € 1.000
Verlichting bedrijfshal € 1.000
Verwarming/airco inverter kantoor (unit) € 2.000
Installatie inverter € 1.000
Installatiemateriaal inverter € 500
Verlichting kantoor/keuken € 700
Keuken € 2.000
Systeemwanden (25 m²) € 2.500
Deuren + kozijn € 300
Systeemplafond kantoor/keuken gemonteerd € 1.200
Toiletruimte compleet (WC + wasbak), tegelwerk € 1.000
Alarminstallatie Risicoklasse 4 € 2.000
Stellingenmateriaal € 800
Palletstapelaar (tweedehands) € 2.000
Totaal: Ca. € 124.000
Bijkomende maandelijkse kosten*
Rente & aflossing (op basis van € 130.000 & 10 jaar) € 1.700
Nuts (gas, water, stroom) € 135
Internet € 25
Doormelding alarmcentrale & beveiliging ?
Vereniging van eigenaren ?
Gebouwenverzekering (brand, waterschade & inbraak) ?
Inventarisverzekering? (brand, waterschade & inbraak) ?
Goederenverzekering (brand, waterschade & inbraak) ?
Rolcontainer € 16
Rioolrecht € 15
OZB € 28
* Dit zijn kosten die ik tot op heden nog niet had, of althans niet zakelijk hoefde te betalen. Kosten als telefoon e.d. had ik al, die staan er dus niet bij.
Ik heb een groothandel (eenmanszaak, 2,3 FTE) in audio electronica, risicoklasse 4 volgens VRKI, voorraadwaarde max. € 80.000.
Waarde van de inventaris: Ca. € 20.000
De vragen
1. Verzekeringen.
Ik zit te stoeien met de verzekeringen. Het risico op inbraak was tot op heden nihil, dus de voorraad was niet verzekerd tegen inbraak. Nu verhuis ik naar een bedrijventerrein en liggen de risico's heel anders. Ik ben dus benieuwd wat een goederenverzekering (brand, waterschade, inbraak etc.) globaal kost, op basis van € 80.000 voorraad en € 20.000 inventaris. Verder ben ik benieuwd wat een gebouwenverzekering kost op basis van de genoemde waarde.
2. Doormelding alarm.
Iemand een idee wat mijn maandelijkse kosten voor beveiliging gaan zijn? Dus doormelding naar een meldkamer en een beveiligingsdienst, mocht dit door de verzekering geëist worden?
3. Privé of zakelijk
Een zakenrelatie adviseerde mij het pand privé te kopen en aan de zaak te verhuren om zodoende de fiscale winst te drukken. Zinvol of niet? Wat zijn de criteria?
4 Financiering
Het bedrijf heeft een groeiende jaaromzet (laatste 2 jaar 13 % per jaar). In 2009 was dit € 470.000, netto winst € 53.000. Ik heb een rekening courant krediet wat ik niet meer nodig heb. Verder alleen een lening van € 20.000 bij derden (geen bank). Hoe kan ik e.e.a. het beste financieren? En tot hoe ver wil een bank doorgaans gaan bij de financiering?
5. Wat zie ik over het hoofd?
Bovenstaand kosten zijn ruwe schattingen op basis van prijzen die ik heb gevonden op het net, schatting naar eigen inzicht of anderszins. Mochten er dingen onjuist (b)lijken, meld dit dan even. Zo kan ik me voorstellen dat de 1700 euro per maand voor de financiering aan de hoge kant is, maar ik wist nog niet hoe ik e.e.a. ging financieren en heb op dit moment geen idee van de geldende rente.
Bij voorbaat dank voor elke reactie!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/25104-verhuisplannen-wat-zijn-de-bedrijfskosten/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag