• 0

ZZPer wil in "Meewind" stappen. Prive of op de zaak?

Ik heb besloten om in Meewind te stappen. Dit is een participatiefonds dat investeert in windmolens op zee. (Daarmee kan ik in een klap mijn hele bedrijf klimaatneutraal maken!) Nu sta ik voor de keuze of ik dat doe vanuit mijn eenmanszaak of als privépersoon.

 

Ik kan wel wat voor en nadelen bedenken, maar ik heb het niet helder. Want als me niet vergis, is het gevolg van een waardetoename van mijn bedrijf ook belastbaar. (Daar worstel ik ieder jaar weer mee, dat zie je hier).

 

Mijn concrete vragen:

 

[*] Ik ben belastingplichtig in box 3, vermogensbelasting. Als ik de participaties op mijn bedrijf zet, wordt mijn bedrijf meer waard en vallen ze dus niet in (privé)box 3. Koop ik ze privé dan wel. Klopt deze redenering?

[*] Het ziet ernaar uit dat zodra de molens eind dit jaar draaien, dit fonds een erkend "groenfonds" zal worden en je het dus niet meer in box 3 hoeft op te geven. Dit voordeel 'mis' ik als ik ze op de zaak koop. Ik heb dat voordeel dan al (zie voorgaande vraag). Klopt deze redenering?

[*] Als ik ze op de zaak koop, spaar ik inkomstenbelasting uit, want ik heb met mijn bedrijf minder winst. Maar daar staat tegenover dat mijn balans toeneemt, en dat moet je in privéonttrekkingen compenseren en daardoor betaal je die IB dus per saldo wel. Klopt deze redenering?

[*] Het dividend, (hopelijk 7 tot 10 procent per jaar) is extra winst voor mijn bedrijf als het daar op staat, en dus aan IB onderhevig. Staan de participaties op mijn privénaam, dan valt het dividend onder overige inkomsten en zal ik dezelfde IB verschuldigd zijn.

 

Als deze redeneringen allemaal kloppen, maakt het dus niets uit wat ik doe... Maar ik ben niet helemaal zeker. Kan iemand hier een licht op laten schijnen? Bijvoorbaat dank.

 

Met vriendelijke groeten aan iedereen,

Thomas.

 

081201_windmolens_in_zee_391x293%5B1%5D.jpg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn concrete vragen:

 

1 [*] Ik ben belastingplichtig in box 3, vermogensbelasting. Als ik de participaties op mijn bedrijf zet, wordt mijn bedrijf meer waard en vallen ze dus niet in (privé)box 3. Koop ik ze privé dan wel. Klopt deze redenering?

2 [*] Het ziet ernaar uit dat zodra de molens eind dit jaar draaien, dit fonds een erkend "groenfonds" zal worden en je het dus niet meer in box 3 hoeft op te geven. Dit voordeel 'mis' ik als ik ze op de zaak koop. Ik heb dat voordeel dan al (zie voorgaande vraag). Klopt deze redenering?

3 [*] Als ik ze op de zaak koop, spaar ik inkomstenbelasting uit, want ik heb met mijn bedrijf minder winst. Maar daar staat tegenover dat mijn balans toeneemt, en dat moet je in privéonttrekkingen compenseren en daardoor betaal je die IB dus per saldo wel. Klopt deze redenering?

4 [*] Het dividend, (hopelijk 7 tot 10 procent per jaar) is extra winst voor mijn bedrijf als het daar op staat, en dus aan IB onderhevig. Staan de participaties op mijn privénaam, dan valt het dividend onder overige inkomsten en zal ik dezelfde IB verschuldigd zijn.

 

1. Als je de aandelen (o.i.d.) op naam van de eenmanszaak komen komen ze inderdaad bij je op de balans te staan (ik weet niet precies of het liquide middelen - effecten zijn, of een financiële vast actief - deelname, ik denk het eerste).

Hierdoor is de waarde niet belast in box 3, maar de dividenden moet wel worden opgeteld bij de winst.

 

2. Volgens mij is er inderdaad een aftrekpost voor duurzame beleggingen. Deze krijg je (denk ik) alleen maar als de aandeelen privé zijn aangemerkt.

 

3. De privé-onttrekkingen zijn niet belast, maar de winst (omzet - kosten). Volgens mij klopt je redenering niet.

 

4. De dividenden vallen (indien ze privé zijn aangemerkt) niet onder overige inkomsten (dit was volgens mij wel het geval voor 2001). Nu is de waarde van deze aandelen belast. Ze gaan uit van een 4% rendement waar 30% belasting over wordt gegeven (als je dus 7% á 10% dividend ontvangt is dit dus erg gunstig)

 

Natuurlijk gaat dit verhaal niet op als je 5% of meer van de aandelen bezit, dan heb je een aanmerkelijk belang.

Link naar reactie
  • 0

Fijn om antwoord te krijgen, Vince. Dank.

 

Punt 3 is weer dat "worstel-punt" waar ik bovenaan deze draad naar link onder "hier". Maar je reply maakt het wel een stuk helderder. Ik dacht altijd dat priveonttrekkingen belast worden, maar het is dus de winst sec. In de situatie dat ik de participaties op de zaak zet, de balans toeneemt, maar niet mijn winst betaal ik vooralsnog dus geen IB. Pas na verkoop van de participaties en geldopname als inkomen, dan wordt de IB geheven.

Omdat vroeg of laat dus de IB wordt betaald, is dit geen argument om het een of het ander te kiezen.

 

Punt 4 zie ik wel als een reden om voor de optie privé te kiezen:

- staan ze op de zaak, dan gaat de winst omhoog door het dividend. --> IB.

- staan ze privé, dan is dividend niet belast, maar het bezit. Maar dat valt weg als de status van "groenfonds" wordt verkregen.

 

Er zitten wel aannames in:

- fonds wordt aangemerkt als groenfonds;

- er zal dividend zijn.

 

Maar het principe wordt me duidelijk.

 

Nogmaals dank voor het meedenken! Fijne avond.

Grt Thomas.

 

PS. Voor een aanmerkelijk belang zou ik vele miljoenen moeten bezitten.... :-\

Link naar reactie
  • 0

Hoi Juntax,

 

Ook een goed punt. Bedankt hiervoor.

 

Ik denk wel dat ik het zou kunnen rechtvaardigen, aangezien duurzaam zijn en verduurzamen, de kern is van wat ik met mijn bedrijf wil uitstralen en doen. (link naar missie).

 

Aan de andere kant, als ik ze prive koop, kan ik nog altijd zeggen dat mijn bedrijf klimaatneutraal is, want 2 participaties dekken veelvuldig het stroomverbruik van mijn (3persoons)huishouden. En stroom is bij verre de grootste CO2 uitstoter van mijn bedrijf. Ik werk thuis op een pc en als ik zakelijk op pad ga is het op de fiets. (Natuurlijk moet ik het nog even goed doorrekenen, maar ball-park zit dat wel snor).

 

Grt Thomas.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.