• 0

Hoe privegeld in onderneming brengen?

Wegens omstandigheden moet ik mijn huidige onderneming om gaan bouwen tot iets anders.

 

Doordat de banken geen geld geven kan ik deze plannen zo niet uitvoeren zonder zelf geld er in te steken.

 

Door de jaren heen heb ik privegeld gespaard, maar dit heb ik altijd ergens voor mij laten bewaren.

 

Dit geld is er dus eigenlijk niet. Het gaat maar om een bedrag van € 15.000,00.

 

Om mijn plannen wel uit te kunnen voeren moet ik op korte termijn dit geld inbrengen in mijn eenmanszaak.

 

Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste kan doen?

 

Iets met een prive lening aan de zaak met een rente berekening erbij of zo?

 

Zullen ze vragen gaan stellen waar dit geld weg komt of zal hier niemand naar vragen?

 

Leg dit liever hier eerst even voor en ga er dan maar naar mijn accountant.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

...

Iets met een prive lening aan de zaak met een rente berekening erbij of zo?

...

 

Nee dat kan niet bij een eenmanszaak. Je kunt geen geld aan jezelf lenen. Wat wel kan is dit geld inbrengen, waardoor het eigen vermogen van de eenmanszaak toeneemt. Daarvan kan dan de inventaris aangeschaft worden.

 

Iemand anders zou jouw eenmanszaak wel geld kunnen lenen. Dat moet dan tegen een redelijke zakelijke rente (te lage rente kan de fiscus zien als een gift).

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Dag Harrie,

 

Als je geld wilt lenen om te investeren in jouw onderneming dan zal de bank altijd vragen naar de cijfers van jouw eenmanszaak. Alleen als je nog geen EMZ hebt en je bent in loondienst kun je op basis van loondienst het geld wel ergens lenen zonder aan te geven waarvoor. Daarna de EMZ starten en het geld daarin storten als privé storting (dus geen lening tussen privé en de EMZ, want die zijn fiscaal transparant).

 

Nu je al een EMZ hebt, zul je echt de cijfers van de laatste 3 jaren moeten presenteren aan de bank voordat ze een krediet verstrekken.

 

succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Probleem is dat ik al jaren een zelfstandig ondernemer ben en onlangs een grote verbouwing heb gedaan.

 

Dit was een hele dure investering en daar heeft de bank mij mee geholpen. Ze geven nu aan dat ze aan het maximum zitten met de lening.

 

Omdat ik graag verder wil als ondernemer en nu de winkel zo wil aanpassen dat er weer een goede boterham in zit voor mij zal ik even moeten investeren.

 

Dat kan alleen maar met eigen geld dus.

 

Dat ik geen rente krijg over het geld wat ik in de zaak stop zal me een worst zijn in deze situatie.

 

Waar het mij om gaat is het punt dat ik dus 15000 euro van eigen geld ( in de loop der jaren opgespaard, maar staat dus niet geregisteerd) wil inbrengen in mijn eenmanszaak.

 

Als ik dit gewoon op mijn zakelijke rekening stort komen er dan van de belastingdienst of zo geen vragen waar dit geld weg komt??

 

 

Kan ik als het straks weer goed gaat met de zaak dit geld ( 15000 euro) er ook zo weer uithalen dan?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat bedoel je met "het staat nergens geregistreerd"? Zijn het zwarte inkomsten of gewoon box 3 vermogen wat je van je netto inkomen hebt gespaard? In dat laatste geval hoef je dit, als je totale vermogen niet boven de vrijstelling uitkomt nergens te "registreren".

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Inhakend op wat Marjan zegt, als jij het op een spaarrekening bij een Nederlandse bank hebt staan, dan weet de belastingdienst allang dat jij dat geld hebt. Dit geld mag je gewoon op je zakelijke rekening storten en er ook weer afhalen. De storting moet uiteraard wel een zakelijke grondslag hebben omdat de belastingdienst anders kan stellen dat je box 3 probeert te "ontduiken"

Link naar reactie
  • 0

Het is gewoon eerlijk geld.

 

Dit geld heb ik aan iemand uitgeleent en staat nu niet op een spaarrekening.

 

Het is dus niet bekend bij de belastingdienst helaas.

 

Hoe ik dit geld nu in mijn zaak moet brengen is mij een raadsel.

 

Ik wil heel graag verder met mijn onderneming, maar daarvoor zal dit geld toch op mijn zakelijke rekening terecht moeten komen.

 

Hoop op een goed advies!

Link naar reactie
  • 0

dag Harrie

 

Is jouw vermogen privé (ex. de eigen woning) van dusdanige omvang dat het groter is dan 40.000 euro, incl. de vordering die je hebt van die 15.000?

 

Als dat niet het geval is, dan maakt het niets uit of je het geld van die persoon terugvraagt en vervolgens stort op de rekening van de onderneming.

 

Als jouw vermogen nl. onder de 40.000 (als je een partner hebt, anders de helft) ligt, dan heb je geen belasting 'ontdoken' door die 15.000 niet bekend te maken aan de fiscus.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

...

Hoe ik dit geld nu in mijn zaak moet brengen is mij een raadsel.

 

Ik wil heel graag verder met mijn onderneming, maar daarvoor zal dit geld toch op mijn zakelijke rekening terecht moeten komen.

 

Hoop op een goed advies!

 

1) Vraag het geld terug van degene aan wie je het geleend hebt.

2) Stort dit op, of maak het over naar de rekening van je bedrijf.

3) In de boekhouding boek je dit als prive storting

 

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

...

Hoe ik dit geld nu in mijn zaak moet brengen is mij een raadsel.

 

Ik wil heel graag verder met mijn onderneming, maar daarvoor zal dit geld toch op mijn zakelijke rekening terecht moeten komen.

 

Hoop op een goed advies!

 

1) Vraag het geld terug van degene aan wie je het geleend hebt.

2) Stort dit op, of maak het over naar de rekening van je bedrijf.

3) In de boekhouding boek je dit als prive storting

 

 

Dat geld heb ik inmiddels al ontvangen.

 

Even voor alle duidelijkheid:

 

Morgen ga ik naar de bank toe en stort dit op mijn zakelijke rekening.

 

Ik boek het eerst in bij het kasboek onder ontvangsten en daarna boek ik het weer af onder uitgaven met de mededeling van prive storting?

 

Dan krijg ik er geen gezeur mee verder over hoe en waar dit geld weg komt?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.